Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зародження дисидентського руху в Україні та його особливості”.

 

Підготувала

студентка 51-і групи

спеціальність “ Історія”

Бобко Марія

 

 

Луцьк 2012

Тема: “ Зародження дисидентського руху в Україні та його особливості”.

 

Мета: - розкрити процес зародження дисидентського руху; з’ясувати мету та основні цілі дисидентів; ознайомити учнів із провідними учасниками дисидентського руху;

- розвинути в учнів навички критичного мислення та аналізу шляхом вивчення і обговорення нового матеріалу по темі.

- формувати вміння синтезувати вивчений матеріал; критично оцінювати історичні події;

- виховувати в учнів почуття патріотизму, інтерес та повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України.

Обладнання: схема “духовна історія України в період з середини 50-х -60-х рр.. ХХст”, портрет Левка Лук’яненка.

Основні поняття:дисидент, правозахисник. опозиція, самвидав

Міжпредметні та міхкурсові зв’язки: Всесвітня історія, 11 клас - “ Розвиток культури ( 1945- початок ХХ ст..) ”. Українська література – Василь Симоненко, Ліна Констенко….

Література:

1. Грицак Я “Нарис історії України. Формування модерної української нації XIX-XX століття”

2 Історія України: Підруч. Для 11 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. – К.: Грамота, 2011.- 320с.

3 . Підкова, Р.М. Шуст “Довідник з історії України” 3т.

4 Турченко Ф. Г. Новітня історія України. Київ, 2007.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку Методи вчителя Актуалізація знань учнів
І. Організаці-йна частина     ІІ Перевірка виконання домашнього завдання   ІІІ Перехід до Вивчення Нового матеріалу.   ІV Вивчення нового матеріалу.     Закріплення нових знань     Перевірка присутності учнів. Зауваження з приводу санітарного стану класу.   Проводжу самостійну роботу, роздаю усім учням карточки із тестами і запитаннями (додаток до уроку 1)   Тема уроку :“Зародження дисидентського руху в Україні та його особливості”. записую на дошку. План диктую: 1 Поява дисидентського руху. Дисидентський рух у другій половині 1950- початк 1960-хрр. 2 Створення опозиційних організацій 3 Історичне значення діяльності дисидентства в Україні.     Питання до класу     Розповідаю Дисидентський (опозиційний) рух виник в Україні в середині 1950-х років як форма протесту проти дій партійно-державного апарату та порушення ним радянських законів Диктую поняття дисидент Слово “дисидент”означає незгодний і пояснюється як “людина протесна”, яка відкрито протиставляє свої погляди панівній ідеології та рішуче захищає свої переконання.   Диктую поняття правозахисник Синонім слова “дисидент” стало “правозахисник.” – людина, яка вибирає громадянські, релігійні та національні права. Розповідаю Дисидентство охопило всі регіони України та найбільші міста, набуваючи національно-демократичного забарвлення. Основними причинами виникнення дисидентського руху були політичні: відсутність справжньої політичної самостійності республіки, однопартійна система, яка позбавляла суспільство демократичного вибору щляхів політичного розвитку, забороняла діяльність опозиції установила цензуру, відкидала будь-які закони можливості для зміни влади, призвела до небаченої бюрократизації системи управління Диктую поняття опозиція Опозиція - протиставлення одних поглядів у політиці іншим. Розповідаю Не менш важливими були й національно-культурні причини. Серед них насамперед вирізнялися політика зросійщення, позбавлення українського народу самобутніх рис, можливостей для вільного національно-культурного розвитку. Соціально-економічні причини полягали в низькому рівні життя, нав’язуванні Україні невідповідної її потребам і можливостям моделі економічного розвитку, суперечностях економічної політики. Дисидентський рух зумовлювали також релігійні причини, породжені державною антирелігійною політикою й антидемократичними засобами, якими вона проводилася. Названими причинами були зумовлені й напрями дисидентського руху. Найрадикальнішим і найбільш переслідуваним напрямом був політичний, самостійницький. Представники цього руху мали за мету здобуття державної незалежності України. Головним засобом її здійснення обрали агітацію за вихід зі складу СРСР. Національно-культурний напрям зосереджувався на питаннях задоволення духовних і культурних потреб українського народу шляхом відродження національної самобутності, традицій мови, усебічного та правдивого висвітлення історії. Представники цього напряму засуджували й чинили опір зросійщенню. Правозахисний напрям об’єднував людей, що виступали проти незаконних арештів і закритих політичних судів, порушення соціальних, економічних, культурних прав українців як людей і громадян     Запитую     Розповідаю Переслідування радянською владою служителів церкви та віруючих покликали до життя рух за свободу совісті, який теж був органічною складовою дисидентського руху. Напрями дисидентського руху не були чітко розмежованими. У діях і заявах дисидентів завжди органічно поєднувалися зусилля, які можна було розцінити як утілення кількох різних напрямів. Українське дисидентство як форма національно-визвольного руху характеризувалася комплексом ознак. Передусім це була мирна, ненасильницька форма боротьби з владаю за вплив на свідомість суспільства. Цкй рух не мав чітко визначених організаційних форм, а складався з різноманітних гуртків, спілок, об’єднань, комітетів. Дисидентство охоплювало різні соціальні верстви. Насамперед це було молоде покоління інтелігенції, яке готувалося взяти на себе відповідальність за долю свого народу.   Диктую Джерела формування дисидентства. · Підпільний рух, який став спадкоємцем діяльності ОУН-УПА, але відмовився від збройних методів боротьби; · Рух «шістдесятників», яскраві представники якого «перетікали» до дисидентів. Ліна Костенко, Василь Симоненко, Іван Драч, Василь Стус – це про них та інших «шістдесятників» можна сказати словами Ліни Костенко:   Було нам важко і було нам зле, І західно, і східно. Але Нам не було негідно І це, напевне, головне   Запитую     \   Розповідаю Наприкінці 1950-х років розпочався новий етап опозиційного руху. Він характеризувався іншою тактикою. В умовах лібералізації суспільних процесів, зростання рівня життя населення дисиденти не могли розраховувати на масовий опір владі. Тому нове покоління опозиціонерів намагалося поєднувати підпільні та легальні методи діяльності. Першою опозиційною організацією нового типу стала Українська робітничо – селянська спілка, створена у Львові в 1958р., молодим юристом Левко Лук’яненком. (додаток до уроку 2, 3)   На початку 1960-х років почала зростати кількість так званих “ антирадянських проявів”. Велике обурення викликало підвищення цін на м’ясо-молочну продукцію. Зросла кількість листівок з різкою критикою політики КПРС та радянського уряду. Складовою частиною суспільно-політичного життя України в 1960-х роках став “ самвидав”- непідконтрольований державі засіб поширення поза цензурної літератури, заяв, брошур, листівок, петицій.   Диктую поняття самвидав     Розповідаю Шляхом “ самвидаву” в західних областях країні в ті роки поширювалися відмінні від офіційної ідеології оригінальні публіцистичні, прозові, поетичні твори В Симоненка, Л. Костенко, М Віграновського, В. Стуса. У 1964 р. в західних областях виникла ще одна підпільна організація – Укїнський національний фронт (УНФ), який налічував понад 10 осіб. Метою організації була агітація за вихід України зі складу СРСР і утворення незалежної держави. Інша течія, з якої згодом сформувався дисидентський рух молодої творчої інтелігенції – шістдесятників. У Києєві вони об’єдналися у Клуб творчої молоді (1959-1964).   Робота з підручником опрацювання історичних документів   Відповідають чергові     Учні позначають і записують відповіді на карточках ( 7-9 хв)     Учні записують в зошит.   Записують в зошит питання плану     1Чи можна стверджувати, що наприкінці 1950-х- н початку 1960 – х років українська культура зазнала відродження? 2 Пригадайте. кого в попередні історичні часи називали дисидентами?   Учні записують в зошит     Учні записують в зошит   Учні записують зошит   Які виникли напрями дисидентів?     Які ви знаєте перші організації опозиційного руху?   Учні записую в зошит   Учні виконують завдання.    
V Підсумки уроку   VІ Домашнє завдання     Дисидентство – рух незгодних, рух інакомислячих. У більших або менших масштабах дисиденти виявили себе протягом усієї історії СРСР, протестуючи проти антинародних дій партійно-державного режиму, недотримання ним конституційних положень та очевидних порушень соціальної справедливості. Ідеологія дисидентства, зароджена як сумнів у доцільності окремих ланок існуючої системи, поступово викристалізувалась у тверде переконання необхідності докоріних змін у суспільстві, повалення комуністичного тоталітарного режиму. Дисидентський рух в Україні, що неминуче набрав національно-демократичного забарвлення, заявив про себе в середині 1950-х – на початку 1960-х років     Записю на дошці.   1 Опрацювати текст підручника: §15 2 Підотуватися до круглого столу за темою: “ Україна в умовах десталінізації (1953-1964)”       Учні записують домашнє завдання в щоденник

 

 

Додаток 1


Читайте також:

  1. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  2. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  3. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  4. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. Адміністративне судочинство в Україні
  7. Адміністративний устрій та окупаційний режим в Україні під час війни 1941-1945 рр
  8. АКТИВІЗАЦІЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОГО РУХУ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ
  9. АНаліЗ СТанУ ЗДОРОВ'Я ДІТеЙ І ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ
  10. Аналіз стану та проблем реалізації Болонського процесу в Україні за ключовими напрямками.
  11. АРХІВНА СПРАВА В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ, НА БУКОВИНІ ТА ЗАКАРПАТТІ У 1920-1930-Х РР.
  12. Архівна справа в Україні в роки другої світової війни




Переглядів: 2089

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
За новою шкалою, адаптованою до ЕСТS та шкали Блума | Яка з наведених характеристик умов розвитку української культури в 1950-1960-ті рр. відповідає дійсності?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.