МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
МІЖНАРОДНА ЕКОНОМІЧНА ІНТЕГРАЦІЯТЕМА 13 Міжнародна економічна інтеграція (МЕІ) – закономірність розвитку світового господарства і МЕВ. Сутність, цілі і значення МЕІ, основні ознаки. Передумови і фактори розвитку МЕІ як якісно нового рівня МЕВ. Головні учасники й організатори процесу МЕІ, його сучасні особливості. Форми МЕІ. Етапи формування міжнародних економічних інтеграційних угруповань. Економічні ефекти інтеграції. Регіональний характер МЕІ як її особливість. Регіональні інтеграційні об'єднання економічно розвинених країн. Об'єктивні передумови, політичні й економічні цілі, основні етапи розвитку західноєвропейської економічної інтеграції. Єдність економічної системи країн ЕС. Особливості розвитку аграрної сфери. Створення західноєвропейської моделі єдиного промислового і науково-технічного розвитку. Єдина науково-технічна політика. Інституціональна структура і Політико-правові механізми ЄС. Політика ЄС відносно «третіх» країн та їх угруповань. Проблеми подальшого розширення ЄС. Україна й ЄС. Європейська асоціація вільної торгівлі (ЄАВТ). ЄС – ЄABT. Північноамериканська економічна інтеграція. Формування Північноамериканської зони вільної торгівлі (НАФТА). США у світових інтеграційних процесах. Глобальна політика США щодо процесів європейської економічної інтеграції. Особливості економічних відносин з країнами АТР. Інтеграційні процеси в економіці країн, що розвиваються. Роль МЕІ у здійсненні НМЕП. Особливості економічної інтеграції країн Латинської Америки. Розвиток регіональних і субрегіональних інтеграційних угруповань. Латиноамериканська асоціація інтеграції (ЛААІ). Андська група. Центральноамериканський спільний ринок (ЦАСР). Співробітництво Карибського басейну (КАРІКОМ). Спільний ринок країн Південного конусу (МЕРКОСУР). Проблеми і перспективи створення системи колективних економічних дій у Латинській Америці. Проблеми розвитку регіонального економічного співробітництва в Африці. Основні економічні угруповання країн Африки. Економічне співробітництво західноафриканських держав (ЕКОВАС). Митний і економічний союз Центральної Африки (ЮДЕАК), його трансформація на економічний і валютний союз Центральної Африки (ЕВСЦА). Спільний ринок країн Магрібу. Спільний ринок Східної, і Південної Африки (КОМЕСА). Співробітництво розвитку Півдня Африки (САДК). Проблеми формування Африканського економічного співробітництва (АфЕС). Особливості розвитку економічної інтеграції в країнах Азії. Асоціація країн Південно-Східної Азії (АСЕАН). Асоціація регіонального співробітництва Південної Азії (СААРК). Азійсько-Тихоокеанське економічне співробітництво (АТЕС). Рада співробітництва арабських держав Перської затоки (РСАДПЗ). Проблеми розвитку економічної інтеграції в східноєвропейських країнах у нових умовах переходу до ринкової економіки, створення нової моделі економічної інтеграції. Східноєвропейське співробітництво і вільна торгівля (СЄВТ). Вишеградська група. Центральноєвропейська асоціація вільної торгівлі (ЦЄФТА). «Карпатський єврорегіон». Чорноморське економічне співтовариство. Економічний союз країн СНД. Єдиний економічний простір (ЄЕП). Центральноазійське економічне співробітництво (ЦАЕС). ГУАМ. Євразійське економічне співробітництво (ЄврАзЕС). Шанхайська організація співробітництва (ШОС). Україна в світових та регіональних інтеграційних процесах. Розвиток продуктивних сил країн неминуче веде їх до виходу на зовнішній ринок, до зростання міжнародних зв'язків і взаємопереплетення національних економік, сприяє інтернаціоналізації господарського життя. На певному його етапі відбувається зближення національних економічних і політичних структур групи країн, моделюються форми взаємодії між ними на основі економічної інтеграції. Існуючі у наш час численні інтеграційні об'єднання ставлять перед собою, у принципі, подібні завдання, основні з яких такі: 1. Використання переваг економіки масштабу. На основі теорії економіки масштабу ставиться мета забезпечити збільшення розмірів ринку, зменшення трансакційних витрат інших переваг, які стають можливими внаслідок ліквідації митних і нетарифних бар'єрів між країнами – членами інтег-раційного об'єднання. Це дасть можливість залучити прямі закордонні інвестиції, які спрямовуються на великі ринки, на яких доцільно створювати самостійні виробництва для задоволення їх потреб. Такі цілі були і є актуальні для інтеграційних об'єднань країн Центральної Америки та Африки. 2. Створення сприятливого зовнішньополітичного середовища. Таку мету ставлять перед собою країни, які географічно близько розташовані одна від одної та мають схожі проблеми у сфері розвитку. Для цих країн укріплення взаєморозуміння та співпраці у політичній, воєнній, культурній, соціальній, екологічній та інших сферах, підкріплених взаємними економічними зобов'язаннями, є важливим пріоритетом. Країни Південно-Східної Азії (ПСА) та Близького Сходу (наприклад Ліга арабських держав (ЛАД)) ставили цю мету, утворюючи інтеграційні об'єднання. 3. Вирішення завдань торгової політики. По-перше, регіональні блоки дають можливість створити більш стабільне, передбачуване середовище для співпраці, ніж багатосторонні 4. Сприяння структурній перебудові економіки. Інтеграційні об'єднання більш розвинених країн (наприклад ЄС, НАФТА), приймаючи до своїх лав країни, що створюють ринкову економіку або здійснюють економічні й демократичні реформи, зацікавлені у створенні в них повноцінних та містких ринків. З іншого боку, ці об'єднання розвинених країн самі є каналом для передачі ринкового досвіду, гарантом незмінності обраного курсу на ринкову економіку. 5. Підтримка молодих галузей національної промисловості. Це має місце внаслідок того, що у місцевих виробників слаборозвинених країн з'являється можливість працювати на більш широкий регіональний ринок. Інтеграційні об'єднання відрізняються одне від одного за типами і виконуваними функціями. Найважливішою характеристикою інтеграційного об'єднання є ступінь економічного інтегрування між країнами-членами. Об’єктивні та суб’єктивні передумови міжнародної економічної інтеграції: а) сучасний НТР, який об'єктивно зумовлює формування міждержавного господарського простору з оптимальним поєднанням можливостей і потреб національних економік; б) соціально-економічна однорідність національних господарств, що підлягають об'єднанню; в) близькі рівні економічного розвитку країн, що інтегруються, їх господарські механізми повинні бути сумісними; г) наявність спільного кордону, спільних історичних, культурних та економічних відносин, що сформувалися у процесі розвитку. Зазвичай об'єднуються країни, які знаходяться на одному континенті в безпосередній географічній близькості, яким легко вирішувати транспортні, мовні та інші проблеми; д) досить тривалий період і досвід взаємного економічного співробітництва групи країн; е) спільність господарських та інших проблем, які реально постають перед країнами того чи іншого регіону, у сфері розвитку, фінансування, регулювання економіки, політичного співробітництва; є) наявність взаємодоповнюючих структур економіки країн, що інтегруються (їх відсутність – одна з причин низької ефективності інтеграції в Африці та арабському світі); ж) цілеспрямована діяльність державних органів країн, партій, соціальних груп і класів щодо інтеграційних процесів; з) демонстраційний ефект. Під впливом успіхів тих чи інших інтеграційних об'єднань, як правило, і в інших держав з'являється бажання вступити в цю організацію. Так, демонстраційний ефект ЄС стимулював 12 країн Центральної і Східної Європи (ЦСЄ) до подачі заявок на вступ до Євросоюзу; і) «ефект доміно». Оскільки інтеграція зумовлює переорієнтацію економічних зв'язків країн-членів на внутрішньо-регіональну співпрацю, решта країн, об'єднань, що залишили ся за її межами, зазнають деяких труднощів, а часом і скорочення торгівлі з країнами, що входять до угруповання. У результаті вони також прагнуть вступити в інтеграційне об'єднання. Наприклад, «Група Три» виникла в Латинській Америці (ЛА) після того, як Мексика стала членом НАФТА (з нею підписали угоду про вільну торгівлю Венесуела і Болівія). Форми міжнародної економічної інтеграції та їхня характеристика наведені у табл. 13.1. Таблиця 13.1 Форми міжнародної економічної інтеграції та їхня характеристика
Практика показала, що реальний процес інтеграції через свою внутрішню суперечність не може розвиватися так прямолінійно і поступово, як передбачає розглянута логічна схема. Досвід регіональної інтеграції (у найбільш глибоких формах, немов сфокусованих в рамках ЄС) показав складнощі створення єдиного економічного простору і різний ступінь зацікавленості в глибині взаємодії сторін, що не вкладається у формальні схеми. Різноманіття моделей інтеграції в Північній Америці, Латинській Америці, в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, Африці, на Близькому Сході, яке відобразило значну диференціацію країн, регіональних і субрегіональних економічних систем, механізмів відтворення, інших ключових параметрів розвитку, дає змогу бачити і часткову модифікацію класичної схеми в одних випадках і її суттєву трансформацію – в інших. Історія свідчить, що не існує ні суворих закономірностей, ні автоматизму між етапами регіональної інтеграції, все залежить від конкретно-історичних умов МЕВ окремих країн, від економічних і політичних інтересів цих країн. Так, на відміну від ЄС, країни – члени НАФТА, створюючи зону вільної торгівлі, не ставлять завданням перейти потім до митного союзу (та це навряд чи можливо за таких значних відмінностей в економічних потенціалах країн – учасниць об'єднання), але одночасно з перших кроків вони вводять певні елементи спільного ринку (лібералізація капіталовкладень, заходи зі зближення стандартів, лібералізація у сфері послуг, гармонізація політики в окремих сферах, наприклад в області охорони навколишнього середовища і т. ін.). В АТЕС поставлено завдання формування (до 2020 р.) зони вільної торгівлі і вільного руху інвестицій. При цьому, згідно з Осакською програмою дій, з 1997 р. лібералізація поширюється не тільки на тарифні і нетарифні заходи в торгівлі товарами, на інвестиційні потоки, а й на послуги (телекомунікації, енергетику, туризм), стандарти, інтелектуальну власність, політику конкуренції, урядові закупівлі, вирішення суперечок, збір інформації та її аналіз, спільне виконання рішень Уругвайського раунду ГАТТ. Водночас у рамках АТЕС одним з найважливіших ключових елементів є політичний діалог. Однією з нетрадиційних (гнучких) схем (моделей) інтеграції є створення так званих «трикутників інтенсивного зростання» в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні – інтеграції прикордонних районів декількох країн. Сьогодні цю формулу інтеграційної господарської взаємодії активно вивчають експерти Євросоюзу, пропонуючи декілька проектів таких «трикутників зростання», як Калінінградська область РФ – Фінляндія – Санкт-Петербург і Ленінградська область та ін. Офіційно до 1 листопада 1993 р. провідне інтеграційне угруповання західноєвропейських країн називалось Європейські співтовариства, а неофіційно – Європейське співтовариство, або просто Співтовариство. З 1 листопада 1993 р. після набуття чинності Маастрихтських угод офіційна назва цього угруповання – Європейський Союз. Утворився майбутній Європейський Союз в 1967 р. на базі злиття органів трьох раніше самостійних регіональних організацій, створених шісткою провідних європейських країн – ФРН, Францією, Італією, Нідерландами, Бельгією і Люксембургом: 1) Європейського об'єднання вугілля і сталі (угода укладена в 1951р., а набула чинності в 1952 р.); 2) Європейського Економічного Співтовариства (Римська угода про створення ЄЕС укладена в 1957 р., а набула чинності в 1958 р.); 3) Європейського співтовариства з атомної енергії (угода набула чинності в 1958 р.). Розвиток інтеграції в рамках ЄС пройшов всі етапи: від зони вільної торгівлі до економічного і валютного союзу. Нині ЄС – це потужне інтеграційне угруповання, країни-учасниці якого налічують 483,44 млн населення, а експорт та імпорт становлять відповідно 850,3 млрд. дол. та 887,1млрд дол. США. Забезпечення високого рівня життєвих цінностей та інших переваг інтеграції зумовлює бажання багатьох країн стати членами співтовариства. Виявили бажання вступити до ЄС Хорватія, Сербія, Македонія, Албанія та Україна. Із колишніх соціалістичних країн Європи тільки Росія та Білорусь не задекларували бажання приєднатися до ЄС. У самому Союзі планують до 2020 рр. збільшити кількість членів до 30-35. Механізм функціонування ЄС базується на політико-правовій системі управління, яку складають наднаціональні або міждержавні органи та елементи національно-державного регулювання. Європейський Союз має свої наднаціональні законодавчі та виконавчі органи. 1. Рада міністрів – законодавчий орган, на рівні якого приймають рішення щодо реалізації єдиної політики ЄС. Голоси різних країн мають різну вагу залежно від економічної могутності країни і рішення приймаються більшістю. 2. Європейська рада – верховний орган, до складу якого входять глави держав і урядів країн – членів ЄС. Його робота проходить у формі нарад або сесій двічі на рік. Європейську раду не треба плутати з Радою Європи, яка не є установою Європейського Союзу, діяльність якої зосереджена здебільшого на співробітництві в галузі освіти та культури. 3. Комісія Європейського Союзу – виконавчий орган, який має право подавати на затвердження Ради міністрів проекти законів. Комісія Європейського Союзу: а) контролює дотримання митного режиму, стан аграрного ринку, податкову політику тощо; б) здійснює фінансування зі своїх фондів (соціального, регіонального, аграрного); в) самостійно веде переговори з третіми країнами; г) має право розпоряджатися спільним бюджетом; д) приводить у відповідність до норм ЄС національні законодавства, стандарти і норми. 4. Європейський парламент – орган, що контролює діяльність комісії і затверджує бюджет. 5. Суд ЄС – вищий судовий орган, який забезпечує виконання договорів і реалізацію основних принципів ЄС. Крім цих органів, існують інші консультативні органи та допоміжні заклади – різні комітети, комісії, підкомісії, фонди регіонального регулювання. Первинним законодавством і правовою основою ЄС є міждержавні угоди про створення і розширення ЄС та інші угоди про діяльність Союзу. Вони мають однакове тлумачення в усіх країнах – членах Союзу і підпадають під його юрисдикцію. Законодавчими для всіх країн-членів ЄС, але з різним ступенем обов'язковості, є також регламенти, директиви, рішення, рекомендації та думки. Під час створення ЄС були проголошені його завдання: - поступове усунення обмежень в торгівлі між країнами-учасницями; - введення спільного митного тарифу в торгівлі з третіми країнами; - ліквідація перешкод для вільного переміщення осіб, капіталів та послуг; - загальна політика в галузях транспорту і сільського господарства; - створення валютного союзу; - уніфікація податкових систем; - зближення законодавств країн-учасниць; - розроблення принципів узгодженої економічної полі тики. В реалізації проголошених завдань ЄС досягнуті значні успіхи: проводиться єдина торговельна політика стосовно третіх країн, уніфіковані національні фінансові системи і створена Європейська валютна система, сформовано єдиний внутрішній ринок, відмінені обмеження щодо ряду товарів, послуг, капіталів, введені єдині стандарти на багато видів продукції тощо. ЄС повинен перетворитись у валютний і політичний союз з єдиною зовнішньою політикою. Вирішальною подією у подальшому розвитку ЄС став Амстердамський саміт голів держав та урядів країн-учасниць, який відбувся 17-18 червня 1997 р. Ця зустріч стала також завершенням Міжурядової конференції, яка переглянула Угоду про ЄС, яку було прийнято у Турині у березні 1996 р. Європейській асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ). Створена вона в 1960 р. у Стокгольмі з метою полегшення і розширення торгівлі між країнами-членами: Австрією, Францією, Ісландією, Норвегією, Швецією, Швейцаріє о, Великобританією, Данією, Португалією. Згідно з особливим протоколом право члена Асоціації поширюється і на Ліхтенштейн, який є в митній унії зі Швейцарією. Принципи діяльності ЄАВТ суттєво відрізняються від принципів діяльності ЄС: - за кожною країною зберігається зовнішньоторговельна автономія і власні мита в торгівлі з третіми країнами, не існує єдиного митного тарифу; - немає наднаціональних органів. Рада, в яку входять представники усіх країн – членів ЄАВТ, може ухвалювати рішення лише одноголосно; - країни-її члени частково не відмовляються від свого суверенітету; - ЄАВТ – це зона вільної торгівлі, причому режим вільного безмитного товарообігу між країнами-членами діє лише для промислових товарів і не поширюється на сільськогосподарську продукцію. ЄАВТ не є таким стійким інтеграційним угрупованням, як ЄС. Ще в 70-х роках вийшли з ЄАВТ і вступили в ЄС Великобританія, Данія, Португалія, а в 1995 р. – Австрія, Норвегія, Швеція і Фінляндія. Відносини між двома інтеграційними угрупованнями, що існують в Європі, постійно розвиваються. До 1977 р. утворилася зона вільної торгівлі промисловими товарами країн ЄС і ЄАВТ, в межах якої ліквідовувались мита і зменшувались нетарифні обмеження взаємної торгівлі. В 1991 р. була підписана угода між ними про створення єдиного європейського простору. Згідно з цією угодою країни – члени ЄАВТ з 1993 р. вводять у своє законодавство правові акти ЄС стосовно вільного переміщення товарів, капіталів, послуг, а також конкурентної політики. Інтеграція ринків аграрної продукції не передбачається, оскільки сільське господарство країн ЄАВТ не змогло б конкурувати з країнами ЄС. Чорноморське економічне співробітництво (ЧЕС). Першим європейським інтеграційним угрупованням, яке об'єднало держави, що досі розвивалися, ґрунтуючись на різних економічних та політичних моделях, стало Чорноморське економічне співробітництво (ЧЕС). Засноване ЧЕС у 1992 р. на основі Стамбульської декларації і об'єднує 11 країн: Азербайджан, Албанію, Болгарію, Вірменію, Грецію, Грузію, Молдову, Російську Федерацію, Румунію, Туреччину, Україну. Основне завдання Чорноморської інтеграції полягає в створенні режиму вільного пересування товарів, послуг і капіталів з метою розширення виробничої кооперації і спільного підприємництва. Центральноєвропейська ініціатива (ЦЄІ). Зміцненню стабільності у Європі за допомогою розширення співробітництва у різних галузях (політичній, економічній, культурній, науковій) сприяє регіональне об'єднання – Центральноєвропейська ініціатива (ЦЄІ), до якого входять країни-члени: Австрія, Боснія та Герцеговина, Хорватія, Чеська Республіка, Македонія, Угорщина, Італія, Польща, Словацька Республіка, Словенія, Албанія, Білорусь, Болгарія, Румунія, Україна. У діяльності робочої групи бере участь німецька земля Баварія. ЦЄІ підтримує різні проекти, які можуть бути поділені на три категорії: інвестиційні проекти та відповідне техніко-економічне обґрунтування; організаційні проекти (навчання, дослідження, інформаційні системи тощо); культурні проекти (фестивалі, семінари, стипендії). Забезпечує Секретаріат проектами ЦЄІ, надісланими керівником програми ЦЄІ, Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР). ЄС підтримав ідею регіонального співробітництва як один із засобів сприяння країнам Центральної та Східної Європи у їх зусиллях трансформувати свої політичні та економічні структури. ЦЄІ та ЄС мають бажання надалі розвивати конструктивний діалог. Північноамериканська угода про вільну торгівлю (НАФТА). Одним з найбільших економічних угруповань світу є Північноамериканський ринок, який утворюють США, Канада та Мексика (понад 360 млн споживачів у межах Північноамериканської угоди про вільну торгівлю (НАФТА). На державному рівні американо-канадська Угода про вільну торгівлю була укладена в 1988 р., а в 1992 р. до неї приєдналась Мексика. Угода про вільну торгівлю передбачає: поступову ліквідацію тарифних і нетарифних обмежень у взаємній торгівлі; полегшення умов взаємних капіталовкладень; порядок врегулювання торгових конфліктів між її учасниками. Повноцінний Північно-американський спільний ринок, за планами організаторів НАФТА, може бути створений до 2020 р. Активізуються інтеграційні процеси і в Південній Америці. У 1991р. Аргентина, Бразилія, Уругвай та Парагвай (приєднався пізніше) уклали торговий пакт МЕРКОСУР, який набув чинності з 1 січня 1995 р. Метою його є створення нового потужного регіонального торговельно-економічного блоку, який об'єднує країни з населенням загальною чисельністю понад 200 млн осіб і сумарним ВВП більше 550 млрд дол. США. Результатом такого об'єднання є те, що 90 % взаємної торгівлі країн-членів звільняється від будь-яких тарифних бар'єрів, щодо імпорту з третіх країн вводиться загальна тарифна структура та митні правила. МЕРКОСУР є одним з найдинамічніших економічних угруповань у сучасному світі. МЕРКОСУР прагне до встановлення ділових стосунків з іншими інтеграційними угрупованнями. Так, у 1995 р. МЕРКОСУР підписав з Європейським Союзом Рамкову угоду про розширення співробітництва, згідно з якою вже з 2005 р. передбачалося створення зони вільної торгівлі між двома регіональними об'єднаннями. Найменше розвинені інтеграційні процеси серед країн Африки. У 1989 р. Алжир, Лівія, Мавританія, Марокко та Туніс утворили Союз Арабського Магрібу, договір, який передбачав організацію економічного співробітництва на рівні регіональної інтеграції. Але широкого співробітництва не вдалося досягти через замкненість національних кордонів. Перспективи розвитку економічної інтеграції у Східній Азії пов'язують передусім зі створенням Азіатсько-Тихоокейнського економічного співробітництва (АТЕС). Співтовариство об'єднує Японію, США, Канаду, Австралію, Нову Зеландію, більшість країн Східної і Південно-Східної Азії, зокрема країн – членів Асоціації країн Південно-Східної Азії (АСЕАН), Китай та Океанію. Таке співтовариство лише формується, тому ідуть пошуки шляхів співробітництва, а саме регіональне угруповання складається ніби із різних блоків. Так, АСЕАН, яка об'єднує Індонезію, Малайзію, Філіппіни, Сінгапур, Таїланд, Бруней, утворена ще в 1967 р., але лише в 1992 р. її учасники поставили за мету протягом 15 років створити зону вільної торгівлі. Водночас кожна з країн АСЕАН тісно пов'язана з економікою США, Японії, Гонконгу, Південної Кореї, Тайваню. Інтеграційні процеси в цьому регіоні найактивніші на мікрорівні на основі діяльності транснаціональних корпорацій. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|