Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Українська культура в роки Великої Вітчизняної війни.

Чорною хмарою прокотилося фашистське лихоліття через Україну.

Гітлерівські загарбники масово знищували цивільне населення, примусово вивозили на каторжні роботи сотні тисяч людей. Було зруйновано 17 тис.

промислових підприємств, майже всі колгоспи і радгоспи. Колосальних втрат зазнали наукові, культурно-освітні, медичні установи, вузи, школи. Гітлерівці знищили в Україні 714 міст і містечок, понад 28 тис. сіл, позбавили оселі близько 10 млн. людей. Надзвичайно жорстоке ставлення до жителів міст і сіл викликало масовий опір окупантам, населення

піднялося на боротьбу з ворогом.

Напад гітлерівців на СРСР 22 червня 1941 р. поклав початок новим, надзвичайно важким випробуванням в історії українського народу та його культури. Для переважної більшості населення УРСР війна з фашистами була справді вітчизняною війною, боротьбою проти іноземного поневолення, проти насильства і руйнування. Разом із народом, який готувався дати відсіч агресорові, стали діячі культури. На початку війни майже третина українських літераторів пішли на фронт. Деякі з них брали участь у партизанській боротьбі. Надруковані на другий день війни вірші П.Тичини «Ми йдемо на бій» та Л. Первомайського «В бій» закликали народ на боротьбу з загарбниками.

22 червня при Спілці художників УРСР створено бригаду для виготовлення антифашистських плакатів. При АН УРСР організовано Науково-технічний комітет сприянню оборони. Відбувалася евакуація на схід закладів науки та культури, музейних цінностей.

На осінь 1942 р. гітлерівці окупували велику частину території СРСР, зокрема, всю Україну. Захопивши Україну, фашисти здійснювали плани її перетворення на колоніальну окраїну, а її «життєвий простір» передбачався для «арійських панів». Почалося знищення місцевого


населення, пограбування національних багатств, вивезення до Німеччини промислового устаткування, ресурсів, людей у рабство.

Українська радянська інтелігенція віддавала всі сили боротьбі з

фашизмом. Під гаслом «Все для фронту, все для перемоги» розгортали свою діяльність в евакуації вчені, працівники культури. Науковці АН

УРСР розробляли важливі оборонні й народногосподарські проблеми. На

Сході функціонували евакуйовані з України ВНЗ.

Патріотичним пафосом, вірою в перемогу сповнені твори письменників України — М. Бажана, П. Тичини, М. Рильського, В. Сосюри, А. Малишка, Ю. Яновського та ін. Літератори могутнім словом закликали народ до священної війни. Частина з них стали командирами

бойових підрозділів, політпрацівниками, рядовими солдатами, військовими кореспондентами, воювали у тилу ворога. У літературі

головною стала тема Батьківщини. Патріотичні вірші, статті українських літераторів з'явилися в газетах вже в перші дні війни. Це такі твори, як

«Ми йдемо на бій» П.Тичини, «Клятва» М.Бажана, вірші

Л.Первомайського.

У воєнні роки одним з головних жанрів стала публіцистика. Офіційні органи, зокрема Спілка письменників України, деякі редакції знаходились

в Уфі. Там видавався тижневик «Література і мистецтво», з 1943 р.

відновився випуск журналів «Україна» і «Перець». Було випущено декілька книг, зокрема «Україна в огні» О. Довженка. Видавнича діяльність не обмежувалася сучасністю. Великими тиражами вийшли твори українських класиків. Велике мобілізаційне значення мали

публіцистичні виступи на сторінках української преси О. Довженка, М.Бажана, Ю.Яновського, А. Малишка та ін. Серед значних прозових творів тих років — «Ніч перед боєм» О. Довженка, «Земля батьків» Ю. Яновського, «Золоті ворота» Л. Смілянського, «Кров України» В. Собка, сатиричні і гумористичні оповідання Остапа Вишні. Із фронтової дійсності взяті сюжети оповідань і новел І. Ле, Л. Первомайського, П. Панча, А. Головка. Значним явищем у драматургії воєнних років стала п’єса І. Кочерги «Ярослав Мудрий».

Частина письменників перебувала в евакуації, деякі залишилися на окупованій території, більшість же була на фронті, активно співпрацювали

в армійській, фронтовій, республіканській періодиці («За Радянську Україну!», «За честь Батьківщини!»). З Москви українською мовою вела передачі радіостанція «Радянська Україна» (П.Панч, О.Копиленко,

Д.Білоус). У Саратові була організована робота радіостанції ім. Т.Шевченка (Я.Галан, К.Гордієнко, В.Владко). Діяла пересувна прифронтова радіостанція «Дніпро».

Провідними темами у творчості композиторів періоду війни були патріотизм, віра в перемогу над ворогом Близько 350 музичних творів, зокрема, 4 симфонії, 6 опер, понад 130 пісень, романсів написали в


евакуації композитори України. Серед них виділялись кантата-симфонія А.Штогаренка «Україно моя», «Український квінтет» Б.Лятошинського, опера М.Вериківського «Наймичка». Але найбільшу увагу приділяли створенню масової бойової пісні. Лише за два перших місяці війни київські композитори створили понад 40 пісень і кілька похідних маршів.

У роки Великої Вітчизняної війни тривала творча діяльність Спілки радянських художників України (правління тимчасово знаходилося в Уфі). Не припинялася й виставкова діяльність. У галузі живопису плідно

працювали О. Шовкуненко, К. Трохименко, С. Беседін, М. Глущенко, М.Дерегус та ін. Ще до закінчення війни, з початком визволення території України, Радянський уряд вживав заходів щодо розвитку українського

образотворчого мистецтва. У Київському художньому інституті були відкриті нові факультети і майстерні, 1946 року заснований Львівський

інститут прикладного і декоративного мистецтва,

У радянському тилу продовжували творчу діяльність 42 українських театральних колективи. У репертуарі евакуйованих з України театрів основне місце посідала героїко-патріотична тема. Були створені фронтові філії драматичних колективів — фронтові театри, які давали спектаклі і

концерти у частинах діючої армії, шпиталях, у тилу. Київський театр опери та балету ім. Т.Шевченка послав на фронт 22 бригади, які дали 920 концертів. Всього театри України послали на фронт 108 концертних бригад, які несли воїнам українську пісню, танці, музику, їхні виступи бачили і слухали сотні тисяч бійців. Велику роботу проводила українська

радіостанція ім. Т.Г.Шевченка під керівництвом Ю. Шумського, яка

транслювала виступи українських акторів.

Глибокого патріотизму було сповнене українське кіномистецтво. Вже наприкінці 1941 року відновили свою роботу студії художніх фільмів: Київська (в Ашхабаді) та Одеська (в Ташкенті). Українськими кіно митцями в цей період було створено кілька високопатріотичних художніх фільмів, бойових кінозбірників. Зокрема Київська кіностудія поставила фільм «Олександр Пархоменко» режисера Л.Лукова, «Як гартувалася

сталь» М.Донского, «Партизани в степах України» І.Савченка. Вищим досягненням в умовах війни став фільм «Райдуга» М.Донского за сценарієм В.Василевської. Ця картина одержала багато призів і серед них

«Оскар» - премію Академії кіномистецтва США. У 1946 році цей фільм удостоївся Державної (Сталінської) премії.

Діячі кіномистецтва України працювали над створенням художніх та

хронікально-документальних фільмів. Кінооператори здійснили справжній подвиг, донісши людям і залишивши нащадкам безцінні свідчення історії, своєрідний літопис боротьби з окупантами. Популярності набула документальна стрічка «Битва за нашу Радянську Україну», створена під керівництвом О.Довженка (1943 р.). Одночасно О.Довженко написав кіноповість «Україна в огні», в якій спробував об’єктивно дослідити


причини поразок радянських військ на першому етапі війни. Але з ініціативи Сталіна концепція фільму була розкритикована.

Тема Великої Вітчизняної війни вже ніколи не залишала літературу і мистецтво. Роман «Прапороносці» прославив ім'я Олеся Гончара. Війні присвячені найяскравіші твори українського художнього кіно повоєнних

років і наступних десятиліть.

З початком Великої Вітчизняної війни та загрозою окупації території України німецькими військами було забезпечено перебазування у глибокий тил понад 70 українських вищих навчальних закладів, серед них

3 університети (з 6), 28 індустріально-технічних інститутів (з 34), 18 сільськогосподарських інститутів (з 21), 12 медичних інститутів (з 14), 6

художньо-музичних вузів (з 9), 4 педагогічні інститути (з 74). В

евакуйованих українських вузах при великій допомозі братніх радянських народів відновлювалася навчальна робота. Основними районами розташування вищих навчальних закладів УРСР були Урал, Західна Сибір, Середня Азія, Казахстан та Поволжя.

Жахливу картину залишили після себе на окупованих українських землях фашистські загарбники. Володимир Сосюра, повернувшись з

фронту навесні 1944 року, не впізнав зруйнований Київ. Саме тоді він написав свій відомий вірш «Любіть Україну!», в якому звернувся до всіх, кому не байдужа рідна земля:

 

 

Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову, і мову її солов`їну.

 

 

Матеріальні збитки, нанесені тільки вищій школі України фашистськими окупантами, склали біля одного трильйона карбованців. Тому відбудова матеріально-технічної та навчальної бази вищих навчальних закладів у післявоєнних період стала одним з головних завдань відновлення освітянської сфери в Україні. Ця робота розпочалася ще під час війни, по мірі визволення української території від загарбників. З квітня 1943 р. по квітень 1944 р. на території республіки було відкрито 106 вищих навчальних закладів. 1 листопада 1944 року почалися заняття в Одеському гідрометеорологічному інституті (нині ОДЕКУ), який повернувся з евакуації і відроджувався у важких післявоєнних умовах, в зруйнованому місті, щойно звільненому від фашистів. Бюджет УРСР по вищих навчальних закладах на 1945 р. складав 305 млн. крб. На початок

1945–1946 навчального року в республіці діяло вже 150 вузів, в яких навчалися близько 100 тис. студентів стаціонару.

Під час визволення українських земель у 1943-44 рр. радянськім керівництвом велика увага приділялась відновленню соціокультурної


інфраструктури. Поновлювалася робота культурно-освітніх установ, навчальних закладів, мистецьких осередків.

Після нападу Німеччини на СРСР рішенням революційного проводу ОУН (бандерівської) у Львові було проголошено «Незалежну самостійну Українську державу» під протекторатом Німеччини. Але німці мали інші

плани щодо України, намагаючись перетворити українську землю на свою колонію, а українців - на рабів; вони не визнавали бандерівського уряду та розігнали його. Пізніше націоналістичні сили утворили Українську Повстанську армію (УПА); вона почала вести бойові дії проти радянської армії і проти свого народу - проти тих, хто підтримував армію в боротьбі з фашизмом.

Трагічною помилкою стали спроби налагодити видавничу діяльність, оживити літературне життя в умовах окупації у Києві, Харкові, Львові.

Деякі письменники - члени ОУН, вважали, що співпраця з окупаційною гітлерівською владою ослабить тиск на національну культуру. Однак ці надії не виправдалися. Так, у Києві були закриті «Українське слово» і

«Литаври», а їх організатори О.Теліга та І.Ірлявський страчені фашистським гестапо.

Відсутність єдності серед ватажків в УПА, відмова від взаємодії з радянськими партизанами, які боролись з фашистами в тилу, відштовхнула від них значну частину українського населення, яке вбачало в бандерівцях фашистських посіпак. У 1943 р. з лояльних гітлерівцям членів націоналістичних угруповань було сформовано дивізію СС

«Галичина», яку радянські війська розгромили влітку 1944 р. під Бродами.

Залишки цього формування також влилися до загонів УПА, закладаючи соціальну базу пізнішої громадянської війни на Західній Україні. Після визволення України радянською армією від фашистів банди ОУН вели безуспішну боротьбу з радянською владою до початку 50-х рр.

Наприкінці другої світової війни завершилося об’єднання українських земель у складі УРСР. Частина українців залишилася на етнічних землях Польщі, Чехословаччини, Румунії. Під виглядом боротьби

з бандерівщиною маріонетковий уряд Б. Берута у Польщі учинив депортацію українців у західні регіони ПНР; лише в кінці 50-х рр. їм дозволили повернутися на рідні згарища.

 

 


Читайте також:

  1. Аграрне право та законодавство США, Німеччини, Франції, Великої Британії, Ізраїлю, Польщі, Росії
  2. Антиукраїнська політика російського царизму. Посилення централізаторсько-шовіністичних тенденцій
  3. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  4. Афро-азійський світ після Першої світової війни.
  5. Близький Схід під час Другої світової війни.
  6. Бондарихінська культура
  7. Боротьба за союзників як провідна тенденція дипломатії в період війни.
  8. Варіанти акультураційних стратегій
  9. Визначення поняття «інноваційна культура» в літературних першоджерелах
  10. Визначте місце України в планах імперіалістичних держав напередодні та на початку Першої Світової війни. В чому полягала трагедія українського народу в цій війні?
  11. Висвітліть положення України в роки першої світової війни.
  12. Витоки української культури. Культура Київської Русі.




Переглядів: 1452

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні тенденції культурного розвитку 1920-30-х років. | Теми рефератів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.