Основні показники, необхідні для контролю цін конкурентів:
– динаміка обсягу продажу в натуральних і вартісних вимірниках для порівняння з попереднім роком і з різними сегментами ринку та каналами розподілу;
– зміни цін конкурентів за різними групами товарів;
– обсяг продажу за зниженими цінами, визначений як відсоток від продажу за повними цінами;
– категорія споживачів, що виграють від зниження цін;
– динаміка витрат на маркетингові дослідження загалом і за конкретними товарами;
– думка покупців відносно товарів;
– незадоволення запропонованою ціною як з боку споживачів, так і з боку торговельного персоналу;
– зміни позиції споживачів щодо підприємства-конкурента і його цін;
– кількість втрачених споживачів порівняно з попереднім періодом.
Головним результатом аналізу інформації про ціни, що отримується з різних джерел, повинно бути скорочення кількості непередбачених ситуацій у сфері цінової політики конкурентів та мінімізація власних витрат.
При засосуванні методу надбавок використовують одну з наведених нижче формул:
,
де Ц – ціна продукції, грн; S – собівартість продукції, грн; НS – надбавка до собівартості, %.
,
де НS – надбавка до ціни продажу, %.
Приклад 1:
В поточному році промислове підприємство запустило нову технологічну лінію з виробництва продукції. Плановий випуск нової продукції повинен скласти N = 50 000 шт/рік. Змінні витрати на одиницю продукції Ззм = 12 у.о. Умовно-постійні витрати на весь випуск продукції плануються на рівні Зпост = 320 000 грн/рік.
Необхідно визначити ціну на нову продукцію методом надбавок у розмірі:
1) 20 % від собівартості товару;
2) 20 % від ціни продажу.
Розв’язання:
S = 18,4
1)
2)
2 Метод цільового прибутку (метод забезпечення цільового прибутку на інвестований капітал)
При застосуванні цього методу застосовують таку формулу:
,
де Нпр – запланована норма прибутку на інвестований капітал, %; Кинв – величина інвестованого капіталу, грн.; Nпл – запланований обсяг виробництва продукції, шт.
Приклад 2:
Вихідні дані прикладу 1. Крім того відомо, що сума інвестицій склала Кинв = 1,5 млн. у.о. Підприємство планує отримати 20 % з інвестованого капіталу щорічно. Визначити ціну за методом цільового прибутку.