Рентабельність та показники, що її характеризують.
Для характеристики ефективності господарської діяльності, ступеня використання його ресурсів, раціональності здійснених витрат використову-ється показник рентабельності.
Рентабельність використовується для оцінки результатів господарської діяльності торгівельних підприємств, який показує розмір прибутку на одиницю товарообігу або частку торгівельного прибутку в ціні товару.
Рівень рентабельності може бути визначений як процентне відношення суми отриманого прибутку до будь-якого показника: обсягу товарообігу, величини витрат обертання, середнього розміру основних фондів і оборотних коштів, суми коштів фонду оплати праці тощо.
де Прт, Попт. – прибуток підприємства роздрібної та оптової торгівлі;
Трозд., Топт. – роздрібний та оптовий товарообіг.
Недоліком показника рентабельності є те, що вона не характеризує економічної ефективності використання ресурсів торгівельного підприємства, так як не відображає залежності між отриманим прибутком і величиною факторів виробництва, які використовуються. Показники абсолютної суми прибутку можуть бути високими навіть при недостатньому ефективному використанні основних фондів та оборотних засобів.
Показник рівня рентабельності обороту орієнтує торгівельне підприємство на продаж товарів з високою торгівельною надбавкою, що стимулює зниження асортименту товару та погіршення рівня задоволення попиту покупців.