Інституціональні основи ринкової економіки становлять: приватна власність, свобода підприємницької діяльності, вільна конкуренція.
Ринкові відносини – це відносини між його учасниками (суб’єкти ринкових відносин) з приводу купівлі–продажу товарів і послуг (об’єкти ринкових відносин).
Визначення, що найбільш чітко відображають суть ринку:
1. Місце, де відбувається процес купівлі–продажу результатів людської діяльності.
2. Ринок – це сукупність економічних відносин між людьми у сфері обміну, посередництвом яких здійснюється реалізація результатів людської праці.
3. Ринок – це місце, де відбувається остаточне визнання суспільством втіленої в результати діяльності праці.
4. Ринок – це місце збалансування попиту і пропозиції і ринкової ціни.
Характерні ознаки сучасного ринку
1. Пріоритет покупців (ринок покупців).
2. Конкурентний характер.
3. Не монополізація, а інтеграція конкуруючих суб’єктів ринку.
Суб’єкти ринку
1. Держава.
2. Іноземні фірми та громадяни.
3. Державні, колективні, кооперативні, приватні підприємства та їх об’єднання.
4. Різні установи та організації.
5. Громадяни України.
Об’єкти ринку
1. Матеріальні продукти праці.
2. Робоча сила.
3. Позикові капітали, валюта, золото.
4. Цінні папери.
5. Інтелектуальні продукти праці.
Суб’єкти – всі учасники ринку, об’єкти– товари і послуги, цінності, багатство, земля, робоча сила.
ІІ. Ринковий механізм являє собою взаємодію ринкових елементів: ціни, попиту, пропозиції, конкуренції, кон’юнктури; що надає певної спрямованості економічнійповедінці суспільства і узгоджує приватні та суспільні інтереси.
Попит – це форма вираження потреби, платоспроможна потреба. На ринку мається справа не з попитом взагалі, а з попитом платоспроможним. Тому він включає в себе:
– потреби (бажання придбати);
– грошові засоби, що є в наявності для придбання товарів чи послуг.
Отже, попит, як правило, виражається в грошовій формі.
Пропозиція – сукупність товарів і послуг, які є чи можуть бути доставлені на ринок. Включає 2 моменти:
– готовність виробників виробляти і продавати певний вид товару чи послуги;
– умови, на яких виробники згодні продавати їх.
Пропозиція має натуральний вигляд.
Динаміка попиту і пропозиції визначається економічними законами, зокрема, законом попиту і законом пропозиції.
Закон попиту регулює величину ринкової ціни. Зростання ціни за інших незмінних умов приводить до зменшення обсягу попиту і навпаки.