МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ВИЗНАЧЕННЯ ЦІНИ Й ОБСЯГУ ВИРОБНИЦТВА В УМОВАХ ДОСКОНАЛОЇ КОНКУРЕНЦІЇ
Рис. 4.8 -Графік довгострокових середніх і граничних витрат Найбільш важливим визначальним фактором форми цих графіків є те, яким буде ефект масштабу – зростаючим, постійним або падаючим. Ефект масштабу показує як змінюється випуск продукції при одночасному збільшенні в те саме число раз кількості використовуваних факторів. Наприклад, постійний ефект масштабу означає, що подвоєння використання всіх факторів веде до подвоєння випуску продукції. Позитивний (зростаючий) ефект масштабу означає, що при цьому випуск продукції збільшується більш, ніж у два рази, тоді як падаючий (негативний) ефект масштабу означає, що випуск продукції збільшується менш, ніж у два рази. На довгостроковому етапі для більшості виробничих технологій фірм ефект масштабу спочатку зростаючий, потім постійний і, нарешті, падаючий. Тому крива середніх довгострокових витрат має U-образну форму, так само як і крива середніх короткострокових витрат, але причина U-образної форми в першому випадку полягає в позитивному й негативному ефекті масштабу, а не в діє закону спадної віддачі стосовно факторів виробництва. Економія, яка обумовлена зростанням масштабів виробництва (позитивний ефект масштабу), виникає в результаті дії цілого ряду факторів, таких як: – спеціалізація праці; – спеціалізація управлінського персоналу; – можливість використання найбільш ефективного встаткування; – виробництво побічних продуктів. Негативний ефект масштабу пов'язаний з певними управлінськими труднощами, що виникають через проблеми обміну інформацією, координації рішень і бюрократичної тяганини. У результаті рішення, прийняті різними ланками керування, виявляються суперечними один одному. Розглянемо взаємозв'язок між короткостроковими й довгостроковими витратами. Припустимо, що короткострокові середні витрати для різних розмірів заводу представлені кривими SAC1,SAC2,SAC3 на рис. 4.9. Тоді мінімальний ефективний масштаб виробництва (найменший обсяг випуску, при якому досягаються мінімально можливі середні витрати) становить Q1; при середньому розмірі заводу виробництво буде ефективним при випуску Q2, при великому – Q3. У цих випадках фірма буде виробляти продукцію із середніми витратами в 10 грош. од. Крива довгострокових середніх витрат показує мінімальні витрати виробництва для будь-якого обсягу випуску продукції. Вона є кривої, яка огинає криви короткострокових середніх
витрат.
Рис. 4.9 - Графік довгострокових і короткострокових витрат виробництва при постійному ефекті масштабу
Рис. 4.10 - Графік довгострокових і короткострокових витрат виробництва при позитивному й негативному ефекті масштабу Тепер припустимо, що існує безліч розмірів заводу, для яких є криви короткострокових витрат ATCз локальним мінімумом. У цьому випадку крива довгострокових середніх витрат буде являти собою лінію LAC(рис. 4.10). При позитивному або негативному ефекті масштабу лінія довгострокових середніх витрат не є більше горизонтальною. Вона представлена у вигляді кривій LAC, що має U-образну форму і огинає криви короткострокових середніх витрат для підприємств різних розмірів. Крива LAC ніколи не піднімається вище будь-якій кривій короткострокових середніх витрат. Крапки мінімальних середніх витрат самого маленького і найбільшого з підприємств не перебувають на кривій довгострокових середніх витрат внаслідок позитивного й негативного ефекту масштабу на довгостроковому етапі. Наприклад, невелике підприємство, що діє з мінімальними витратами, нерентабельне, тому що у більшого підприємства є можливість випускати продукцію з більше низькими витратами.
Запитання для самоперевірки 1. Що таке витрати виробництва? 2. Що таке зовнішні та внутрішні витрати? 3. Чим відрізняється підхід бухгалтера та економіста до визначення витрат виробництва? 4. В чому міститься відмінності між бухгалтерськими та економічними витратами? 5. Що таке нормальний прибуток? Бухгалтерський прибуток? Економічний прибуток? 6. Що таке фіксовані (постійні) витрати? Змінні витрати? Валові (загальні) витрати? Середні витрати? Граничні витрати? 7. Як пов’язані середні та граничні витрати? 8. Що таке ізокоста? Чому дорівнює кут нахилу ізокости? 9. Сформулюйте умови мінімізації витрат? 10. Яку інформацію представляє траєкторія розширення економічної діяльності фірми? 11. Що показує крива довгострокових витрат? 12. Що таке ефект масштабу? 13. Які фактори обумовлюють економію на масштабі? 14. Які фактори обумовлюють негативний ефект масштабу?
ВИЗНАЧЕННЯ ЦІНИ Й ОБСЯГУ ВИРОБНИЦТВА В УМОВАХ ДОСКОНАЛОЇ КОНКУРЕНЦІЇ
ПЛАН 1. Чиста конкуренція. Попит на продукт конкурентного продавця 2. Максимізація прибутку в короткостроковому періоді 3. Максимізація прибутку в довгостроковому періоді
Таблиця 5.1 –Характерні риси чотирьох основних моделей ринку
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|