Чиста конкуренція. Попит на продукт конкурентного продавця
Розглядаючи питання, ми виходимо з того, що в умовах чистої конкуренції в галузі працює дуже велика кількість фірм, що випускають однорідний (стандартизований) продукт. Така маленька фірма не може проводити самостійну цінову політику.
Рис. 5.1 –Крива попиту конкурентної фірми
Оскільки рішення окремих фірм не впливають на ринкову ціну, крива попиту для окремої конкурентної фірми є горизонтальною лінією.
Рис. 5.2 – Галузева крива попиту
Крива попиту галузі показує, скільки товару куплять всі споживачі при кожній можливій ціні.
Розглянемо кілька визначень:
Середній доход для продавця (AR) – ціна одиниці продукції.
Валовий доход (TR) – загальний доход від проданої продукції. Визначається множенням ціни одиниці продукції на кількість проданої продукції.
TR = P×Q
Граничний доход (MR) – додатковий доход, що є результатом продажу ще однієї одиниці продукції
MR =
∆TR
∆Q
P
Рис. 5.3 – Попит, граничний доход і валовий доход фірми в умовах чистої
конкуренції
Оскільки фірма може продавати додаткові одиниці продукції за постійною ціною, крива її граничного доходу (MR) збігається із кривою абсолютно еластичного попиту (d). Крива валового доходу (TR) має вигляд прямої висхідної лінії.