Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Завдання та інструменти міжбюджетних відносин.

Тема 6. Міжбюджетні відносини, їх складові.

 

1. Завдання та інструменти міжбюджетних відносин.

2. Сутність бюджетних трансфертів та їх класифікація.

3. Субвенції з державного бюджету на здійснення програм со­ціального захисту населення.

4. Міжбюджетні відносини в зарубіжних країнах.

 

 

Протягом останніх десятиріч як розвинуті країни, так і країни, що розвиваються, виявляють глибоке зацікавленість впровадженням де­централізації управління. У західних країнах децентралізація є ефек­тивним інструментом, що застосовується для реорганізації уряду в напрямку надання державних послуг у найбільш ефективний спосіб. Країни, що розвиваються, переходять до децентралізації управління з метою позбутися неефективності та неекономічності надання держа­вних послуг, макроекономічної нестабільності, а також щоб приско­рити процес економічного зростання.

Успіх реформування в напрямку фіскальної децентралізації тісно пов'язаний з розподілом відповідальності у державному секторі в ро­зрізі територіальних органів влади. Скрізь у світі відомі загальні заса­ди побудови децентралізованої системи міжбюджетних відносин - це розподіл повноважень для здійснення урядових функцій та надання бюджетних послуг, а також повноважень з отримання доходів, побу­дова системи міжбюджетних трансфертів та здатність місцевих уря­дів брати позики.

Міжбюджетні відносини - це сукупність правовідносин між державою, Автономною Республікою Крим та місцевим самовряду­ванням щодо розмежування фінансових ресурсів між видами бюдже­тів та органів влади для забезпечення виконання функцій, передбаче­них Конституцією України та законами України [3].

Основна мета міжбюджетних відносин полягає у встановленні справедливого та неупередженого розподілу публічних фінансів, за­безпеченні відповідності між повноваженнями на здійснення видат­ків, закріплених законодавчими актами України за бюджетами, та бюджетними ресурсами, які повинні забезпечувати виконання цих повноважень.

Недосконалість міжбюджетних відносин, що була притаманна Україні до прийняття Бюджетного кодексу, породила низку проблем [19]:

 

 

Недоліки старої системи Наслідки, до яких вони призводили
Щорічна зміна правил формування міс­цевих бюджетів Непередбачуваність та нестабільність доходної бази місцевих бюджетів
Відсутність чіткого розподілу видатко­вих повноважень на делеговані та власні Неефективність надання державних послуг та відсутність відповідальності за якість їх надан­ня
Розподіл бюджетних ресурсів між регіо­нами на основі даних попереднього року Стимулювання підтримувати видатки на висо­кому рівні та зберігати існуючу мережу
Відсутність чіткого закріплення доход-них джерел за місцевими бюджетами на власні повноваження Незацікавленість місцевих органів влади в мо­білізації додаткових ресурсів місцевих бюдже­тів
Відсутність прозорого механізму норма­тивного перерахування міжбюджетних трансфертів Збільшення обсягів заборгованості

 

Як наслідок, місцеві органи влади практично не несли відповіда­льності за формування і виконання бюджету і - головне - за якість та обсяг наданих населенню державних послуг, оскільки будь-які не­розв'язані проблеми можна було перекладати на вищий рівень влади.

Тому Бюджетним кодексом запроваджені нові засади побудови між­бюджетних відносин:

1) розмежування видів видатків між видами бюджетів і відповіда­льність за їхнє фінансування та виконання;

2) порядок вирівнювання спроможності місцевих бюджетів за рів­нем надання бюджетних послуг, для чого застосовується фінансовий норматив у розрахунку на одного мешканця;

3) розмежування видів доходів місцевих бюджетів на доходи, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів з державного бюджету, та доходи, що не враховуються;

4) прозорий та простий порядок розподілу міжбюджетних транс­фертів, диференціацію видів трансфертів на умовні та безумовні тра­нсферти;

компенсацію втрат доходів бюджетів місцевого самоврядування на виконання власних повноважень унаслідок наданих державою по­даткових пільг.

Міжбюджетний компонент в Україні має вирішувати такі основ­ні завдання:

1. Окреслити чіткий розподіл видатків, з одного боку, між держа­вою та місцевими бюджетами, а з іншого - між рівнями місцевих бюджетів з метою посилення їх відповідальності за ефективність ви­датків і тим самим поліпшити ефективність видаткової політики.

2. Забезпечити більшу стабільність і передбачуваність потоку ко­штів, які отримують місцеві бюджети з метою поліпшення бюджет­ного планування та усунення загроз подальшого нагромадження бю­джетної заборгованості.

3. З метою дотримання макроекономічної стабільності встановити на стадії планування суворе бюджетне обмеження загального обсягу видатків місцевих бюджетів.

4. Створити більш дієві стимули для органів місцевого самовряду­вання до ефективного витрачання коштів, що забезпечується тим, що всі додаткові ресурси, одержані внаслідок ощадливого витрачання коштів, залишаються в їхньому розпорядженні.

5. Звільнити місцеві бюджети від тягаря фінансування програм со­ціального захисту, що ухвалюються й контролюються в центрі.

6. Здійснити вирівнювальні заходи, що дозволять забезпечити справедливий розподіл суспільних послуг між усіма бюджетами краї­ни в такий спосіб, щоб місцеві органи влади мали однакові загальні доходні можливості для надання суспільних послуг, за які вони від­повідають.

7. Забезпечити простоту, прозорість й об'єктивність розподілу тран­сфертів, позбавити учасників бюджетного процесу можливостей мані­пулювати ними і спростити механізм адміністрування трансфертів.

8. Запровадити механізми, які забезпечать повне і вчасне виконан­ня трансфертних зобов'язань.

9. Встановити суворе обмеження суми боргу і запозичень держав­ного і місцевих бюджетів.

 

Рисунок 1.Сфера дії міжбюджетних відносин в Україні

 


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  8. Аналітичні методи та інструменти підтримки прийняття управлінських рішень.
  9. Аудит, його мета та завдання
  10. Багатокритеріальні завдання оптимального керування
  11. Багатокритерійні завдання і можливі шляхи їхнього рішення.
  12. Безпека життєдіяльності людини – найважливіше завдання людської цивілізації




Переглядів: 1984

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Склад видатків місцевих бюджетів. | Сутність бюджетних трансфертів та їх класифікація.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.059 сек.