- економічна свобода. Економічна свобода ґрунтується на плюралізмі форм власності і свободі підприємницької діяльності.
- наявність конкурентного середовища. тобто таких передумов, які забезпечують конкуренцію.
Структура ринку визначається суб'єктами та об'єктами ринкових відносин.
Суб'єктами ринкових відносин безпосередньо виступають споживачі і виробники товарної продукції. Активними учасниками ринкових відносин стають торговельні і фінансові посередники: комерційні агенти, комівояжери, брокери, дилери та ін. Ринок являє собою складний механізм виявлення й узгодження економічних інтересів.
Об'єктами ринкових відносин можуть бути продукти праці (засоби виробництва, предмети споживання, послуги, житло, наукові ідеї, інформація тощо), природні ресурси, праця, цінні папери (акції, облігації), валюта.
В економічній системі суспільства ринок виконує такі функції:
1.Техніко-економічна. Суть її полягає в тому, щоб забезпечити рух товарів і послуг від виробника до споживача.
2.Інформативна. Через коливання цін на товари і послуги ринок надає учасникам виробництва об'єктивну інформацію про суспільно необхідні витрати виробництва, суспільно необхідну кількість, якість та асортимент тих товарів і послуг, які виробляються.
3.Регулювальна. Орієнтуючись на ринкові ціни і намагаючись одержати максимальний прибуток, підприємці направляють свої кошти на випуск тих товарів, які користуються попитом
4.Стимулювальна. За допомогою цін ринок стимулює виробництво тих товарів, які необхідні споживачам.
5.Сануюча. За допомогою конкуренції ринок «очищує» суспільне виробництво від економічно слабких, нежиттєздатних підприємств і дає «зелене світло» ефективнішим.
6.Інтегруюча. Ринок робить економіку єдиним цілим, розвиваючи систему горизонтальних і вертикальних зв'язків, у тому числі зовнішньоекономічних.
Таким чином, ринок є найбільш ефективним способом організації економічного життя суспільства. Водночас важливо зрозуміти, що ринок — не всемогутній. Світовий досвід переконливо засвідчив, що можливості ринкового механізму не безмежні.