МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||
Поняття і форми реалізації норм права.Систематизація нормативно-правових актів - це діяльність по впорядкуванню і удосконаленню законодавчих і інших нормативно-правових актів, зведення їх в єдину внутрішньо злагоджену систему. Систематизація законодавства. Комплексне (міжгалузеве) законодавство
- містить норми декількох галузей права, які регулюють різні види суспільних відносин, які складають відносно самостійну сферу суспільного життя, що вимагає юридично різнорідних способів дії, що складаються в цілісний комплексний метод.
Здійснювати систематизацію нормативно-правових актів необхідно для: - усунення суперечностей між нормативними актами; - підвищення якості і ефективності законодавства; - забезпечення доступності його використання громадянами, державними органами, громадськими організаціями, комерційними корпораціями. Розрізняють три способи (форми) систематизації нормативно-правових актів: - кодифікація; - інкорпорація; - консолідація. Технічною передумовою трьох способів (форм) систематизації є облік нормативних актів, тобто письмова фіксація виданих нормативно-правових актів (в спеціальних журналах, на картках, в комп'ютері). Кодифікація- спосіб (форма) систематизації законодавчих актів, який полягає в їх вдосконаленні шляхом зміни змісту (переробки і узгодження) юридичних норм, пов'язаних загальним предметом правового регулювання, і об'єднання в новий єдиний нормативно-правового акт. Іншими словами, кодифікація виражається в підготовці і прийнятті нових актів, в які включаються узгоджені між собою як норми колишніх актів, так і нові нормативні приписи, що виправдали себе.
Кодекс - єдиний, зведений, юридично і логічно завершений нормативний акт. Він має складну структуру і великий об'єм, ділиться на частини: загальну і особливу, розділи і глави (Кримінальний кодекс, Цивільний кодекс і ін.). Основи законодавства - кодифікований акт, що містить концептуальні поняття, цілі і завдання правового регулювання, принципи, що встановлюють основні напрями регулювання певної сфери суспільних відносин. Як правило, такий акт складається з нетипових норм - норм-цілей, норм-принципів, норм-дефініцій і забезпечує зв'язок і узгодженість норм тих або інших галузей або інститутів права (в Україні - Основи законодавства прокультуру від 14.02.1992 р., Основизаконодавства про охорону здоров'я від 19.11.1992 р., Основи законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14.01.1998 р.). Статут - акт кодифікації, який регулює діяльність певних відомств, міністерств, організацій, ту або іншу сферу управління (Статут автомобільного транспорту, Статут залізниць, Статут підприємства). Положення - акт кодифікації, що визначає правовий статус, завдання і компетенцію державних органів і установ (Положення про службу в органах внутрішніх справ). Правила - акт кодифікації, що визначає не правовий статус, а правовий порядок певного виду діяльності (Правила дорожнього руху). За об'ємом розрізняють кодифікацію: - загальну; - галузеву; - міжгалузеву (комплексну); - спеціальну (внутрігалузеву). Загальна кодифікація передбачає утворення зведених кодифікованих актів по основних галузях законодавства. Загальним єдиним актом кодифікації конституційного права є Конституція. Галузева кодифікація передбачає об'єднання правових норм певної галузі права в чітко встановленому порядку (Цивільний кодекс, Кримінальний кодекс і ін.). Галузева кодифікація займає провідне місце серед інших видів кодифікації, оскільки розподіляє нормативний матеріал по предмету і методу правового регулювання . Міжгалузева (комплексна) кодифікація передбачає об'єднання правових норм не по галузях права, а за принципом регулювання значної сфери суспільних відносин у сфері державної діяльності, галузі господарства або соціально-культурного будівництва (Повітряний кодекс, Кодекс торговельного мореплавства і ін.). Спеціальна (внутрігалузева) кодифікація передбачає об'єднання правових норм конкретного інституту або підгалузі права певної галузі (Водний кодекс, Лісовий кодекс і ін.). Робота по кодифікації законодавства є складною і відповідальною. Тут має місце не тільки зовнішнє впорядкування нормативного матеріалу, його розташування в певному порядку, але і перегляд норм, що містяться в законах і інших нормативних актах, скасування застарілих і неефективних, вироблення нових, заповнення прогалин, усунення дублювання, розбіжностей і суперечностей, їх узгодження. Кодифікації частіше за все піддаються норми, розраховані на тривалий проміжок часу. Більш динамічні сфери регулюються поточним законодавством. Кодифікація сприяє посиленню стабільності законодавства. Кодекси, які розробляються, є новими законодавчими актами, які замінюють раніше діючі закони і акти, які регулювали те саме коло суспільних відносин. На відміну від інкорпорації кодифікація завжди має офіційний характер. Інкорпорація - спосіб (форма) систематизації законодавства, який полягає в зовнішньому впорядкуванні (розташовує в тому або іншому порядку) вже наявних нормативних актів без зміни змісту норм права, які містяться в них. Результатом інкорпорації є зібрання, де нормативні акти розташовуються в хронологічному або алфавітному порядку, з урахуванням юридичної сили актів і т.п. При інкорпорації нормативний акт обробляється: з нього видаляються положення, що втратили силу; включаються внесені до нього зміни і доповнення. Інкорпорація може бути: - офіційною - здійснюється від імені компетентних державних органів (наприклад, «Відомості Верховної Ради України»); -неофіційною - здійснюється видавництвами, науковими і учбовими закладами, практичними органами, окремими фахівцями. Якщо в першому випадку зібрання є офіційною формою публікації і на них можна посилатися при розгляді юридичних питань, то в другому вони мають тільки довідково-інформаційний характер. Найпоширеніші види інкорпорації:
Консолідація - спосіб (форма) систематизації, який полягає в об'єднанні декількох нормативно-правових актів, які діють в одній і тій же сфері суспільних відносин, в єдиний нормативно-правовий акт, як правило, без зміни змісту. Вона використовується там, де відсутня можливість кодифікації; є уніфікацією нормативних актів - усуває їх множинність; позбавляє їх від надмірної роздробленості; сприяє об'єднанню загальних положень поточної правотворчості в споріднені групи; є проміжною ланкою між поточною правотворчістю і кодифікацією. Результатом консолідації нормативного матеріалу є видання Зводу законів. Історії законодавства відомий Звід законів Юстиніана. Є і вітчизняна практика їх створення: Звід місцевих законів західних губерній - в Україні XIX в., Звід законів Російської Імперії в 16-ти томах, Звід законів СРСР. Конспект лекції з дисципліни: „ Теорія держави і права” Для студентів спеціальності 5.03040101 „Правознавство”
Тема: „Реалізація норм права”
План: 1. Поняття і форми реалізації норм права. 2. Застосування норм права. 3. Аналогія закону та аналогія права.
Література:
К.: Юрінком Інтер, 2004. 8. Теорія держави і права: Навч.посіб./ А.Ю.Олійник, С.Д.Гусарєв, О.А.Слюсаренко.-К, 2001. 9. Зайчук О.В.; Оніщенко Н.М. Теорія держави і права: Академічний курс.- К. Юрінком Інтер, 2006.608 с. 10. Шестопалов М.М. Теорія держави і права.-К.: Прецедент, 2006 – 197 с. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||
|