Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Типологія політичних систем

Існує безліч підходів до типології політичних систем.

Найбільш поширені з них:

1) залежно від типу культурної диференціації та куль­турної секуляризованості суспільства (Габріель Алмонд,


 




ж.Пауелл) — примітивні, традиційні та сучасні. Примі­тивні політичні системи володіють мінімумом структурної диференціації (немає розподілу влади в державі, не розме­жовується суспільство та держава, церква не відокремлена від держави, відсутні партії). Панує «парафіяльна» полі- ' тична культура, тобто політичні інтереси людей обмежують­ся місцем проживання. Традиційні системи мають розви-" нену диференційовану політичну структуру і характеризу­ються «культурою підпорядкування». Люди знають про існування політичної системи, але участі в ній не беруть. Традиційні системи поділяються на патримоніальні (по­літичні еліти, королівська сім'я), централізовані бюрокра- *■ тичні (Імперія Інків, Англія за Тюдорів тощо) і феодальні політичні системи. Сучасні політичні системи володіють і' розвиненими політичними структурами, і політичною ін­фраструктурою (перш за все засобами масової комунікації). При такій системі функціонує вже не «культура підпоряд- * кування», а «культура участі». Громадяни можуть впли-^ вати на політичну систему за допомогою виборів, демон­страцій, мітингів, акцій громадянської непокори тощо. '

У свою чергу сучасні політичні системи Г.Алмонд роз­діляє за типом політичної культури. Політична система англо-американського типу (СІЛА, Англія, Канада, Ав­стралія) характеризується однорідністю культури. Полі­тичні цілі та засоби їх досягнення розділяють усі громадя­ни. Більшість населення над усе ставлять свободу особи­стості, масовий добробут і безпеку. Ця політична система чітко організована, стабільна. Для політичної системи континентально-європейського типу (Франція, Німеч­чина, Італія) характерна змішана політична культура, співіснування нових і старих культур; характерна наявність багатьох політичних партій із різною ідеологією та старими традиціями, що мають значний вплив на суспільство. До- ' індустріальній політичній системі (численні країни Азії, '' Африки, Латинської Америки) також властива змішана г політична культура, але вона дуже відрізняється від змі­шаної політичної культури західноєвропейських систем, оскільки може сполучати в собі найнесподіваніші проти­лежності: західні цінності, етнічні та релігійні традиції. Для цієї системи властивими є особистий авторитаризм, високий рівень насильства. Політична система тоталі-' тарного типу (фашистська Італія, нацистська Німеччина,


країни «світової системи соціалізму») характерна надмір­ною централізацією влади, високим ступенем насильства;

2) за характером взаємодії із середовищем — відкриті та
закриті (Норберт Вінер, Карл Поппер). Відкриті системи
активно взаємодіють із зовнішнім середовищем, до певної
міри перетворюючи її, і тим самим зберігають свою віднос­
ну стійкість. Відкрита політична система критично перероб­
ляє та засвоює цінності інших відкритих систем, вона рухо­
ма і динамічна. Закриті політичні системи — системи без
зворотного зв'язку і не приймають жодних віянь ззовні;

3) за типом легітимності політичної влади — традиційні,
легальні і харизматичні (Макс Вебер, Л.Саністебан). Тра­
диційна
політична система ґрунтується на вірі у священний
характер відвіку існуючих норм. Традиційні політичні
системи характеризуються відсутністю динаміки (давньо-
східні, середньовічні суспільства). Легальна політична
система ґрунтується на принципі законності. Ядром такої
системи є конституційна держава (більшість сучасних дер­
жав Європи і Америки). Харизматична політична система
ґрунтується на особистості лідера, якому приписуються
виняткові риси і якому поклоняються маси. Лідер повинен
постійно доводити свою винятковість, здійснюючи незви­
чайні подвиги. Повторення невдач може привести до втра­
ти ним становище виняткової особи. Тому харизматична
влада є відносно нестабільною в порівнянні з традиційною
та легальною (диктатура Юлія Цезаря в Стародавньому
Римі, сталінський СРСР, нацистська Німеччина, фашист­
ська Італія);

4) за змістом і формами управління — ліберально-де­
мократичні, комуністичні, традиційні, такі, що пережи­
вають становлення, авторитарно-консервативні (Жан
Блондель). Ліберальні демократці відрізняються опорою
на ліберальні цінності (свобода, конкуренція) в ухваленні
державних рішень. Комуністичні системи характерні
пріоритетом рівності соціальних благ і зневагою до лібе­
ральних засобів її досягнення. Традиційні політичні сис­
теми управляються олігархіями з вельми нерівномірним
розподілом соціальних і економічних благ. Політичні
системи, що переживають становлення,
характерні для
країн, що розвиваються, з авторитарними засобами управ­
ління. Мета авторитарно-консервативних систем — збе­
реження соціальної і економічної нерівності, але більш
дієвими засобами;

" 99


П 5) залежно від способів здійснення функцій політичної системи — адміністративно-командні, змагальні та соціо-примирні системи (В.Є.Чиркін). Для адміністративно-командної системи характерні: бюрократичний центра­лізм; внутрішня і зовнішня безконтрольність; наявність єдиного центру ухвалення рішень, що не підлягають кри­тиці; відсутність зворотного зв'язку між владою і підвлад­ними. Яскравим прикладом таким систем був Радянський Союз (СРСР). Для змагальної системи властиві: протибор­ство різних політичних сил; наявність різних центрів ух­валення рішень; тиск на владу знизу з метою добитися найбільш вигідних для себе умов. Саме такими були полі­тичні системи більшості розвинених країн Заходу в XIX-XX ст. Соціопримирна система тільки починає складатися в умовах переходу людства від конфронтації до співпраці на основі визнання загальнолюдських цінностей. Для неї' характерні: пошук компромісу між правлячими групами та опозицією, ухвалення рішень на основі взаємних посту­пок і консенсусу.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. D – моделювання в графічній системі КОМПАС
  3. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  4. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  5. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  6. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  7. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  8. III етап. Системний підхід
  9. IV. Розподіл нервової системи
  10. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  11. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  12. IV. Філогенез кровоносної системи




Переглядів: 654

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Політична система суспільства: поняття, структура, функції | Місце держави в політичній системі суспільства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.