Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття і види соціального регулювання

У найзагальнішому вигляді соціальне регулювання розуміється як внутрішньо властивий суспільству процес упорядковування поведінки людей шляхом узгодження їх вільних воль. Розрізняють внутрішнє (совість, переконан­ня, установки) і зовнішнє (об'єктивне право, суспільна мораль тощо) соціальне регулювання. З інших типологій соціального регулювання зазначимо стихійне (природне) і волевстановлене, нормативне і ненормативне, загальне та індивідуальне соціальне регулювання.

Стихійні регулятори є соціальним проявом законів природи і суспільства (наприклад, демографічні та мігра­ційні процеси, підйоми та спади економіки, інфляція та дефляція). Стихійні регулятори слабо піддаються коректу­ванню ззовні. Навпаки, волевстановлені регулятори є свідомим, вольовим, цілеспрямованим впливом на поведі­нку людей та їхніх об'єднань.

Нормативні регулятори містять однаковий масштаб (еталон) поведінки, тобто норми, реалізація яких забезпе­чується за допомогою заходів соціального примусу. До нормативних регуляторів належать: технічні норми, норми права, моралі, релігійні, корпоративні норми, звичаї (зо­крема ділові звичаї) тощо.

Серед ненормативних регуляторів виділяють цінніс­ний, директивний та інформаційний. Ціннісний регулятор впливає на суспільні відносини за допомогою системи соці­альних цінностей, що історично склалася. Цінність — це позитивна або негативна значущість об'єктів навколишньо­го світу для людини, соціальної спільності, суспільства в


цілому. Цінність визначається не властивостями об'єкта як такого, а його залученням до сфери людської життєдіяль­ності, інтересів і потреб, соціальних відносин. За зовніш­ньою формою розрізняють матеріальні, суспільно-політич­ні та духовні цінності; за змістом — позитивні та негативні цінності (антицінності). Для досягнення ефективного пра­вового регулювання виняткове значення мають соціальні цінності, які формуються в культурі суспільства, окремих народів, націй, у професійному середовищі, вікових групах тощо. Якщо законодавець не враховуватиме систему соці­альних цінностей, що склалися в суспільстві, то такого роду норми та акти не будуть сприйняті суспільством.

Директивний регулятор є впливом на суспільні проце­си за допомогою безумовної вказівки вищестоящого органу або службової особи нижчестоящому. Такий регулятор здійснював величезний вплив на життя радянського су­спільства в період існування адміністративно-командної системи.

Інформаційний регулятор означає вплив на суспільні відносини та процеси за допомогою засобів масової інформа­ції, які здатні додати тим або іншим вчинкам і діям позити­вне або негативне значення. Вплив інформаційних регуля­торів на життя суспільства є величезним: вони по суті ство­рюють стереотипи поведінки, по-різному оцінюють різні політичні та правові ситуації тощо. Іноді говорять, що в су­часному суспільстві керівні позиції належать саме тим, хто володіє інформаційними потоками, формує їх і керує ними.

Нарешті, залежно від кількості адресатів розрізняють загальне та індивідуальне соціальне регулювання. Перше з них звернене до невизначеного кола осіб, а друге — до конкретного індивіда.


Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  6. Автоматизація водорозподілу з комбінованим регулюванням
  7. Автоматизація водорозподілу регулювання зі сталими перепадами
  8. Автоматизація водорозподілу регулюванням з перетікаючими об’ємами
  9. Автоматизація водорозподілу регулюванням за верхнім б'єфом
  10. Автоматизація водорозподілу регулюванням за нижнім б'єфом
  11. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  12. Автоматичне регулювання кількості рідкого холодильного агента,




Переглядів: 6462

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Нормативні акти, їх види і співвідношення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.