МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
НАУКА ЯК СПЕЦИФІЧНИЙ ТИП ЗНАННЯ. КРИТЕРІЇ НАУКОВОСТІНауку як специфічний тип знання досліджує логіка й методологія науки. Головною проблемою тут виступає виявлення й експлікація ознак, необхідних й достатніх для виокремлення наукового знання від з інших видів пізнання (різних форм позанаукового знання). До останніх належать буденне знання, мистецтво (серед яких і художня література), релігія (релігійні тексти), філософія (значною своєю частиною), інтуїтивно-містичний досвід, екзистенційні переживання тощо. Взагалі, якщо під «знанням» розуміти навіть тільки текстову (дискурсну) інформацію, очевидно, що наукові тексти (навіть у сучасну епоху «великої науки») складають лише незначну частину всього обсягу дискурсу, який використовує сучасне людство в своєму адаптивному виживанні. Незважаючи на величезні зусилля філософів науки (особливо представників логічного позитивізму й аналітичної філософії) чітко сформулювати і експлікувати критерії науковості, ця проблема, як і раніше, далека від однозначного вирішення. Зазвичай називають такі критерії наукового знання: предметність, однозначність, визначеність, точність, системність, логічна доказовість, теоретична та/або емпірична обґрунтованість, інструментальна корисність (практичне застосування). Дотримання цих властивостей повинне гарантувати об’єктивну істинність наукового знання, тому досить часто «наукове знання» ототожнюють з «об’єктивно-істинним знанням». Звичайно, якщо говорити про «наукове знання» як певний теоретичний конструкт методології науки, то навряд чи можна заперечувати перераховані вище критерії науковості. Але питання саме в тому, наскільки цей «ідеал науковості» адекватний, реалізований і універсальний відносно «повсякдення» наукового пізнання, реальної історії науки та її сучасного розмаїття буття. На жаль, проаналізувавши джерела позитивістського й постпозитивістського напрямків філософії, методології та історії науки другої половини XX століття та їх критиків, відповідь на це запитання в цілому негативна. Дійсна наука в своєму функціонуванні аж ніяк не підпорядковується єдиним і «чистим» методологічним стандартам. Абстрагування в межах методології від людського виміру науки, від соціального та психологічного контексту її функціонування не наближає, а віддаляє нас від адекватного бачення реальної науки. Ідеал логічної доказовості не реалізуємо навіть у найпростіших логічних і математичних теоріях. Очевидно, що відносно більш багатих в змістовному плані математичних, природничо-наукових та соціально-гуманітарних теорій, вимога їхньої логічної доказовості значною мірою не реалізована. Те ж саме, з відомими застереженнями, можна стверджувати й про можливість повної реалізації всіх інших «ідеальних» критеріїв науковості, зокрема, абсолютної емпіричної можливості перевірки або обґрунтованості наукових теорій в природознавстві, технічних та соціально-гуманітарних науках. Скрізь має місце не зрозумілий до кінця контекст, органічним елементом якого завжди виступає конкретний науковий текст; скрізь – опора на неявне колективне й особистісне знання, завжди – прийняття когнітивних рішень в умовах неповної визначеності, наукові комунікації з надією на адекватне розуміння, експертні висновки й науковий консенсус. Однак, якщо науковий ідеал знання недосяжний, чи слід від нього взагалі відмовлятися? Звісно ні, тому що мета будь-якого ідеалу – визначення бажаного напрямку руху, імовірність при цьому досягнення успіху. Ідеали дозволяють розуміти, оцінювати й структурувати реальність відповідно до прийнятої системи мети, потреб та зацікавлень. Очевидно, що вони є необхідним і найважливішим регулятивним елементом у забезпеченні адаптивного існування людини в будь-якій сфері діяльності.
Читайте також:
|
||||||||
|