МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
ПРОФІЛАКТИКА ЗЛОЧИННОСТІ6.1. Поняття і система віктимологічної профілактики Світова стратегія боротьби зі злочинністю в нашій країні переходить до системного впливу на неї. Тобто, втілюються в життя комплексні програми загальносоціальних та кримінально-право-вих заходів протидії цьому негативному явищу. Вітчизняні кримінологи зробили вагомий внесок у результати таких розробок. Але поки що їхні зусилля спрямовані переважно на опрацювання заходів впливу на злочини та осіб, які їх вчиняють. Жертва ж злочину, як правило, залишається поза увагою. Як наслідок, до цього часу нема повного обліку потерпілих, а тому не вивчаються їх соціаль-но-демографічні, соціально-рольові, морально-психологічні, психічні та правові характеристики, роль у генезисі злочинної поведінки, розмір заподіяних їм збитків тощо. Заходи віктимологічної профілактики часто мають фрагментарний характер, а особа потерпілого розглядається лише як джерело інформації про злочин і злочинця та як сторона кримінального процесу. Проте, у зарубіжних країнах із кінця 40-х років XX століття послідовно втілюється у життя ідея захисту жертв злочинів від протиправних дій злочинців та свавілля державних чиновників. Бенджаміном Мендельсоном, Гансом фон Хентігом, Генрі Еллен-бергером у той час були започатковані дослідження механізму злочинної поведінки з урахуванням віктимологічних аспектів1. Вони сформулювали новий науковий напрям - віктимологію як систему знань про жертву злочину. Виникненню віктимології сприяли такі обставини: а) соціальні та політичні зміни, що сталися після Другої світової б) руйнування традиційних інститутів соціальної солідарності в) зміна ролі сім'ї у суспільстві; г) зростання безробіття (як легального, так і прихованого); д) зменшення гарантованих законом можливостей особи для е) обмеженість традиційних моделей профілактики злочинів, спрямованих виключно на нейтралізацію кримінальної активності злочинців 2. Остання обставина спонукала правоохоронні органи якомога активніше використовувати можливості віктимологічної профілактики, головною метою якої є зниження ризику стати жертвою злочину. До цієї діяльності активно залучаються громадські організації, асоціації, різні спілки й комітети, клуби потерпілих тощо. Наприклад, у ФРН - це широко відоме громадське об'єднання «Біле кільце», у США - Національна асоціація з надання допомоги жертвам та комітет «Жінки в боротьбі з погрозами зґвалтування». На міжнародному рівні діють Всесвітня віктимо- 1 Див.: Ellenberger H.Psychological rela tionships bet ween the criminal and his victim // Revue internationale de Criminologie et de police technique.-1954; Mendelsohn B.Rape in criminology // Justicia penal.-1940; Mendelsohn B.The victimology // Etudes internationals de Psych-Sociologie criminalle.-1956; Hentig H., The criminal and his vitime/- New Haven Ct.: Yale universiyy press,1948. 2 Див.: Туляков В. А. Виктимология: социальньїе и виктимологические логічна асоціація, Європейський форум підтримки жертв злочинів тощо. В Україні 1997 року також був створений правозахисний центр «Ла Страда - Україна», що є членом Всесвітнього альянсу проти торгівлі жінками. Головною метою центру є запобіжна робота серед жінок, які збираються за кордон, стосовно того, як не потрапити в тенета секс-бізнесу і не стати жертвами торгівців людьми1. Проблема захисту прав жертв злочинів дістала відповідне схвалення і в Організації Об'єднаних Націй. Генеральна Асамблея ООН 29 листопада 1985 року затвердила Декларацію основних принципів правосуддя для захисту жертв злочинів і зловживання владою. Крім тлумачення термінів «жертва злочину» та «жертва зловжи-вань владою», Декларація визначила такі головні напрями підтримки потерпілих: 1) упровадження в національне законодавство держав, членів ООН, міжнародних стандартів доступу потерпілих до системи пра-восуддя та державної підтримки; 2) кримінально-правова реституція жертвам, їх сім'ям або утриманцям; 3) компенсації жертвам із державних і недержавних фондів; 4) надання необхідної матеріальної, медичної, психологічної та соціальної допомоги з урядових, добровільних громадських та місцевих джерел2. Більшість розвинених країн ухвалила низку нормативно-право-вих актів, спрямованих на захист прав жертв злочинів. У Європі з 1950 року щорічно 22 лютого проводиться День їх підтримки. Саме цього дня в Англії була опублікована Хартія підтримки потерпілих від злочинів. У США закон про права потерпілих від злочинів було прийнято у 1980 році. Згідно з цим законом вони мають право: одержувати всю потрібну інформацію про види допомоги; вносити свої пропозиції про розміри і форми компенсації шкоди. Жертви злочину мають право не лише на відшкодування збитків самим мийним, а й у порядку державної компенсації. 1Див.: Полиция и борьба с преступностью за рубежом (информационный сборник).- М., 1991; Квашис В. Е. Основи виктимологии. Проблеми защиты прав потерпевших от преступлений.- М., 1999; Українсько-американський регіональний семінар з правоохоронних питань у сфері боротьби з торгівлею жінками та дітьми.- К., 2000. 2 Див.: Міжнародні акти про права людини // 36. док.- М., 1998. У США створено Національну організацію допомоги жертвам злочинів, при Міністерстві юстиції функціонує Департамент допомоги таким жертвам. У 1984 році було засновано Федеральний фонд допомоги жертвам для додаткового фінансування двох основних національних програм. Перша програма розрахована на утримання державних, громадських і приватних служб; друга - на забезпечення штатів додатковими коштами для виплати потерпілим державної компенсації за шкоду, заподіяну злочином1. Деяке просування в цьому напрямі відбувається і в Україні. Кримінально-процесуальне законодавство передбачає право потерпілого або його представників подати позов, який розглядається судом одночасно з кримінальною справою. Рішення про відшкодування збитків суд приймає і без наявності позову в порядку кримінально-правової реституції. Однак в умовах економічної нестабільності та низького життєвого рівня більшості населення України такі рішення дуже рідко виконуються в повному обсязі. Подібну ситуацію могло б змінити на краще створення державного фонду для відшкодування збитків потерпілим від злочинів. Це посилило б соціальну захищеність людини, оздоровило моральну ситуацію в суспільстві, підвищило авторитет держави та її правоохоронних органів. Важливим кроком до реального захисту окремих категорій осіб стало прийняття в грудні 1993 року законів України «Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві» та «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів». У названих законах визначені не лише права й обов'язки осіб, стосовно яких здійснюються відповідні заходи безпеки, а й названі види цих заходів і порядок їх здійснення. Крім того, Комплексна програма профілактики злочинів на 2001-2005 роки, затверджена Указом Президента України від 25 грудня 2000 року, містить низку заходів стосовно захисту життя, здоров'я, честі й гідності особи, її майна від злочинних посягань. Програма визначає, що основними напрямами такої діяльності є: - виявлення каналів незаконного обігу і крадіжок вогнепальної зброї, боєприпасів і вибухових речовин із метою запобігання злочинним посяганням проти особи і суспільства, терористичним актам; Див.: Гошовський М. І., Кучинська О. П. Потерпілий у кримінальному процесі України.- К.: Юрінком Інтер, 1998.
- посилення контролю за суб'єктами господарювання, що мають ліцензії на посередництво у працевлаштуванні на роботу за кордоном; - проведення обліку житла, де проживають особи похилого віку, самотні, визнані недієздатними, психічно хворі, хворі на наркоманію і алкоголізм, із метою запобігання фактам знущання над ними, незаконного відчуження їх житла; - розроблення заходів запобігання порушенням діяльності страхових, інвестиційних, пенсійних фондів, які залучають кошти громадян; - проведення паспортизації під'їздів багатоповерхових жилих будинків і гуртожитків з метою вирішення питань щодо їх охорони, технічного захисту, системи термінового зв'язку постів охорони з міліцією тощо. Важливим кроком до реального захисту окремих категорій осіб стало прийняття в грудні 1993 року законів України «Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві» та «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів». У цих законах визначені не лише права й обов'язки осіб, стосовно яких здійснюються відповідні заходи безпеки, а й названі види цих заходів і порядок їх здійснення. Проблема захисту законних прав та інтересів осіб, які потерпіли від злочинів, ефективного поновлення їх прав, своєчасного відшкодування шкоди, заподіяної вчиненим злочином, як свідчать результати аналізу законодавства та практики його застосування, залишається надзвичайно актуальною. З метою вдосконалення правового та організаційного механізму захисту законних прав та інтересів осіб, які потерпіли від злочинів, Указом Президента України від 28 грудня 2004 року № 1560/2004 була схвалена «Концепція забезпечення захисту законних прав та інтересів осіб, які потерпіли від злочинів». Вона визначає основні напрями забезпечення захисту законних прав та інтересів потерпілих, а саме: упровадження міжнародних принципів захисту законних прав та інтересів потерпілих, визначених Декларацією основних принципів правосуддя для жертв злочинів і зловживань владою (Резолюція 40/34 Генеральної Асамблеї ООН від 29 листопада 1985 року) та Європейською Конвенцією щодо відшкоду-вання збитків жертвам насильницьких злочинів (від 24 листопада 1983 року); упровадження в новому Кримінально-процесуальному
кодексі України норм, які передбачають розширення процесуальних прав потерпілих відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи Я (85)11 щодо становища потерпілого в рамках кримінального права та процесу; розроблення закону з питань забезпечення відшкодування потерпілим шкоди, в якому, зокрема, визначатимуться умови і порядок надання їм правової, медичної, соціальної і матеріальної допомоги, а також допомоги їх родичам та утриманцям, залежно від характеру і наслідків злочину, способу його вчинення, майнового стану потерпілого та інших обставин; розроблення механізму реалізації права потерпілого на відшкодування заподіяної злочином шкоди; встановлення обсягів відповідного бюджетного призначення у загальному фонді державного бюджету; розроблення та законодавче закріплення умов та порядку компенсаційної підтримки потерпілих за рахунок різноманітних форм обов'язкового та добровільного страхування; сприяння створенню громадських організацій і благодійних фондів надання допомоги потерпілим; активізація роботи щодо профілактики віктимної поведінки населення. 20 квітня 2005 р. № 110-р було затверджено план заходів щодо реалізації Концепції забезпечення захисту законних- прав та інтересів осіб, які потерпіли від злочинів, на 2005-2006 роки. Основні положення зазначеного плану передбачають: підготувати проект Закону України «Про відшкодування шкоди особам, які потерпіли від злочинів»; забезпечити проведення соціологічних та кримінологічних досліджень з проблем захисту прав потерпілих; забезпечити інформування населення через друковані засоби масової інформації та Інтернет про причини й умови злочинності та способи захисту від злочинців, правила поведінки в екстремальних ситуаціях, а також надання порад щодо захисту особистого майна тощо. На наш погляд, слід також згадати про проект Закону України «Про охорону прав жертв злочинів», який визначає охорону прав жертв злочинів в Україні як національний пріоритет, з метою забезпечення реалізації прав жертв злочинів на життя, охорону здоров'я, інформацію, захист, реституцію та компенсацію, підтримку та всебічний розвиток, встановлює основні засади державної політики у цій сфері. Основними завданнями цього Закону є захист прав і законних інтересів громадян, суспільства й Української держави від злочин- них посягань, а також створення механізму протидії віктимізацн громадян. Оскільки виникненню злочинного наміру та вчиненню злочину здебільшого сприяють особистісні характеристики потерпілого, його поведінка і взаємини зі злочинцем, під час розроблення та реалізації запобіжних заходів мають бути враховані проблеми зниження віктимної схильності окремих осіб. Поведінка людини й окремих груп населення за своєю природою може бути віктимною, тобто ризикованою, необачною, легковажною, розпутною, провокаційною, нарешті, небезпечною для самих себе. Тому не викликає сумніву той факт, що потенційні потерпілі також потребують профілактичного впливу. Віктимологічну профілактику, на наш погляд, можна визначити як систему взаємопов'язаних, організаційно забезпечених державних, громадських й індивідуальних заходів, спрямованих на виявлення та усунення або нейтралізацію чинників, які формують особисту чи масову можливість стати жертвою злочину. Залежно від цілей і завдань, віктимологічна профілактика має три рівні: загальносоціальний, спеціальний та індивідуальний. Загальносоціальний рівень включає заходи, пов'язані з вирішенням соціально-економічних і культурно-виховних завдань, спрямованих на усунення чи нейтралізацію факторів, що сприяють процесу віктимізації людей. Спеціальний рівень - це здійснення державними органами, громадськими об'єднаннями й окремими громадянами заходів, які мають своєю спеціальною метою попередження злочинів шляхом недопущення реалізації віктимних властивостей окремих груп осіб (підлітків, людей похилого віку, представників окремих професій тощо). Індивідуальний рівень охоплює профілактичні заходи стосовно осіб, які, враховуючи їх поведінку або сукупність особистіших характеристик, можуть із великою ймовірністю стати жертвами злочинів. Такі заходи спрямовані на підвищення захисних реакцій, а також забезпечення особистої, майнової та іншої безпеки цих громадян. Об'єктом віктимологічної профілактики є: фактори, що формують індивідуальну чи масову віктимність; обставини віктимної ситуації та процес віктимізації. Систему суб'єктів віктимологічної профілактики становлять: - органи державної влади й місцевого самоврядування. Вони визначають основні напрями, завдання та функції профілактичної
діяльності, забезпечують функціонування та реалізацію регіональних і місцевих програм; - правоохоронні органи всіх рівнів. Вони забезпечують безпосереднє здійснення заходів спеціальної та індивідуальної віктимологічної профілактики (особиста охорона, охорона житла, майна тощо); - підприємства й установи різних форм власності, громадські формування та окремі громадяни. Усі суб'єкти віктимологічної профілактики об'єднані єдиними цілями, а також інформаційними, координаційними і правовими зв'язками. Читайте також:
|
|||||||||
|