МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 4. Основні філософські концепції сучасності
1. Позитивізм: еволюція й основні ідеї. 2. Марксизм і його місце в історії філософії. 3. Антропологічні школи у філософії.
Приступаючи до розгляду першого питання “Позитивізм: еволюція й основні ідеї”, студенту необхідно усвідомити, що позитивізм - це філософський напрямок, який стверджує, що джерелом справжнього (позитивного) знання можуть бути тільки окремі конкретні науки та їхні синтетичні поєднання, а філософія, як окрема наука, не може претендувати на самостійне дослідження дійсності. Позитивізм, що сформувався в 30-40-х роках ХIХ століття, своєю появою зобов’язаний французу Огюсту Конту й англійцю Герберту Спенсеру. Вони поставили за мету побудувати систему знання, що буде несуперечливим, точним, і знайти науковий метод, який дозволив би створити таку систему позитивного знання. Класичній німецькій філософії позитивізм протиставив “корисне” і “зручне” для застосування в житті знання, істина в якому осмислюється на основі точного експерименту чи досвіду. Філософію засновників позитивізму називають першим позитивізмом, або його першою історичною формою. Представник другої історичної форми позитивізму Е.Мах (1838-1916), вважав, що речі є “комплексами відчуттів”. До суми відчуттів він зводив і людину. Послідовники Маха заявляли, що будь-яке позитивне (наукове) знання є знанням філософським, тому філософія не може мати окремого, відмінного від інших наук, предмета. Третя форма позитивізму виникає в 20-х роках XX ст. й відома під спільною назвоюнеопозитивізм (гр. neos - новий+лат. positivus – позитивний, заснований на досвіді). Неопозитивізм поєднує різні теорії: логічний позитивізм, логічний емпіризм, логічний атомізм, філософію лінгвістичного аналізу, аналітичну філософію, критичний раціоналізм. Найбільш відомими його представниками є М.Шлік, Р.Карнап, А.Айєр, Б.Расел, Ф.Франк, Л.Віитгенштейн. Основні ідеї неопозитивізму: а) Філософія повинна займатися аналітичною діяльністю, тобто з'ясуванням логічного сенсу мови конкретних наук; б) головним завданням філософії є не розробка методології пізнання, а тлумачення знань, отриманих конкретними науками. Постпозитивізм - це поняття для позначення ряду сучасних західних філософських течій, що виникли у 50-70-х роках ХХ ст. внаслідок критики неопозитивізму. За змістом вони близькі до логічного емпіризму. Сюди відносять критичний раціоналізм К.Попера, прагматичний аналіз У.Куайна, методологію науки Т.Куна та ін. Цей напрямок в сучасній філософії позначається послабленням уваги до формальної логіки, звертанням до історії науки, твердженням про відсутність твердих кордонів між емпірією і теорією, наукою і філософією. Студенту варто пам'ятати, що сучасний позитивізм привертає увагу вчених, для яких пошук істини є головним питанням їхньої діяльності. В усіх його різновидах позитивізм виступає як форма вираження незадоволеності традиційними філософськими системами і свідчить про спробу своїх прибічників посилити опору філософії на досягнення науки через їх ототожнення й абсолютизацію. Приступаючи до вивчення другого питання“Марксизм і його місце в історії філософії”, необхідно пам'ятати, що засновниками цього теоретичного напрямку Карлом Марксом (1818-1883) і ФрідріхомЕнгельсом(1820-1895) були творчо перероблені гегелівська діалектика, теорія утопічного соціалізму Сен-Симона (1760-1825), Ж.Фур'є (1772-1837) і Р.Оуена (1771-1858) та економічна теорія А.Сміта (1723-1790) і Д.Рикардо (1772-1823). У результаті К.Маркс і Ф.Енгельс створили діалектичний матеріалізм. Застосувавши діалектико-матеріалістичні принципи до аналізу сфери соціальних відносин, вони виробили матеріалістичне розуміння історії (історичний матеріалізм) Головним внеском марксизму до філософсько-соціологічної теорії були: а) розробка теорії формаційного підходу до розвитку суспільства; б) ідея взаємозв'язку суспільного буття і суспільної свідомості при домінуючому впливі першого; в) положення про спосіб виробництва як основу життя суспільства (його буття) і економічні відносини як основні й визначальні для всіх інших соціальних відносин. Глибокий філософсько-економічний аналіз притаманний марксизму в трактуванні соціального відчуження, антигуманного характеру ринкових відносин. Сьогодні існує цілий ряд моделей марксистської філософії: 1) автентичний (справжній) марксизм, узятий на озброєння соціал-демократичними партіями; 2) неомарксизм - переосмислення поглядів Маркса під впливом ідей екзистенціалізму, позитивізму, фрейдизму, неотомізму тощо; 3) окремий напрямок всередині марксизму, пов'язаний із критикою філософії Маркса ліворуч і праворуч; 4) сталінізм , що орієнтується на марксистські догми. У цілому марксизм - вчення, що мало колосальний вплив на розвиток філософської думки. Студент повинен чітко розуміти, що ідеї марксизму, зокрема такі як про диктатуру пролетаріату, про безкласове суспільство й деякі інші, не витримали перевірки часом, виявилися утопічними. При розгляді третього питання “Антропологічні школи у філософії”студенту слід мати на увазі, що сучасна філософія особливу уваги звертає на проблеми антропології, існування людини взагалі. Одна з таких антропологічних концепцій одержала назву“філософії життя”. Її засновниками були Ф.Ніцше(1844-1900), А.Бергсон(1859-1941), О.Шпенглер(1880-1936). У цій філософії головна увага приділяється питанням історії громадського життя, культурі, світогляду людини, “вічним питанням” про сенс життя, про природу всього сущого. Найпомітнішою фігурою в цьому філософському напрямку був німецький філософ Ніцше. Він розвивав ідею про те, що сутністю і законом світу є воля до влади, панування сильних над більш слабкими. Ніцше висунув ідею“надлюдини”. У своїх роботах він створив ідеал такої людини, нареченою “білявою бестією, новим варваром, істотою, що віддалася інстинктам дикого звіра”. У своїй діяльності “надлюдина” керується не стільки розумними началами і нормами, скільки фізіологічними потребами і прагненням до влади. Одночасно, як вважає Ніцше, цей супермен наділений вищими чеснотами, досконалістю і повинен стати творцем більш досконалих форм життя і відносин у суспільстві, яке, у свою чергу, повинне стати розплідником по вирощуванню сильних особистостей. Усе лихо суспільства, на думку Ніцше, у тому, що люди, сприйнявши вчення християнства про рівність перед Богом, вимагають рівності на Землі. Ідеї соціальної рівності він протиставляє міф про природну, фатальну нерівність людей. Існує раса панів, покликана повелівати, стверджує Ніцше, і раса рабів, що повинна коритися. Тому треба відмовитися від християнської моралі, “моралі рабів” і визнати “мораль панів”, що не знає жалості і жалю (сильному - усе дозволено). Релігію Ніцше заміняє положенням “про смерть бога” і “вічне повернення” як існування безсмертної душі. Неприборкана воля до влади, волюнтаризм і переконання в ілюзорності всіх наукових і моральних уявлень. - головні ідеї цієї філософії. Актуалізація ідей Ніцше, Дільтея й інших на початку ХХ ст. у Німеччині привела до формування антропологічного напрямку в філософії, або філософськоїантропології.Основними її представниками є М.Шелер (1874-1928), Г.Плеснер (1892-1985), А.Гелен (1904-1971). Цей філософський напрямок претендує на створення “синтетичної” концепції людини, відповідно до якої людина виступає як вільна, незалежна особистість, з поведінкою, обумовленою, в першу чергу, своєю внутрішньою сутністю. У 20-ті роки ХХ ст. там же, у Німеччині, виникає екзистенціалізм (лат. ехsistеntia - існування). Його ідейними попередниками були С. Кіркегор, Ф.Ніцше, Э.Гусерль. Основними представниками екзистенціалізму в Німеччині були К.Ясперс, М. Хайдегер , у Франції - Г. Марсель, Ж.-П. Сартр, у Росії – М.Бердяєв, Л.Шестов. Представниками екзистенціалізму були й талановиті письменники А.Камю, С.Бовуар, Кафка й ін. Доктрина екзистенціалізму поділяє світ на “несправжній”, відчужений, до якого людина приходить, щоб утекти від самої себе, і світ “справжній”, у якому вона сама себе вибирає, - світ індивідуального внутрішнього “ Я”. “Існування” - основна категорія цієї філософії. Але мається на увазі не емпіричне буття людини, а надіснування - переживання, самосвідомість, тобто те, що є стимулом людської діяльності. Воно є глибоко індивідуальним і не піддається науковому визначенню. Існувати - значить вибирати, випробувати почуття, бути вічно заклопотаним самим собою. Екзистенціалізм закликає людину бунтувати, знаходити в собі сили для боротьби з абсурдністю соціального світу. Жити - значить боротися, саме в цьому покликання людини. Наука в екзистенціалізмі розглядається як загроза людському існуванню, основний упор робиться на філософію. Вона повинна повернутися до людини, допомогти уникнути деперсоналізації особистості. Специфічно поставлена в екзистенціалізмі проблема свободи. У К.Ясперса свобода - це свобода волі, свобода вибору. Вона не може бути пізнаною, не може мислитися об'єктивно. Пізнання - справа науки, свобода - справа філософії. У Сартра свобода визначається як можливість людини діяти, а вибір мети - це вибір свого буття. Людина така, якою вона себе вибирає (боягуз, герой). Студенту варто знати, що крім зазначених вище концепцій, проблема людини є центральною в теорії психоаналізу (неофрейдизму) і персоналізму. Основоположником психоаналізу, або фрейдизму, був З.Фрейд (1859-1939). Головна проблема цього філософського напрямку - несвідоме. Психічне (несвідоме) для психоаналітиків виступає основою для розуміння сутності людського буття в його різноманітних вимірах. Персоналізм (лат. persona - особистість, личина, маска) виник наприкінці XIX – початку ХХ ст. Основні представники - Б.Боун (1847-1910), В.Штерн (1871-1938), Е.Мунье (1905-1950). Згідно з поглядами персоналістів, особистість є первинною реальністю (духовним першоелементом буття) і вищою духовною цінністю. В другій половині XX в. виникає філософіяпостмодерну(буквально - те, що йде за сучасною епохою). Найбільш яскравими представниками постмодерна є Ж.-Ф Ліотар (1924-1998),Ж.Бодріяр (нар. 1929), Ж.Делез (1925-1995),Ж.Дерріда(нар.1930), Ричард (Дік) Рорті (нар. 1931). Вивчаючиідеї постмодернізму, студенти повинні звернути увагу на те, що це вчення, по-перше, є еклектичним напрямком (у ньому змішані ніцшеанські, марксистські ідеї, елементи психоаналізу та інші); по-друге, представники постмодерну відмовляється від філософії як світоглядної науки; по-третє, особливу увагу тут приділяють аналізу письмових текстів; по-четверте, абсолютизують невизначеність, плюралізм, відносність істини. Так, Ж.Дерріда вважає, що “ніщо не існує поза текстом” і пропонує метод деконструкції, мету якої бачить у розгляді через призму знака всієї системи понять. По суті, усе буття розглядається ним як знак, текст. Ж.Бодріяр так само бачить в історії суспільства тільки історію розвитку позначень. У XX ст. посилився вплив релігійних напрямків у філософії. До них відноситься філософія католицької церкви - неотомізм, філософія православ'я, філософія ісламу, різні східні релігійні вчення - буддизм, даосизм, філософія йоги та ін. Головне, що робить привабливою для людини модель релігійного мислення - це проблема богопізнання. Її значення визначається тим, що це не тільки спроба філософського осягнення Бога, але й предмет індивідуальної повсякденної свідомості. Найбільш впливовим напрямком релігійної філософської думки є неотомізм (лат. neos – новий + Thomas - Хома). Відроджуючи і пристосовуючи до сучасних умов вчення середньовічного схоласта Хоми Аквінського, неотомісти проповідують ідею “гармонії віри і розуму”, вважають, що наука і релігія доповнюють одна одну, що метою науки є доказ буття Бога. В Україні у повсякденній свідомості так само спостерігається процес формування теологічної моделі мислення. Це виражається в пошуках (насамперед, частиною молоді)божественної реальності,у спробах уявити її ставлення до світу і людини. Звідси інтерес не тільки до православ'я, католицизму, протестантизму, іудаїзму, але й до східних теорій - буддизму, йоги, конфуціанства й ін. Студенту слід мати на увазі, що в наш час у суспільстві проявляється інтерес і до філософсько-релігійних концепцій В.Соловйова, М.Бердяєва, С.Булгакова, М.Федорова, П.Флоренського, Ф.Достоєвського, М.Лоського тому що, у творах цих філософів і письменників звучать ідеї пошуку людиною сенсу життя через Бога в добрі і пізнанні. Завершуючи розгляд питань теми, можна відзначити, що все нове, що з’явилося в сучасній філософії, так чи інакше пов'язано з людиною, з визначенням місця особистості в суспільстві, з аналізом можливостей і умов суспільного прогресу.
* * * Для більш змістовного знайомства з темою рекомендується звернутися до такої літератури: Історія філософії. - К.: 2002. История философии. - М.: 1999. Современная западная философия. Словарь - М.: 1991. Ст.: “Неопозитивизм”, “Неомарксизм”, “Неотомизм” и др. Новаяфилософская энциклопедия. В 4-х т. - М.: 2001. Ст.: “Позитивизм”, “Неопозитивизм”, “Герменевтика”, “Неомарксизм”, “Психоанализ”, “Постмодерн”, “Философская антропология” и др. Філософський енциклопедичний словник. - К.: 2002. Ст.: “Неопозитивізм”, “Екзистенціалізм”, “Неофройдизм”, “Антропологічний напрям у філософії”, “Персоналізм”, “Томізм” та ін.
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА. Модуль I * КОНТРОЛЬНА ЧАСТИНА: Модуль I**.
1.1. Матеріалізм – це визнання: - первинності свідомості, вторинності матерії, - матеріальних благ, - первинності матерії й вторинності свідомості?
____________________ Примітка*. Відповіді на практичну частину модуля дивиться :у тексті теоретичної частини даної роботи або в рекомендується литературе, що. Примітка**. У пропонованих тестах укажіть правильну відповідь.
1.2. Філософський напрямок, який вважає, що мислення, розум є первинною основою буття: - монізм, - матеріалізм, - ідеалізм, - пантеїзм?
1.3. Яке з наведених висловлень правильне: - матеріалізм - це визнання того, що світ складається з однакових часток: атомів, протонів, електронів і т.п., - матеріалізм - це визнання матеріальних благ, - матеріалізм - це визнання первинності матерії і вторинності свідомості, - матеріалізм - це визнання первинності свідомості, вторинності матерії.
1.4. Ідеалізм - це: - далекі від життя міркування, - спроба забути «про прозу» життя, прагнення обґрунтувати значення ідеалів у житті людей, - доказ того, що ідеї, думки існують реально, - визнання первинності свідомості, вторинності матерії?
1.5. Мир є непізнаванним, так вважають: - сенсуалісти , - раціоналісти, - агностики, - дуалісти, - матеріалісти?
1.6. Існує переказ, що першою людиною, що назвав себе філософом був:: - Аристотель, - Геракліт, - Демокрит, - Піфагор, - Платон?
1.7. У центрі уваги перших давньогрецьких філософів був: - бог, - космос, - людина, - наука, - міф? 1.8. Першим філософом античності вже в стародавності вважали: - Аристотеля, - Геракліта, - Платона, - Фалеса, - Демокрита? 1.9. Найбільшим енциклопедистом стародавності був: - Сократ, - Протагор, - Анаксимен, - Аристотель, - Платон, - Фалес?
1.10. Ті давньогрецькі філософи, які, осмислюючи світ, бачили його першооснову у воді, вогні, повітрі, землі називалися: - реалістами, - ідеалістами, - матеріалістами, - дуалістами, - номіналістами?
1.11. Вчення про воду як першооснові буття розвивав: - Фалес, - Аристотель, - Геракліт, - Демокрит, - Платон, - Сократ?
1.12. Вчення про вогонь як першооснову буття розвивав: - Аристотель, - Демокрит, - Геракліт, - Сократ, - Фалес?
1.13. У центрі уваги філософії середніх століть був: - космос, - людина, - бог, - гуманізм, - антропологізм, - метод пізнання?
1.14. Напрямок середньовічної філософії, що затверджує, що загальні поняття (універсалії) мають реальне існування й передують існуванню одиничних речей, називається: - раціоналізм, - реалізм, - сенсуалізм, - номіналізм, - дуалізм. - герменевтика?
1.15. Положення про подвійність істини, тобто що в науки істина одна, а в релігії інша висунув: - Ібн Рушд (Авероес), - Августин Блаженний, - Ібн-Сина (Авіцена), - Николай Кузанський?
1.16. Епоха Відродження відтворювала основні філософські ідеї: - Древнього Китаю, - античної Греції й Рима, - Нового часу, - середньовіччя?
1.17. В епоху Відродження в центрі уваги філософів були питання: - про бога, - про людину, - про природу, - про метод пізнання?
1.18. У філософії Нового часу на перший план вийшла проблема: - бога, - природи, - методу, - людини, - теософії, - пантеїзму?
1.19. Першим філософом у Київській Русі був: - митрополит Петро Могила, - Юрій Дрогобич (Котермак), - Григорій Сковорода, - митрополит Іларіон, - Тарас Шевченко?
1.20. У якому навчальному закладі України філософія вперше початку вивчатися окремо від теології: - Острозької академії, - Львівському університеті, - Києво-Могилянської академії, - Харківської колегії?
1.21. Хто є родоначальником філософської думки України епохи Освіти (ХVIII в.): - Т.Шевченко, - М. Сковорода, - М..Драгоманов, - І.Франко, - В.Вернадський?
1.22. Український мислитель, родоначальник одного з найважливіших етапів розвитку філософської думки в Україні, що вважав, що мир являє собою макрокосмос або Всесвіт, мікрокосмос або людину й символічну реальність, ідеальним відбиттям якої є Біблія: - митрополит Петро Могила, - митрополит Іларіон, - Юрій Дрогобич, - Станіслав Ориховський, - Григорій Сковорода, - Леся Українка?
1.23. Яка із сучасних філософських концепцій, відкидаючи науку, наголошує на філософському осмисленні буття людини: - структуралізм, - психоаналіз, - неопозитивізм, - екзистенціалізм, - неотомізм?
1.24. Яка із сучасних філософських концепцій, є офіційною філософською доктриною Ватикану, відроджуючи навчання одного із середньовічних схоластів: - неопозитивізм, - екзистенціалізм, - неотомізм, - психоаналіз, - постмодернізм?
1.25. Сучасна філософська концепція стверджуюча, що всі філософські проблеми - це псевдопроблеми, що наука сама собі філософія: - екзистенціалізм, - неотомізм, - неофрейдизм, - неопозитивізм, - структуралізм?
1.26. Яке з філософських навчань сучасності вважає, що їхня система не суперечить догмам віри, що одкровення й розум перебувають у повному згоді один з одним як дві половини єдиної істини: - постмодернізм, - неотомізм, - неопозитивізм, - екзистенціалізм, - феноменологія? Читайте також:
|
||||||||
|