Відцентрові гальма. Є багато різних типів відцентрових гальм, однак найбільше застосування одержав дискове відцентрове гальмо (мал. 14). На валу 1 закріплений диск 2, на сту-п ице якого вільно сидить другий диск 4, між дисками встановлений нерухомий фрикціон 3. На шарнірно закріпленому кутовому важелі 7 розташовані маси 6, які під дією відцентрової сили повертають важелі й притискають диски до фрикціону, переборюючи зусилля пружини 5. Відбувається гальмування й зниження швидкості опускання вантажу. Установлюються відцентрові гальма, як правило, на швидкохідному валу механізму. Тому що зупинити вантаж, що опускається, цим не можливо, те встановлюють ще й стопорне гальмо.
Відцентрова сила
(48)
де z – кількість гальмових вантажів; m – маса одного вантажу; w - кутова швидкість обертання вала; r – відстань від центра ваги гальмових вантажів при затиснутих дисках до осі вала.
Осьове зусилля дисків
(49)
де Рц – зусилля в пружині; a, b – плечі кутового важеля.
Тромозной момент
(50)
де n – число пар тертьових поверхонь; f – коефіцієнт тертя;rT – середній радіус тертя.
Зусилля в пружині
(51)
де МГР— крутний момент на валу при опусканні вантажу; Рис. 14. Відцентрове гальмо
RH, RB - зовнішній і внутрішній радіуси фрикційних дисків.