МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||
МенеджераЯ повинен йти за ними. Я ж їхній лідер. Ендрю Бонар Лоу Менеджер – це керівник, який наділений повноваженнями з прийняття рішень щодо діяльності фірми, яка функціонує в ринкових умовах, він має відносну фінансову самостійність і може добирати та оцінювати своїх працівників (рис. 7.1).
Рис. 7.1. Місце та роль менеджера в організації
Отже, для ефективного управління менеджер повинен володіти знаннями сучасного менеджменту і мати здібності до керівництва людьми. В книзі «Ефективний керівник» П. Друкер стверджує, що ефективність базується на таких основних принципах: 1) ефективні керівники знають, на що вони витрачають свій робочий час; 2) вони орієнтовані не на процес роботи, а на її результати; 3) вони планують свою роботу, орієнтуючись на сильні, а не на слабкі сторони; 4) вони спрямовують свої зусилля на ті питання, де гарна робота забезпечить найкращі результати; 5) вони вживають рішучих дій, дотримуючись суворої послі-довності. Успіх у виробництві інноваційної продукції та розвитку нових послуг значною мірою залежить від здібностей лідера створити відповідний клімат, в якому можуть вільно проявлятись і реалізовуватись нові ідеї. Креативне лідерство відрізняється від управління наявністю у менеджера відповідних рис. Лідерство. Поведінка окремих членів групи або організації, спрямована на створення або зміну її основоположних принципів і цінностей. Управління. Поведінка окремих членів групи або організації, спрямована на досягнення визначених цілей, але в межах принципів і цінностей, що діють в колективі. Принцип елегантності креативного лідерства передбачає мінімальне використання таких елементів, як влада, вплив і повноваження. Вплив – на противагу диктатурі – є найбільш легітимним механізмом одержання необхідних результатів у креативній організації, хоча на процес впливає також культура. Влада має декілька джерел: одні з них дає відповідна посада, а інші необхідно заслужити. Особиста харизма – риса характеру особистості, що спонукає людей виконувати все, що від них вимагається, без особливих зусиль. Основні характеристики креативного лідера Креативний лідер [55]: 1) віддає перевагу та вміє визначати цілі, які сприймаються з ентузіазмом працівниками, а не наводить сухі формулювання завдань, що стоять перед компанією. Практично це передбачає талант балансування на межі між невизначеністю і конкретикою; 2) це провідник концепцій: він чутливо реагує на ідеї й уміє їх так впровадити в організації, що вони отримають підтримку і ресурси, необхідні для їхньої реалізації; 3) переконливо демонструє дієвість принципу «кожна поразка – можливість дечого навчитись» і заохочує ризиковані ініціативи; 4) створює команди з високим рівнем довіри один до одного; 5) дає своїм співробітникам волю займатись іншими видами діяльності та сприяє реалізації ризикованих і спірних проектів; 6) допомагає іншим аналізувати і розуміти зовнішнє середовище; 7) володіє стилем лідерства від «тренера» або «порадника» до «генератора конфліктів», «коміка» чи «героя». Креативний лідер володіє вмінням змінювати стиль керівництва, переходячи від одного до іншого, не втрачаючи довіри підлеглих (табл. 7.1). Креативний лідер – це не той, у кого завжди є готова стратегія, а той, хто може розгледіти її потенціал в поведінці іншого й ефективно адаптувати її до поточної ситуації.
Таблиця 7.1 Гнучке лідерство в дії
Лідерство не рівнозначне управлінню. Управлінці заклопотані стилем, процесом. Лідери сконцентровані на суті проблеми та уяві. Управлінці бояться хаосу і від страху впадають в агресію. Лідери спрямовують свою агресію проти ворожих ідей, а не проти людей. Лідери визнають агресію необхідним компонентом мотивації. Систему корпоративних цінностей колективу формує лідер, яким може бути як власник, так і найнятий керівник-менеджер. В основу цієї системи цінностей лідер закладає як власний світогляд, так і пов’язану з ним персональну бізнес-філософію. Якщо запропонована лідером корпоративна система цінностей сприймається більшістю членів колективу як власна (персональна) система цінностей кожного працівника, то такий колектив дає лідеру кредит довіри, підпорядковується йому і дозволяє керувати собою з надією під його керівництвом отримати задекларовані цінності. При цьому члени колективу можуть жертвувати своїми особистими цінностями або ставити їхнє досягнення в залежність від досягнення корпоративних цінностей. Лідер – це людина, яка бачить у своїх думках мету, а також прагне уявити весь процес її досягнення від початку до кінця. Лідерство пов’язане з можливістю індивідуума здійснювати унікальні операції. Саме лідер, а не його команда, шляхом генерування ідей створює унікальний новий продукт, а команда може сприяти подальшому розвиткові та реалізації ідеї. В ідеалі лідер повинен лиш породжувати ідею і формувати бачення шляхів та механізмів її реалізації, а його колектив повинен докласти усіх зусиль для досягнення намічених цілей. Лідер не матиме влади, доки не відбудеться попереднього сприйняття його ідеї або задуму оточенням або його частиною, які віддадуть чи подарують лідеру владу над собою, підкорившись його ідеї духовно, а самому лідеру – фізично. Тільки після цього лідер може з допомогою прихильників розпочати забирати владу над тією частиною колективу, яка не сприймає мету лідера і фізично підпорядковуватись йому не хоче. Натовп протидіяти лідеру з монолітною командою не зможе. Лідер – фігура ситуативна, оскільки оточення, певні обставини вимагатимуть лідера з тією чи іншою ідеєю і механізмами управління процесами. Лідер не вічний, тому він має бути готовим у будь-який момент передати владу або скласти повноваження. Для того, щоб зрозуміти, чи може бути особа креативним менеджером, потрібно звернути увагу на основні прояви креативності у менеджерів. О.М. Харцій стверджує, що такими проявами повинні бути: загальна динамічність психічних процесів; домінування пізнавальних інтересів; допитливість, потяг до створення нового, схильність до пошуку й вирішення проблем; створення асоціативних масивів, швидке засвоєння нової інформації; схильність до постійних порівнянь, відбору; творча спрямованість на пошуки аналогій, комбінування, реконструювання; схильність до зміни варіантів, економність у рішеннях, використанні часу, засобів тощо; прояв інтуїції; здібності до вироблення власних стратегій і тактик під час вирішення різних проблем, завдань, пошуків виходу зі складних, нестандартних, екстремальних ситуацій [55]. Отже, креативна діяльність проявляється у швидкості, точності, гнучкості, оригінальності мислення, багатій уяві, високих естетичних цінностях, ступені деталізації проблеми, вияві наполегливості, цілеспрямованості, рішучості, працелюбності, систематичності в роботі, сміливому прийнятті рішень. З’ясовано, що високі показники креативного потенціалу та особистісних рис майбутніх менеджерів впливають на ефективність управлінської діяльності, на самореалізацію. Основними етапами становлення (формування) креативного менеджера є етапи: вироблення вмінь та навичок формування творчого мислення; етап оволодіння методами розв’язання нестандартних завдань; етап опанування формами креативного підходу до управлінської діяльності [55]. Вважають, що наявність хоча б одного з наведених параметрів дає змогу констатувати певний рівень розвитку творчих здібностей особистості, здатність до інтелектуальної творчості. Важливо наголосити на можливості одночасного поєднання креативності у виробничих менеджерів, інноваційних менеджерів, венчурних менеджерів, технологічних менеджерів, маркетологів, логістів та ін. Наявність рис креативності в усіх цих управлінців сприятиме розвитку організацій, в яких вони працюють, та забезпечуватиме неординарне вирішення поставлених управлінських проблем.
Творчість і гармонійний розвиток менеджера Творчими особистостями загальноприйнято називати діячів культури і письменників. Насправді творити може працівник будь-якої професії, якщо він знаходить нові рішення відомої задачі, вирішує проблему або відкриває нові напрями досягнення поставлених цілей. Імпульс творчості пов’язують з відчуттям дисгармонії, з бажанням поєднати два різнополюсних світи: зовнішній і внутрішній. У цьому плані всебічний та гармонійний розвиток менеджерів і, таким чином, формування внутрішнього світу виступає в новому світлі – як необхідна умова розвитку творчості. Розвиток здібностей – це інверсна задача по відношенню до навчання. Інтуїцію як здатність побачити ціле, проминувши деталі, як вміння швидко вирішити нову задачу відносять до найважливіших і до кінця не вивчених засобів творчості. Цю здатність ідентифікують з високою швидкістю мислення, а також з розвитком просторового мислення. Сучасні інформаційні технології й комп’ютерна графіка дозволяють надавати процесам, що вивчаються, високу швидкість, а об’єктам – будь-яку конфігурацію, що може бути використано для розвитку інтуїції. В надрах підсвідомості та передсвідомості, як вважають вчені [3], [7], [14], [45], відбуваються найскладніші процеси переробки початкової інформації, і там формується внутрішня модель навколишнього світу, яка в порівнянні з вимогами практики і життя нагадує про себе у вигляді захоплення, упередженої ідеї та інтуїції. Інтуїція (і близьке до неї за змістом передбачення), як вища інтелектуальна й емоційна напруга, характерна для людей, захоплених високою метою і стремлінням принести користь суспільству і народу. Про розвиток креативності в масштабах організації свідчить приклад компанії Chemical Central, яка вирізнялася серед інших якістю управління – і на вищому рівні, і в масштабах окремих робочих груп. Завдяки тому, що менеджери формували команди, взаємодіяли з ними і підтримували їхні зусилля, в компанії створилась винятково комфортна атмосфера для прояву творчої ініціативи. Викликало подив, наскільки вдало менеджери Chemical Central щоразу добирали виконавців для кожного конкретного проекту. В окремих випадках члени робочих груп спочатку не відчували впевненості в тому, що їм під силу вирішити поставлені завдання, однак їхній інтерес та ентузіазм зростали в міру занурення в роботу. Керівники знали, як досягти відповідності виконавця і завдання, яке змушувало людей працювати на межі, розширюючи кордони їхніх можливостей і допомагаючи опановувати нові навички. Крім того, на початку будь-якого проекту менеджери тісно співпрацювали з членами робочої групи, уточнюючи поставлені перед ними завдання. При цьому кінцеву мету завжди визначав менеджер. Група отримувала повну свободу у визначенні тактики досліджень і методів розробки нового продукту. Протягом періоду реалізації проекту лідери команд і менеджери вищої ланки управління регулярно перевіряли, чи не відхиляється дослідження від поставленого завдання. Керівники Chemical Central приділяли значну увагу розвитку творчої ініціативи і створенню в компанії сприятливого клімату, вони всіляко заохочували прагнення робочих груп звертатися за допомогою до інших організаційних одиниць всередині підрозділів і докладали максимум зусиль до того, щоб створити в компанії атмосферу співробітництва. Рівень креативності залежить від керівників організації, від того, як вони планують, формують і підтримують робочу обстановку у своїй компанії. Часто для підвищення творчої активності потрібно, щоб керівники докорінно переглянули принципи побудови робочих груп і своєї взаємодії з ними. В багатьох випадках для цього необхідна свідома зміна корпоративної культури. Розвиток творчого потенціалу в межах однієї організації потребує наявності лідера. Постає питання, що робити, якщо в організації немає керівника, здатного взяти на себе роль лідера й організатора творчого процесу? Найбільш простим та ефективним методом є організація і проведення низки семінарів з нестандартного мислення для керівників вищого рівня управління. Якщо в організації є керівник високого рангу, запалений ідеєю творчості, він може «заразити» інших і стати лідером процесу в розвитку творчого потенціалу в організації. Цей керівник не обов’язково повинен володіти винятковими творчими здібностями, для нього важливішими є організаторські здібності та енергійність. Якими якостями повинен володіти лідер процесу? Він повинен бути людиною мотивованою та зацікавленою у творчості, але не обов’язково творчою. Обов’язкові якості лідера процесу – енергійність та організаторські здібності. Лідер повинен займати найвище становище в ієрархії організації, але при цьому мати достатньо часу та енергії на розробку і впровадження програм та проектів. Лідер повинен бути надзвичайно комунікабельним, здатним налагоджувати тісний зв’язок між різними ланками організації та окремими працівниками. Він повинен володіти даром переконання, бути гарним «продавцем ідей» та мати відчуття міри. Лідеру не обійтись без команди однодумців, тому він повинен вміти підтримувати в них високу мотивацію. Однак неможливо об’єднати ці характеристики в одній людині, тому в майбутньому у великих організаціях має з’явитись посада менеджера концепцій. Менеджер концепцій відповідає за збір, генерування і розвиток нових концепцій. Ця роль є ключовою для успіху будь-якої організації, і за своїми можливостями вона значно переважає корпоративну стратегію. У невеликих організаціях ролі лідера творчого процесу і менеджера концепцій можуть поєднуватись в одній особі. У великих організаціях лідер процесу працює під керівництвом та в тісній взаємодії з менеджером концепцій. Мета менеджера концепцій – заохочувати розвиток концепцій. Завдання лідера процесу – стежити за тим, щоб всі працівники набували та використовували навички творчого мислення. Менеджер концепцій створює центр творчості, який допомагає вибрати напрям руху організації та служить джерелом його енергії. Центр творчості займається розробкою концепцій з метою розвитку творчих навичок у всіх сферах діяльності організації. Прикладом такого центру може служити структура, розроблена канадською будівельною компанією, під назвою «Папка Небо-9». Це підбірка документів, яка передається серед керівників і обов’язково потрапляє в руки кожного керівника один або два рази на місяць. Її зміст включає наступні складові: Ø свіжі ідеї – це ідеї, які ще не знайшли застосування в даній організації, хоча використовуються іншими; Ø оригінальні ідеї – це ідеї, які пропонують самостійне вирішення проблем. Автор має змогу, при бажанні, під ними поставити своє ім’я; Ø конструктивні пропозиції щодо покращення тієї чи іншої сфери діяльності організації; Ø нові творчі цілі, які виділяють з метою окреслення проблем, завдань та можливостей організації. Документи, вміщені в папці, перечитують, доповнюють і передають далі. Папка «Небо-9» має такі переваги: 1. Періодичне нагадування про необхідність творчого підходу. 2. Є джерелом творчих об’єктів, ідей і концепцій, на які повинне реагувати керівництво організації. 3. Це простий канал передачі ідей. 4. Представляє собою реальну цінність отриманих ідей і думок. Читайте також:
|
||||||||||||||||
|