Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особистісна культура (мається на увазі культура конкретного інди­віда, або особисті).

Завданням соціологів є дослідження співвід­ношення всіх цих форм культури, суперечностей між ними й домінуючою в суспільстві культурою, з'ясування їх оцінки різними соціальними група­ми. Для них важливо визначити, чи змішуються ці форми, чи співіснують і терпляче ставляться одна до одної, а чи, можливо, між ними виникають культурні конфлікти.

У процесі порівняння різних культурних форм може утворитися дві тенденції. Перша з них — це судження про інші культури з позицій вищості своєї власної культури; така тенденція дістала назву етноцентризм, що буквально означає розміщення певної етнічної/націо­нальної культури в центрі соціокультурного простору. Друга має назву культурний релятивізм. її суть полягає у переконанні, що культуру можна зрозуміти лише на основі аналізу її власних цінностей. Українські соціологи, уникаючи цих крайнощів, зазначають, що насправді оцінка різновидів культур неможлива без порів­няльного аналізу, без урахування, з одного боку, універсальних елементів культури, а з другого — величезного розмаїття етнонаціональних культур.

Ще один аспект аналізу розмаїття культурних форм дозволяє зауважити у більшості європейських суспільств на початку XX ст. дві домінуючі форми: високу (або елітарну) та народну (або фольклорну) культури. Як зазначає Н. Смелзер,до високої культуриувійшли класичні музика, живопис, література, створені фахівцями висо­кого класу для найзаможніших верств суспільства (еліти). Народна куль­тура, до якої входили казки, фольклор, пісні і міфи, належала бідним. Але з появою засобів масової інформації (радіо, масових друкованих видань, телебачення) відбулося стирання меж між високою та народною культурами, внаслідок чого виникла масова культура, не пов'язана з регіональними, релігійними або класовими субкультурами. Культура стає масовою, коли її продукти стандартизують і поширюють серед широкої публіки. І україн­ські, і зарубіжні соціологи наголошують на тому, що масова культура, пов'язана з уніфікацією і стандартизацією духовного начала в особистості, в суспільстві, є поверхневою і меншою мірою збагачує духовно, ніж най­кращі взірці високої культури.

Закінчуючи аналіз головних понять і ка­тегорій соціології культури, наголосимо на соціальних функціях культури. Найбільш дослідженими з них є:

пізнавальна (дослідження в галузі культури дають змогу адекватно думати про суспільство в цілому, його спільноти, групи й людину-особистість зокрема);

функція соціальної пам'яті, або передання соціальної спадщини (куль­тура зберігає, передає і вдосконалює людський досвід);

освітньо-виховна(саме культура робить людину людиною в процесі соціалізації, за допомогою навчання і виховання, через соціальну трансляцію набутого людством досвіду від старших поколінь до молод­ших; разом з тим набута й засвоєна культура є базою для творчої іноваційної діяльності);

регулятивна(цінності, ідеали, норми й зразки поведінки певної куль­тури під час соціалізації стають частиною самосвідомості особистості, формують і регулюють її поведінку);

комунікативна (від лат. communicatio — шлях сполучення, форма зв'язку, акт спілкування; саме культура є одним з найпоширеніших і ефективних засобів спілкування людей, дозволяє їм краще пізнати й зрозуміти одне одного);

інтегративна та дезінтегративна(з одного боку, культура здатна згуртовувати людей, забезпечувати цілісність співтовариства, з друго­го — вона має властивість поділяти людей, протиставляти їх одне одному, іншим спільнотам, оскільки вони належать до різних суб­культур).

Стосовно суспільства загалом культура виконує двоєдину місію: з одного боку, вона через систему цін­ностей, норм, звичаїв, традицій, віровчення тощо стабілізує певний соціум, служить увиразненню його специфічних особливостей, надає йому сталості й довершеності. З другого боку, нові культурні програми, які формуються в тому чи іншому суспільстві зусиллями окремих видатних осіб, інтелек­туалів, еліт і/чи народних мас, виступають спонукальними чинниками соціальних змін. Тому суспільство, представники якого не здатні створювати нові культурні програми, приречене на стагнацію і просте відтворення соціального життя без переходу на вищі щаблі свого розвитку.


Читайте також:

  1. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  2. Бондарихінська культура
  3. Варіанти акультураційних стратегій
  4. Визначення поняття «інноваційна культура» в літературних першоджерелах
  5. Витоки української культури. Культура Київської Русі.
  6. Вплив емоцій та фізичного перенавантаження на ефективність управлінської діяльності. Особистісна тривожність і емоційна стійкість менеджера.
  7. Всемирная история: учебник для вузов / под ред. Г.Б. Поляка, – М.: Культура и спорт, ЮНИТИ, 2000. – 496 с.
  8. Г. Культура.
  9. Господарство первісних племен на території Українських земель. Трипільська культура
  10. Давньоєгипетська культура
  11. ДЕМОКРАТИЧНЕ ВРЯДУВАННЯ І КУЛЬТУРА МИРУ: НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС
  12. Ділова культура як культура нової соціальної спільності




Переглядів: 701

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Звичаї становлять собою форми регуляції діяльності й стосунків людей, які відтворюються у певному суспільстві, соціальній спільноті й групі і є звичними для їхніх членів. | Тенденції та проблеми розвитку вищої освіти в Україні.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.