Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Процес політичної соціалізації.

Кожна людина народжується, живе та формується у певному суспільстві. В процесі своєї життєдіяльності людина навчається певних, притаманних даному суспільству норм поведінки, засвоює традиції, мораль, звичаї, культуру, систему цінностей, які визначають внутрішню структуру особистості та спрямовують активність особи в соціально визначеному напрямку. При цьому суспільство виступає як «навчальна система», а сам процес «навчання» особи – є соціалізацією.

Таким чином, соціалізаціяпроцес входження людини у суспільство, під час якого людина в умовах спілкування з іншими людьми та різноманітними соціальними групами, що відбувається в різноманітних сферах людської життєдіяльності, вчиться думати і поводитися у соціально допустимий спосіб та активно відтворювати засвоєний соціальний досвід.

Складовою загальної соціалізації є політична соціалізація. Від політичної активності людини, її ставлення до політичних інституцій, розуміння поточної політики держави, усвідомлення можливості свого впливу на перебіг та зміст політичного процесу в значній мірі залежить результативність та ефективність функціонування політичної системи та державної політики в цілому. В демократичному суспільстві, особа, яка бере активну участь у політиці, здатна не лише самореалізовуватись, а й, відповідно до своїх потреб та інтересів впливати на політичну свідомість та поведінку інших людей, виклиеати зміни у політичних відносинах. Власне, процес входження та активного залучення людини до політики можна потрактувати як політичну соціалізацію.

Отже, політична соціалізаціяпроцес засвоєння та активного відтворення притаманних даному суспільству політичних цінностей, настанов, переконань, моделей поведінки, що відбувається в ході становлення та еволюції індивіда як члена політичної спільноти і спрямований на забезпечення його свідомої та активної участі у політичному житті суспільства.

Аналізуючи мотиви, чинники та характер політичної соціалізації науковці обґрунтували низку теорій, серед яких найбільш відомими та розповсюдженими є наступні:

- ролева теорія, авторами якої є Р. Ліптон та Т. Парсонс, розглядає політичну соціалізацію як своєрідну гру, тренування в ході яких людина, засвоюючи «правила гри», виконує певні ролі у відносинах з владою;

- біхевіористська теорія трактує політичну соціалізацію як процес становлення індивідуальної політичної свідомості що відбувається або на основі успадкованих ( В. Скіннер), або набутих під впливом суспільства ( А. Маслоу, Р. Лейн ) цінностей та емоцій;

- психоаналітична теорія, автори якої Е Еріксон та Е Фромм розглядають політичну соціалізацію виходячи з аналізу підсвідомих, ірраціональних мотивів, які формують певний тип політичної поведінки особи.

В ході політичної соціалізації особи відбувається її взаємодія з політичним середовищем. Характер взаємодії може сприяти набуттю, або втраті людиною певних соціальних властивостей, які визначають її як « людину політичну» і впливають на рівень політичної активності конкретної особи. Взаємодія людини і політичного середовища є двостороннім процесом і включає в себе процеси інтеріоризації та екстеріоризації.

Інтеріоризаціяпроцес переходу у внутрішню структуру особистості вимог соціально-політичної системи в ході якого відбувається становлення людини як громадянина.

В процесі інтеріоризації формується система мотивацій особи, яка включає в себе різні мотиви, зокрема: переконання, інтерес, поступливість, боязнь. Варто зауважити, що кожна держава використовує всі мотиваційні моделі, однак, в залежності від домінування того чи іншого мотиву у процесі соціалізації, можна виділити наступні моделі політичної соціалізації:

«модель переконаності» - характерна для країн Західної Європи і передбачає усвідомлене бажання людини відповідати на запити політичної системи згідно до своїх внутрішніх переконань, через свідому громадянську позицію, яка виникає на основі переконаності в ефективності і справедливості існуючого суспільно-політичного ладу, високого ступеню довіри до діяльності владних інституцій;

«модель інтересу» - притаманна для США, де політика трактується як бізнес, а політики – як бізнесмени. Американський громадянин – вільна особа, яка керується у політичній діяльності насамперед особистим інтересом і вступає у політику через можливість отримати певні блага, користь, привілеї. Американський прагматизм проявляється і в процесі політичної соціалізації, яка передбачає раціональне усвідомлення індивідом можливості отримати певну вигоду від участі у політиці, що і виступає мотивом активної політичної діяльності;

«модель підкорення» ( «примусова модель» ) характерна для недемократичних, тоталітарних систем ( СРСР, Куба, Північна Корея, Китай, нацистська Німеччина та ін. ). В основі цієї моделі лежать примусові мотиви, які заставляють людину пристосовуватись, часто всупереч своїм внутрішнім переконанням, до потреб політичної системи. Така модель трактує людину як недосконалу істоту, нездатну самостійно приймати рішення, свого роду «гвинтик» у системі. Найбільшою цінністю проголошується держава, партія, політична влада. Політична поведінка особи в таких системах мотивується обережністю та поступливістю через боязнь застосування політичних репресій, терору, покарань. Результатом такої моделі соціалізації є абсолютне підкорення людини державі, політичній партії, еліті, які обмежують участь людини у політиці, що, в свою чергу, призводить до політичного відчуження особи.

Загалом, в сучасному світі, що прямує до демократії та творення правових держав, використання примусових мотивів політичної соціалізації вкрай звужується. Зокрема, відмова від використання політичною владою примусових мотивів соціалізації характерна для сучасної України, яка з проголошенням незалежності стала на шлях демократизації.

Зворотнім до процесу інтеріоризації є процес екстеріоризації.

Екстеріоризаціяпередача набутого індивідом політичного досвіду у політичну дійсність.

Екстеріоризація виконує ряд функцій:

- функція узгодження політичної поведінки особи з вимогами політичної системи, що сприяє досягненню суспільного та національного консенсусу;

- функція ціннісних орієнтацій, яка передбачає формування у особи позитивного ставлення до концептуальних принципів політичної спільноти;

- прагматична, інструментальна функція, яка передбачає практичну участь особи у політичному процесі, вміння орієнтуватись у складних суспільно-політичних процесах, застосування різноманітних форм та типів політичної активності.

Політична соціалізація є керованим процесом. Кожна держава прагне виховати певний тип громадянина, якому були б притаманні конкретні характеристики та який найбільш адекватно відповідав вимогам політичної системи. В різних типах суспільств поняття «ідеального громадянина» набуває не однакового змісту, Так, для тоталітарної держави ідеальним є громадянин який активно підтримує всі рішення та дії держави, не задумуючись над їх змістом та наслідками ( так званий тип «бездумного ентузіаста» ). В країнах сучасної демократії вимоги держави до «ідеального громадянина» кардинально відмінні. Політична влада зацікавлена у формуванні вільної, відповідальної, політично активної особи, яка вміло використовує свої права, законослухняна, свідомо бере участь у політиці, вміє відстоювати свої інтереси, бере участь у виборах тощо.

Згідно з плюралістичною концепцією, «ідеальний громадянин» повинен володіти наступними характеристиками:

- усвідомлення власних інтересів та вміння співставити їх з інтересами соціальних груп з якими себе ідентифікує;

- чітко сформовані ідеологічні орієнтації на основі яких здійснюється вибір;

- знання встановлених суспільством «правил політичної гри»;

- готовність до активної участі у політиці.

Політична соціалізація є безперервним процесом, який не закінчується з досягненням людиною певного статусу чи віку. Політичні погляди, переконання, уподобання, рівень політичної активності можуть змінюватися протягом всього життя. Однак, у процесі політичної соціалізації виділяють наступні стадії:

- дотрудовий період загальної соціалізації. Це стадія шкільної освіти, коли дитина в основному від батьків та вчителів отримує політичну інформацію та сприймає її на емоційному рівні. Для цього етапу характерне персоніфіковане уявлення про політику; поява елементів власного політичного досвіду, формування основ політичної культури;

- активна стадія передбачає залучення людини до участі у політиці через діяльність у громадських організаціях, політичних партіях та структурах. На цьому етапі відбувається розширення власного політичного досвіду. Особа стає здатною до самостійних політичних суджень, аналізу політичної ситуації, формування власної політичної позиції, протистояння тиску колективної думки. Активна стадія не завжди повинна збігатись з трудовим періодом. Інколи люди похилого віку, які вже досягли певного статусу та через вихід на пенсію мають достатньо вільного часу, починають активно включатися у політику, беручи участь у вирішнні громадських та суспільно-політичних проблем.

- пасивна стадія політичної соціалізації передбачає свідоме, або несвідоме виключення людини зі сфери політичних відносин. Виключення людини з політики може бути викликане небажанням, або неможливістю ( внаслідок стану здоров’я чи похилого віку ) брати участь у політиці.

Завданням політичної соціалізації є зміна поведінки особи відповідно до вимог політичної системи. Модифікація поведінки людини здійснюється під впливом різних чинників, індивідуальних і групових суб’єктів, яких називають «агентами політичної соціалізації».

Агент політичної соціалізаціїособи, структури і середовища, які здійснюють соціалізацію особистості та під впливом яких індивід набуває соціальних властивостей, необхідних йому для адекватної поведінки в певному політично організованому суспільстві.

До агентів політичної соціалізації відносять: сім’ю, систему освіти, закони, референтні групи, політичні партії, політичних лідерів, засоби масової інформації тощо. На різних етапах політичної соціалізації роль різних агентів є неоднаковою. Якщо на дотрудовій стадії особливе значення відіграють сім’я та система освіти, то в активний період значно зростає соціалізуючи роль таких агентів як ЗМІ, політичні партії та лідери, референтні групи.

На перебіг та зміст політичної соціалізації впливає ряд факторів, серед яких варто виділити наступні: рівень загальної освіти та культури, психічні особливості індивіда, належність до певної соціальної групи. Всі ці чинники опосередковуються рівнем розвитку суспільства та типом політичного режиму, який існує в державі. В залежності від характеру взаємодії особи та держави виділяють різні типи політичної соціалізації:

Гармонійний тип – характерний для англо-американської культури, де взаємодія між особою та державою відбувається на основі спільних цінностей, переконань, норм та ідеалів, притаманних даному суспільству. Діалог між індивідом та владою забезпечується існуванням сталих демократичних традицій та високо розвинутого громадянського суспільства.

Плюралістичний тип – притаманний країнам Західної Європи. Для нього характерний опосередкований тип взаємодії між особою та політичною владою. Початкова соціалізація здійснюється на основі ідеалів та цінностей різноманітних існуючих у суспільстві етнічних субкультур. Консолідована демократія базується на індивідуальній свободі, конституційному обмеженні влади та високому ступені розвитку громадянського суспільства.

Конфліктний тип – характерний для країн Азії та Африки. Йому притаманна культурна неоднорідність та прихильність індивіда до ідеалів та цінностей роду, клану, племені, касти в рамках яких здійснюється початкова соціалізація, що утруднює діалог між владою та носіями різноманітних субкультур та стає основою для політичного насильства. Загальна соціалізація відбувається у постійній боротьбі з представниками різних суспільних груп.

Гегемоністський тип – властивий для закритих політичних систем тоталітарного типу ( фашистські, комуністичні країни ). Політична соціалізація відбувається на засадах примусового насадження цінностей та ідеалів певної ідеології, класу, партії, інколи релігії ( іслам ). Цінності інших систем не визнаються.

 


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. IV. План навчального процесу.
  5. Iзобаричний процес
  6. Iзотермiчний процес
  7. Iзохоричний процес
  8. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  9. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  10. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. А/. Поняття про судовий процес.




Переглядів: 1688

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Додаткова література | Політична участь як наслідок політичної соціалізації.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.