а) юнак напав на жінку та, вдаривши її, вихопив сумку з грішми;
б) учень запізнився до школи;
в) робітниця без поважної причини не з’явилася на службу;
г) дівчина перейшла проїжджу частину у невстановленому місці.
Учні повинні визначити, що в усіх ситуаціях йдеться про певні правовідносини, але в усіх випадках їх учасники порушують встановлені правила, норми поведінки. Узагальнюю відповіді учнів і зазначаю, що наведені ситуації є прикладами правопорушень і мають певні ознаки.
«Мозковий штурм».
— Назвіть ознаки, які притаманні правопорушенням.
Під час обговорення формується визначення правопорушення — протиправне винне діяння (дія чи бездіяльність), за скоєння якого передбачена юридична відповідальність. З-поміж названих учнями ознак правопорушення визначаю правильні: протиправність (порушення певної правової норми), винність (наявність вини особи, яка вчинила правопорушення в певній формі — умислу чи необережності); вчинення правопорушення особою, яка досягла віку притягнення до відповідальності певного виду; наявність шкоди (будь-якого виду); установлення за вчинене діяння юридичної відповідальності. Звертаю увагу учнів на нове поняття «діяння», пояснивши, що в цьому конкретному випадку воно використовується для позначення як активних дій порушника, так і протиправної бездіяльності.
У ході своєї подальшої розповіді наголошую на такій ознаці правопорушення, як її винний характер. Розкрити це питання дозволить коментована робота зі схемою «Форми вини», під час якої звертаю увагу учнів на те, що вина може бути не лише умисною, але й необережною.
Зразок схеми.
Питання про види правопорушень є нескладним, тому пропоную його учням для самостійного опрацювання вдома.
Проміжне закріплення.
Проводжу у формі колективної роботи за завданнями.