Проблема дефіциту державного бюджету та державного боргу
У попередніх темах аналізувалися наслідки порушення макроекономічної рівноваги, а тепер розглянемо державні інструменти її відновлення. Серед них чільне місце займає податково-бюджетна (фінансова) політика. У країнах ринкової економіки роль держави найвідчутніше реалізується саме в оподаткуванні та здійсненні державних витрат. Проблема меж державного втручання в економіку залишалась актуальною протягом століть, але ніхто і ніколи не висловлював сумнівів з приводу законності права держави формувати бюджет і витрачати його. Зокрема, класик економічної теорії Джон Стюарт Мілль, розділивши всі функції держави на необхідні та необов’язкові, першими серед необхідних називає “засоби, що використовуються урядом для збирання доходів...”.
Після вивчення цієї теми ви дізнаєтеся:
· який зміст і цілі має податково-бюджетна політика;
· що таке податкова система та якими бувають податки;
· яку структуру має державний бюджет країни;
· чому виникає дефіцит бюджету та державний борг.
Традиційно, починаючи з моменту появи кейнсіанського вчення, податково-бюджетну політикусприймають як інструмент подолання економічного спаду. Ця політика має дві сторони: здійснення державних витрат і оподаткування. Державні витрати і податки можуть істотно впливати на обсяг ВВП. Для пояснення цього впливу скористаємося графіками.