Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ВИЗНАЧЕННЯ КУЛЬТУРИ

Американські антропологи А. Кребер і До. Клакхон проаналізували більше 150 визначень культури і розділили їх на шість основних типів.

Описові визначення, в яких упор робиться на перерахування усього того, що охоплює поняття культури. Родоначальником такого типу визначення культури є знаменитий антрополог Э. Тайлор. Згідно Тайлору, "культура, або цивілізація, в широкому етнографічному сенсі складається у своєму цілому зі знань, вірувань, мистецтва, моральності, законів, звичаїв і деяких інших здібностей і звичок, засвоєних людиною як членом суспільства".

Історичні визначення, в яких акцентуються процеси соціального спадкоємства, традиція. Прикладом тут може служити визначення, дане відомим лінгвістом Э. Сепиром, : культура - це "соціально успадкований комплекс способів діяльності і переконань, що становлять тканину нашого життя". Недолік визначень цього типу пов'язаний з припущенням про стабільність і незмінність, внаслідок чого з уваги випускається активність людини в розвитку і зміні культури.

Нормативні визначення діляться на дві групи. Перша з них - визначення, що орієнтуються на ідею способу життя. За визначенням, даним антропологом До. Уислером, "спосіб життя, який наслідує община або плем'я, вважається культурою.. Культура племені є сукупність стандартизованных вірувань і практик, які наслідує плем'я". Друга група - визначення, що орієнтуються на уявлення про ідеали і цінності. Наприклад, згідно з визначенням, даним філософом Т. Карвером, "культура - це вихід надмірної людської енергії в постійній реалізації вищих здібностей людини", а соціолог У. Томас вважає, що "культура - це матеріальні і соціальні цінності будь-якої групи людей (інститути, звичаї, установки, поведінкові реакції) незалежно від того, чи йде мова про дикунів або цивілізованих людей".

Психологічні визначення акцентують увагу на одному з трьох елементів :

1. або на процесі адаптації до середовища: "Сукупність пристосувань людини до його життєвих умов і є культура, або цивілізація.. Ці пристосування забезпечуються шляхом поєднання таких прийомів, як варіювання, селекція і передача у спадок" (соціологи У. Самнер і А. Келлер);

2. або на процесі навчення : "Культура - це соціологічне позначення для навченої поведінки, тобто поведінки, яка не дана людині від народження, не зумовлена в його зародкових клітинах, як у ос або соціальних мурашок, а повинне засвоюватися кожним новим поколінням наново шляхом навчання у дорослих людей" (антрополог Р. Бенедикт);

3. або на формуванні звичок : "Культура - це форми звичної поведінки, загальні для групи, спільності або суспільства. Вона складається з матеріальних і нематеріальних елементів" (соціолог До. Янг).

У самостійну групу Кребер і Клакхон виділяють "чисто психологічні визначення", наприклад: "Під культурою ми розумітимемо сукупність усіх сублімацій, усіх підстановок або результуючих реакцій, коротше, усе в суспільстві, що пригнічує імпульси або створює можливість їх збоченої реалізації" (психоаналітик Г. Рохайм).

Структурні визначення, в яких увага акцентується на структурній організації культури. Тут характерні визначення, дані антропологом Р. Линтоном, : "а) ..культури - це кінець кінцем не більше ніж організовані реакції членів суспільства, що повторюються; б) культура - це поєднання навченої поведінки і поведінкових результатів, компоненти яких розділяються і передаються у спадок членами цього суспільства".

Генетичні визначення представляють культуру з позиції її походження. Ці визначення розділяються на чотири групи:

1. у яких культура розглядається як продукт або артефакт : "В найширшому значенні слова культура означає сукупність усього, що створене або модифіковане свідомою або несвідомою діяльністю двох або більше за індивідів, що взаємодіють один з одним або впливають на поведінку один одного" (соціолог П. Сорокин);

2. у яких упор робиться на ідеях: "Культура - це відносно постійний нематеріальний зміст, що передається в суспільстві за допомогою процесів усуспільнення" (соціолог Г. Беккер);

3. у яких підкреслюється роль символів : "Культура - це поняття для особливого порядку, або класу феноменів, а саме: таких речей і явищ, які залежать від реалізації розумової здатності, специфічної для людського роду, яку ми називаємо "символізуванням". Говорячи точніше, культура включає матеріальні об'єкти - знаряддя, пристосування, орнаменти, амулети і так далі, а також дії, вірування і установки, що функціонують в контекстах символізування. Це тонкий механізм, організація экзосоматических шляхів і засобів, використовуваних твариною особливого роду, тобто людиною, в боротьбі за існування або виживання" (соціолог Л. Уайт);

4. у яких культура визначається як те, що відрізняє людину від тварин" (філософ В. Оствальд).(См: Ионин Л.Г. Соціологія культури. М., 1996. С. 44-47.)

Один з варіантів визначення культури може бути таким: культура - ця поведінка, що властива специфічно людині розумній, розглядається в нерозривному зв'язку з матеріальними об'єктами, використовуваними як гарматна частина цієї поведінки. Культура складається з мови, ідей, вірувань, традицій, кодексів, інститутів, знарядь, технологій, витворів мистецтва, ритуалів, церемоній і так далі. Розвиток культури залежить від здатності до навчення і передачі знань наступним поколінням.

Існування і використання культури засноване на здатності, яку має тільки людина. Цю здатність розуміли по-різному, наприклад як здатність до раціонального або абстрактного мислення, але відкриття раціональної поведінки серед вищих тварин показало недостатність цього розуміння. Термін "позначення" був запропонований як адекватніше поняття для визначення унікальної розумової здатності людини, що полягає в наділі речей і подій певними значеннями, які не можуть бути схоплені одними почуттями. Членороздільна мова - мова - є хорошим прикладом. Значення слова "собака" не в самих по собі звуках; воно приписується людьми звукам вільно і довільно. Позначення - це вид об'єктивно визначуваної поведінки, і його не слід плутати з символізуванням, яке має абсолютно інший сенс.

Назад Зміст Вперед

Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  3. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  4. Ocнoвнi визначення здоров'я
  5. S Визначення оптимального темпу роботи з урахуванням динаміки наростання втоми.
  6. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  7. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  8. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  9. Алгоритм побудови калібрувального графіка для визначення загального білка сироватки крові
  10. Алгоритм побудови калібрувального графіка для визначення загального білка сироватки крові
  11. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  12. Аналіз існуючих виробів та визначення завдань проекту




Переглядів: 1939

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава 2. КУЛЬТУРА | КОМПОНЕНТИ КУЛЬТУРИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.