Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



КОМПОНЕНТИ КУЛЬТУРИ

Нормы

Завдяки культурі у індивіда утворюється певна система загальних світоглядних уявлень, на основі якої він може будувати свої дії. Наявність у безлічі індивідів схожих одинпорядкових представлень і робить можливим суспільство як єдине ціле. Крім того, культура дає можливість орієнтуватися у соціальному світі, оскільки забезпечує людину системою "покажчиків" - заборон, заохочень, імперативів. Подібні покажчики - це соціальні норми (звичаї, устої, закони), цінності, символи і мова.

Живучи в суспільстві, людина повинна розуміти, які дії суспільство дозволяє, а які немає. Тільки за цієї умови в повсякденному житті буде порядок. Тільки так можна визначити, якої саме поведінки ми маємо право вимагати від інших, а інші від нас. Наприклад, коли ми заходимо в магазин, поступаємо в коледж, одружуємося або влаштовуємося на нову роботу, ми вже маємо деяке представлення відносно того, що очікується від нас і інших в цій обстановці. Такі очікування і є норми. Норми - це правила поведінки, очікування і стандарти, регулюючі взаємодії між людьми, що вказують на дозволену і недозволену поведінку в певних ситуаціях. Вони наказують нам, що ми "повинні", що нас "наслідує" і чого ми "не повинні" або чого нам "не слід" робити. У усіх культурах існує досить велике зведення правив, що стосується таких питань, як сексуальні стосунки, власність і безпека.

Норми допомагають нам орієнтувати свою поведінку по відношенню до інших людей. Вони дозволяють здійснювати дії так, щоб вони не йшли врозріз з діями інших. Але норми - це також і цілі. Ми приписуємо їм незалежне існування, розглядаючи їх як "речі", які само собою розуміються. Вони стають стандартами, за допомогою яких індивіди оцінюють дії один одного і винагороджують або засуджують різні типи поведінки. Деяким нормам, званим "устоями", люди надають дуже велике значення, строго караючи порушників. Інші норми, звані "звичаями", розглядаються як менш значущі і дотримують їх не так ревно.

Звичаї і представлення відносяться до звичних і буденних умовностями, яких ми дотримуємося у своїй повсякденній діяльності. Ми приймаємо ванну, чистимо зуби, причісуємося, носимо туфлі або сандалі, махаємо рукою на знак вітання, косимо траву на лужку перед будинком і спимо в ліжках. Людей, які порушують умовності, ми розглядаємо як "чужаків" і навіть як людей "дивних". Проте, як правило, ми не надаємо морального значення умовностям. Наприклад, можна рахувати людей в брудному одязі неотесаними, але не аморальними, а людей, що спізнюються на призначену зустріч, безтурботними і неуважними, але не злими. Плітки і кепкування сприяють виникненню умовностей.

Устої. Менш прихильно відносяться до порушників моральних норм. Вбивства, крадіжки, згвалтування, педофілія зустрічають в цивілізованих країнах різке неприйняття і строго караються. Моральність розглядається як істотний елемент для забезпечення добробуту і життєвості суспільства. Моральності зазвичай надається важливе значення, і ті, хто її порушує, вважаються аморальними, злими і порочними. Тому покарання порушників моральних норм суспільства дуже суворо; їх можуть ув'язнити, вигнати, калічити або піддати тортурам і навіть страчувати.

Звичаї і устої розрізняються тим, що вони, як правило, проводяться в життя людьми, діючими спонтанно і спільно.

Наприклад, антрополог Роберт X. Лоуи (1935) писав, що індійці з племені кроу карали тих, хто здійснював вчинки, що серйозно суперечать моральним засадам. Увечері будь-хто міг запитати одноплемінників: "Ви чули про таке-то"? Потім під гучний сміх присутніх усі обговорювали провину що провинилося найуїдливішим чином і робили це упродовж усього вечора. Винен випробовував із-за кепкувань своїх товаришів такий сором, що міг покинути общину і не повертатися туди до тих пір, поки не спокутуватиме свій гріх.

Закони. Устої суспільства є важливим джерелом законів. Закони - це правила, які проводяться в життя спеціальною політичною організацією людей, що користуються правом застосовувати силу. Як відмічав антрополог Э.А. Хебель, основою правового примусу є загальна згода на застосування фізичної сили, у вигляді загрози або фактично, уповноваженою на це стороною за праву справу, законним чином і в обумовлений законом час. Люди, які чинять правосуддя, можуть скористатися фізичною силою з малою вірогідністю відплати третьої сторони. Закони є зазвичай результатом осмислення, цілеспрямованого планування і офіційної декларації. Вони можуть бути змінені швидше, ніж звичаї і устої.


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  3. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  4. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  5. Архаїчний і класичний періоди культури Давньої Греції
  6. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  7. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  8. Багатомірність і сутність культури виявляється в її основних функціях: соціальній (гуманістичній), пізнавальній, аксиологічній, семіотичній, нормативній.
  9. Братства та їх роль в розвитку української культури.
  10. Варни і касти, їх роль у розвитку культури. Поширення буддизму та джайнізму.
  11. Вибір слова – основа культури мовлення
  12. Видатні діячі культури про роль книги у вихованні дітей.




Переглядів: 641

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВИЗНАЧЕННЯ КУЛЬТУРИ | Цінності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.