МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІнститутиОсобливо важливе місце групи займають в інституціональному житті. Соціологи розглядають інститути як стійкий комплекс норм, правил, символів, регулюючих різні сфери людської життєдіяльності і організуючих їх в систему ролей і статусів, за допомогою яких задовольняються основні життєві і соціальні потреби. Кожен інститут вишиковується навколо стандартного рішення певного набору проблем. Інститут сім'ї головна увага приділяє відтворенню, соціалізації і матеріальному забезпеченню дітей; економічні інститути - виробництву і реалізації товарів і послуг; політичні інститути - захисту громадян один від одного і від зовнішніх ворогів; релігійні інститути - посиленню соціальної солідарності і згоди; інститути освіти - передачі культурної спадщини з покоління в покоління. Зрозуміло, ця класифікація занадто спрощена. Один інститут може бути багатофункціональним, тоді як декілька інститутів можуть брати участь у виконанні однієї і тієї ж функції. За типовим визначенням соціологів, інститут включає як поняття культурних моделей (зразків), так і поняття соціальної структури. Таким чином, інститути являються, по-перше, більш менш стандартними рішеннями (культурними моделями), що служать для людей орієнтиром при рішенні проблем громадського життя і, по-друге, відносно стійкими системами стосунків, які характеризують людей при фактичній реалізації ними цих рішень. У цьому сенсі сукупність культурних моделей (зведення правил, цінностей і символів) встановлює поведінку, очікувану від нас як від конкретної особи (наприклад, студента), по відношенню до інших осіб (викладачеві, деканові, асистентові). Цей набір культурних моделей визначає місце індивіда в системі стосунків. У такому разі поняття соціального інституту означає, що ми об'єднані у рамках систем стосунків (груп), в яких ми взаємодіємо один з одним (граємо роль) на основі взаєморозуміння (культурних моделей), що визначає поведінку, очікувану від нас як від цього типу людей (статусу). Інституціоналізація - процес, коли деяка громадська потреба починає усвідомлюватися як загальносоціальна, а не приватна, і для її реалізації в суспільстві встановлюються особливі норми поведінки, готуються кадри, виділяються ресурси. Відомий соціолог Г. Ленски визначив ряд ключових соціальних потреб, які породжують процеси інституціоналізації, : потреба в комунікації (мова, освіта, зв'язок, транспорт); потреба у виробництві продуктів і послуг; потреба в розподілі благ (і привілеїв); потреба в безпеці громадян, захисту їх життя і благополуччя; потреба в підтримці системи нерівності (розміщенні громадських груп по позиціях, статусах залежно від різних критеріїв); потреба в соціальному контролі за поведінкою членів суспільства (релігія, мораль, право, пенітенціарна система). Сучасне суспільство характеризується розростанням і ускладненням системи інститутів. З одного боку, одна і та ж базова потреба може породжувати існування півдюжини спеціальних інститутів, а з іншої - кожен інституціональний комплекс, наприклад сім'я, реалізує гамму базових потреб : і в комунікації, і у виробництві послуг, і в розподілі благ, в індивідуальному і колективному захисті, в підтримці порядку і контролю (таблиця. 4.1). Таблиця 4.1. Соціальні інститути в індустріальних суспільствах
Так, усередині фундаментальних інститутів існують дуже виразні ділення на дрібніші, неосновні інститути. Наприклад, економічні інститути разом з базовим інститутом власності включають безліч особливих стійких практик (систем стосунків) : фінансові, виробничі, маркетингові, організаційно-управлінські (менеджментарные) інститути. Якщо звернутися до політичних інститутів сучасного суспільства, то можна виділити разом з провідними інститутами влади такі стійкі (інституціональні) практики, як демократичні інститути політичного представництва, президентства, розподілу влади, місцевого самоврядування, парламентаризму і так далі У системі правових інститутів виділяються такі неголовні складові, як інститути судової влади, судової експертизи, судочинства, адвокатури, присяжних та ін. У структуру релігійних інститутів (на прикладі християнства) включені неосновні інститути целибата (безшлюбності священиків в католицтві), інквізиції, єпископату, хрещення, сповіді, чернецтва і тому подібне Усередині соціального інституту спорідненості разом з основними інститутами сім'ї і браку розвиваються неголовні інститути материнства і батьківства, кровної помсти, побратимства, спадкоємство, имянаречения та ін. Далі, зокрема в гл. 8 і 9, будуть розглянуті конкретні соціальні інститути. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|