Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Функції релігії

Релігія як соціальний інститут виконує в суспільстві наступні функції.

Світоглядна функція. У всьому світі релігія дає відповіді на животрепетні питання про сенс існування, причину людських страждань і суті смерті. Ці відповіді дають людям відчуття мети. Замість того щоб почувати себе безпорадними істотами, що тягнуть безглузде існування під ударами долі, віряни переконані в тому, що їх життя складають частину єдиного божественного задуму.

Компенсаторна функція. Відповіді, які дає релігія на питання про сенс існування, дарували вірянам втіху, переконуючи їх в тому, що їх страждання на землі не марні. Релігійні ритуали, пов'язані з такими критичними подіями,, як хвороба і смерть дозволяють людям зберігати душевну рівновагу в гіркі години життя і примиряють їх з неминучим. Індивід знає, що інші співчувають йому, і знаходить втіха в знайомих і чітко встановлених ритуалах.

Функція соціальної самоідентифікації. Релігійні навчання і відправлення об'єднують віруючих в співтовариство людей, що розділяють одні і ті ж цінності і переслідуючих одні і ті ж цілі ("ми, іудеї", "ми, християни", "ми, мусульмани"). Релігійні ритуали, супроводжуючі, приміром, церемонію одруження, зв'язують наречену і жениха з більшим співтовариством людей, що бажають молодим добра. Те ж відноситься і до інших релігійних обрядів, наприклад хрещенню немовляти або відспівуванню небіжчика.

Соціально-регламентуюча функція. Релігійні навчання не цілком абстракція. Вони також застосовані до повсякденного життя людей. Приміром, чотири з Десяти Заповідей, проповіданих Мойсеєм ізраїльтянам, мають відношення до Бога, зате в шести інших містяться повчання для повсякденного життя людей, у тому числі що стосуються стосунків з батьками, працедавцями і сусідами.

Функція соціального контролю. Релігія не лише задає норми для повсякденного життя, але і здійснює контроль за поведінкою людей. Більшість норм релігійної групи застосована тільки до її членів, проте деякі норми встановлюють обмеження і для інших громадян, що не належать до релігійної общини. Прикладом цього положення є релігійні повчання, що увійшли до складу карного законодавства. Так, в Росії богохульство і перелюбство колись були карними злочинами, за які людей судили і карали по усій суворості закону. Закони, що забороняють продаж спиртних напоїв до 12 годин дня по воскресіннях - або навіть продаж в недільні дні "товарів, що не є предметом першої необхідності", є ще однією ілюстрацією цього пункту.

Адаптаційна функція. Релігія здатна допомогти людям адаптуватися до нового середовища. Наприклад, іммігрантам не так легко пристосуватися до тих, що представляються їм дивними звичаям нової країни. Зберігаючи рідну мову, знайомі ритуали і віровчення, релігія забезпечує нерозривний зв'язок іммігрантів з їх культурним минулим.

Наприклад, жменька іммігрантів з Німеччини, що переселилася на самому початку XIX ст. в графство Перрі (штат Міссурі), навіть привезла з собою свого лютеранського священика. Їх проповіді і гімни продовжували звучати німецькою мовою, а діти іммігрантів відвідували громадську школу, в якій священик вів навчання теж німецькою мовою.

З цієї маленької групи згодом виросла Лютеранська Церква - Синод в Міссурі, яке, незважаючи на її найменування, є міжнародною організацією, що налічує майже 3 млн. чоловік. Мало-помалу нащадки перших іммігрантів-лютеран і новонавернені члени влилися в основний потік національної культури Америки. Нині окрім базового віровчення Лютера і деяких церковних ритуалів майже ніщо вже не нагадує про минуле, оскільки релігія не лише допомогла іммігрантам пристосуватися до нового, незвичного для них оточення, але і сама зазнала зміни.

Охоронна функція. Більшість релігій надають підтримку уряду і чинить опір будь-яким змінам в соціальній ситуації, направляючи свій сакральний авторитет проти сил, що вимагають порушити статус-кво, революціонерів, засуджує спроби державних переворотів. Церква охороняє і підтримує існуючу владу, а влада у свою чергу надає підтримку конфесіям, що охороняють її.

В деяких випадках уряд підтримує якусь одну релігію, забороняє усі інші віровчення, надає фінансову допомогу в будівництві церков і семінарій і навіть може платити священнослужителям заробітну плату. Такі релігії, що знаходяться під особливим заступництвом держави, відомі як державні релігії. У XVI і XVII вв. у Швеції заступництвом держави користувався лютеранин, в Швейцарії - кальвінізм, в Італії - Римсько-католицька церква.

У інших випадках держава не робить заступництва якоїсь конкретної релігії, проте релігійні навчання настільки глибоко укоріняються в житті країни, що її історія і соціальні інститути вважаються освяченими завдяки своєму зв'язку з Богом. Наприклад, в багатьох країнах чиновники можуть не бути прибічниками якогось певного релігійного віровчення, але при вступі на посаду вони обов'язково присягаються ім'ям Бога гідно виконувати свій борг перед суспільством. Так само, засідання Конгресу США завжди починаються з молитви, очолюваної власним капеланом Конгресу, школярі щодня приносять клятву вірності (у якій є фраза "твоя нація під заступництвом Бога"), а на монетах є присутній напис "В Бога ми віруємо". Соціолог Роберт Белла визначив це явище як цивільну релігію.

Соціально-критична функція. Хоча релігія частенько настільки тісно пов'язана з пануючим соціальним ладом, що чинить опір змінам, бувають випадки, коли вона виступає з критикою готівкової ситуації в суспільстві. У 1960-і рр. в США рух в захист громадянських прав, що боролося за відміну сегрегації в громадських місцях і зменшення расової дискримінації в південних виборчих округах США, очолювали релігійні лідери, особливо лідери афро-американских церков, наприклад Мартін Лютер Кинг, баптистський священик. Мова, вимовлена Кингом в 1963 р. у Вашингтоні, справила на слухачів незабутнє враження завдяки словам оратора, що часто повторюються, "у мене є мрія". Кинг мав на увазі під своєю мрією кінець расової дискримінації, коли "усі божі діти" житимуть в гармонії і світі. Незважаючи на те що він був убитий 4 квітня 1968 р., його мрія продовжує жити в багатьох серцях. Церкви також виконували роль центрів, що здійснювали підготовку демонстрантів і організацію мітингів.

Функціональні еквіваленти релігії. Описані вище функції церкви можуть також виконуватися іншими компонентами суспільства. Якщо якийсь інший соціальний компонент здатний дати відповіді на питання про сенс існування, забезпечити емоційний комфорт і орієнтувати індивіда в його повсякденному житті, соціологи визначають такий компонент як функціональний еквівалент релігії. Наприклад, деяким людям релігію замінює Суспільство анонімних алкоголіків. Для інших людей функції релігії виконують психотерапія, ідеї гуманізму, трансцендентальна медитація або навіть політична партія. Деякі функціональні еквіваленти насилу можна відрізнити від власне релігії. Приміром, у комунізму є свої пророки (Маркс і Ленін), свої священні писання (усі праці Маркса, Енгельса і Леніна, але передусім "Маніфест Комуністичної Партії"), свої верховні священнослужителі (глави Комуністичної партії), священні будівлі (Кремль), святині (тіло Леніна, виставлене в Мавзолеї на Червоній площі), ритуали (щорічний травневий парад на Червоній площі) і навіть свої мученики (наприклад, Лазо). У роки войовничого атеїзму були спроби замінити обряди хрещення і обрізання новими соціальними ритуалами посвячення немовляти державі. Комуністична партія розробила також свої ритуали одруження і похоронів.

Як вказував соціолог Ян Робертсон, між релігією і її функціональним еквівалентом все-таки існує фундаментальна відмінність. Хоча сурогат релігії здатний виконувати схожі функції, але в нім відсутнє спрямування до Бога або надприродному.


Читайте також:

  1. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  2. Аксіологічний статус релігії
  3. Алгоритм знаходження ДДНФ (ДКНФ) для даної булевої функції
  4. Але відмінні від значення функції в точці або значення не існує, то точка називається точкою усувного розриву функції .
  5. Аналіз коефіцієнтів цільової функції
  6. Антропологічний матеріалізм та психологічний аналіз сутності релігії Л.Фейєрбаха
  7. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  8. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  9. Асимптоти графіка функції
  10. Асимптоти графіка функції
  11. Базальні ядра, їх функції, симптоми ураження
  12. Базові функції, логічні функції




Переглядів: 1023

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціальні форми організації релігії | Дисфункції релігії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.047 сек.