Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Передумови колективної поведінки

Модель доданої вартості. Соціолог Нейл Смелзер пропонує початкову схему для вивчення колективної поведінки, засновану на моделі доданої вартості, популярної серед економістів. Згідно з ідеєю доданої вартості, кожен етап в процесі виробництва - від сировинного матеріалу до готового продукту - підвищує економічну вартість вироблюваних товарів. Розглянемо, приміром, процес, за допомогою якого залізо перетворять в готові автомобілі. Сировинний залізняк, призначений для переплавки, може піти на виготовлення як крила автомобіля, так і кухонної плити, сталевої балки або ствола гармати. Після переплавки залізняку і її плющення в сталеві листи можливості застосування дещо звужуються. Хоча із сталевого прокату усе так само можна виготовити крило автомобіля або кухонну плиту, його вже неможливо використовувати для виробництва сталевих балок або для відливання гарматного ствола. Після того, як сталевий лист розрізає і формується в крило автомобіля, його використання звужується ще більше; тепер з цього листа вже неможливо виготовити кухонну плиту. Кожен етап процесу додає залізняку специфічну "вартість", одночасно з цим усе більш обмежуючи можливості її застосування в порівнянні з попередніми етапами.

На думку Смелзера, прояви колективної поведінки теж визрівають як результат послідовності етапів, які складають шість детермінант колективної поведінки, : структурне сприяння; структурна напруга; розростання і поширення переконання, що розділяється; прискорюючі чинники; мобілізація учасників до дії; функціонування механізмів соціального контролю. Кожна з детермінант формується передуючими, і сама у свою чергу впливає на формування наступних детермінант. Більше того, як і у випадку з автомобілями, у міру появи кожної нової детермінанти в послідовності "доданої вартості" потенційний діапазон кінцевих результатів усе більш звужується. Смелзер приходить до висновку, що кожен з шести чинників в схемі є необхідною умовою зародження колективної поведінки, а усі шість детермінант разом роблять колективну поведінку практично неминучим.

Структурне сприяння - це соціальні умови, які роблять можливим прояв конкретного різновиду колективної поведінки. Наприклад, перш ніж дозріють можливості для фінансової паніки, як під час краху фондової біржі в 1929 р., потрібний грошовий ринок з вільним і швидким оборотом грошових коштів. Аналогічно расові конфлікти - протистояння між різними расовими групами - виникають, якщо представники двох рас територіально розміщувалися в достатній близькості один від одного.

Структурна напруга виникає, коли "розхитуються" важливі аспекти соціальної системи. Війни, економічні кризи, природні катаклізми і зміни в рівні техніки порушують звичний ритм життя і втручаються в традиційні моделі діяльності людей. Поступово напруга посилюється і індивіди стають усе більш сприйнятливими до моделей поведінки, не передбачених діючими інституціональними системами. Люди переживають "соціальне погіршення" здоров'я - постійне почуття внутрішнього незадоволення. Таким чином, масове психогенне захворювання є типовою реакцією людей на напружену обстановку на робочому місці, коли їм доводиться постійно існувати під тиском темпів виробництва, що все прискорюються. Як правило, багато хворих робітників говорять одне і те ж : "Мене нудить від цього місця".

Розростання узагальненого переконання. Структурна напруга і почуття соціального "погіршення" здоров'я самі по собі не можуть вилитися в колективну поведінку. Люди повинні визначити ситуацію, як проблему, що потребує дозволу. В процесі соціальної взаємодії у них виробляються загальний погляд на реальність і загальні ідеї з приводу того, як реагувати на цю реальність. Потрібне узагальнене переконання, що дає людям "відповіді" на стресові обставини, тиску яких вони зазнають. Приміром, у разі панічної поведінки виникає переконаність, що наділяє незрозуміле явище або елемент довкілля здатністю злякати або знищити. Саме такий тип переконаності зіграв свою роль в паніці з приводу марсіанського нашестя, яка виникла у американців, що слухали радіопостановку по роману Герберта Уэллса.

Прискорюючі чинники. Крім того, потрібна деяка подія, здатна "запустити" або викликати масову дію. Така подія створює, загострює або навіть гіперболізує умови сприяння і напруги. Більше того, в результаті таких подій з'являються "адепти" загального переконання з "достовірними" свідченнями про дію сил зла або про вірогідність успіху. Ці чинники прискорюють революції: наприклад, марш генерала Гейджа в 1775 р. з Бостона в Конкорд і Лексингтон; узяття Бастилії розлюченим натовпом французів в 1789 р.; царські декрети від 11 березня 1917 р., спрямовані проти повсталого Петрограду. У панічній поведінці зазвичай спостерігається деяка конкретна подія, що "запускає механізм в дію". Такі драматичні події - радіоінсценування про марсіанське вторгнення, вибух, відставка уряду або крах банку - створюють структурні умови, необхідні для поширення паніки.


Читайте також:

  1. АНАЛІЗ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧА
  2. Вивчення девіантної поведінки
  3. Вивчення сімейної поведінки, як і міжособистісні стосунки та міжпоколінні зв’язки, знаходиться в центрі уваги макросоціологічних досліджень.
  4. Види девіантної поведінки
  5. Види політичної поведінки етногруп, які відстоюють власні інтереси
  6. Види трудової поведінки
  7. Види трудової поведінки.
  8. Визначаючи сутність девіантної поведінки, необхідно зазначити, що вона поділяється на два типи.
  9. Виникнення суб'єктивних прав і юридичних обов'язків — перехід від загальних приписів правових норм до конкретної моделі поведінки конкретних господарюючих суб'єктів.
  10. Внутрішній трудовий розпорядок – порядок поведінки, взаємодії між працівниками на конкретному підприємстві, в установі, організації в процесі здійснення трудової діяльності.
  11. ВОЛЯ І РЕГУЛЯЦІЯ ПОВЕДІНКИ
  12. Вправляння – поступове створення умов, в яких учень виконує певні дії з метою вироблення необхідних і закріплення позитивних форм поведінки.




Переглядів: 382

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
КОЛЕКТИВНА ПОВЕДІНКА | Мобілізація учасників до дії. За наявності усіх детермінант необхідно змусити учасників подій діяти. Це точка вибуху агресивного натовпу, початок революції або сплеск паніки.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.