Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Жанрів неказкової прози

 

Усна проза українського фольклору багата й різнобарвна, у традиційному бутті народу вона несла – а почасти несе й тепер – функції, життєво важливі для його існування: вона викладає систему релігійних переконань і намагається потвердити відповідні релігійно-моральні постулати; збирає, конденсує й передає наступним генераціям інформацію про біжучі події у світі реальному та потойбічному; розважає дорослих і дітей, зокрема оповідями гумористичними та сатиричними.

Розмаїттю функцій усної прози відповідає розмаїття її жанрових форм, яке поки що погано, як побачимо, піддається науковій класифікації. Проте є тут розмежування, що з ним погодяться всі українські фольклористи – це поділ усної прози на два великі жанрові угрупування, а саме на прозу казкову і неказкову. На жаль, в українській фольклористичній термінології немає такої зручної назви для неказкової прози, як у німецькій – "Sage". Щоправда, С. В. Мишанич запропонував називати неказкову прозу "документальною". Пояснення: "Використовуємо термін «документи», «документальна проза», орієнтуючись на одну з визначальних функцій легенд, переказів і оповідань – засвідчувати й пояснювати історично вірогідні джерела (від лат. documentum – повчальний приклад, взірець, доказ)". А втім, і "неказкова проза" звучить не так погано, і "Sage" можна (як це інколи роблять англомовні колеги) використовувати без перекладу – тим більше, що при цьому не виникатиме ототожнення з українським "сага" в прямому (жанр ісландської словесної культури) і переносному значеннях.

Між "Sage" і казковою прозою існують суттєві відмінності щодо їхніх функцій у традиційній культурі, формальних ознак, ставлення до історичної дійсності та до суб'єкта оповіді, за мірою традиційності сюжетики та стилю. Певне узагальнення їх подано в табл. 3.

 

Таблиця 3. Основні відмінності між прозою казковою та "Sage"

 

Ознака "Sage" Казкова проза
  Домінантна суспільна функція   Естетичні властивості текстів   Суб'єктивна оцінка достовірності змісту   Форми побутування в усній традиції   Традиційність сюжетики   Традиційність стилю   Пізнавальна або релігійна   Факультативні     Настанова на достовірність   "Чутки-плітки", меморати, фабуляти   Факультативна     Незначна     Естетична     Обов'язкові     Настанова на вигадку   Фабулати, як виключення –"квазімеморати"   Обов'язкова     Переважає формульність

 


Тепер пояснення стосовно таблиці. Можливо, що й жанри казкової прози в давнину так само, як і жанри "Sage", мали функцію передачі якоїсь життєво важливої інформації, або релігійно-повчальну. Проте в Україні XIX ст. на першому плані – уже їхня розважальна (естетична) функція. Звідси й важлива відмінність в оцінці традиційними оповідачами та слухачами достовірності нарації: усі жанри неказкової прози мають настанову на достовірність; натомість українська казкова проза якраз і не потребує, щоб повідане в її текстах вважали за правдиве – не лише об'єктивно, а й суб'єктивно, у сприйманні всіх учасників усної трансмісії, зміст текстів казкової прози є вигадкою.

Принципово важливим є для нас розмежування "Sage" і казкової прози за формами оповіді. Ще в З0-ті рр. минулого століття К. вон Сидов описав три форми побутування усної прози, що відрізняються і за структурою, і за позицією оповідача. Відомий шведський дослідник запропонував для них назви, які поступово стали загальноприйнятими у світовій фольклористиці: Memorat, Fabulat, Khroniknotizen (Sagenbericht)14. Меморат – це оповідь від першої особи, фабулат – сюжетна оповідь від третьої особи, що ввійшла до усної традиції, а третя форма оповіді – це коротке повідомлення, аморфне за сюжетною структурою й таке, що не вирізняється формально з плину живого побутового мовлення. Якщо латинські терміни з прозорою "внутрішньою формою", запропоновані К. вон Сидовом для перших двох типів оповіді, легко прижилися в українській фольклористиці, то український відповідник третьому, "хронікат", що знедавна почав з'являтися у фольклористичних розвідках, не є, як на нашу думку, вдалим. Своєю "внутрішньою формою" він підкреслює рису явища, для української його версії якраз не характерну, та й звучить надто солідно й не передає тієї атмосфери неформальної балаканини, в якій виникає цей тип оповіді. То ж, поки "хронікат" не встиг закріпитися в науковому обігу, пропонуємо поруч із ним інший переклад німецького терміну, ближчий до його фахового змісту – "чутки-плітки". Це словосполучення передає і спосіб поширення, і відносний лаконізм відповідних текстів, і сюжетну їхню аморфність.

На відміну від "Sage", казкова проза складається тільки з фабулатів, незначне виключення становлять у ній "квазімеморати", що трапляються серед небилиць, наприклад: "Пішов я раз одудів брать, зліз до дупла, попробував – не влазить рука, так я сам вліз..." і т. д.15. Такі "квазімеморати", або меморати, в яких оповідач лише вдає, нібито те, про що мова, відбулося саме з ним, частіше зустрічаються в неказковій прозі, де, навпаки, фабулати є якраз найменш поширеною формою, а переважають меморати й "чутки-плітки". Такий розподіл може викликати подив, адже, скажімо, у класичній антології М. П. Драгоманова "Малоруські народні перекази і оповідання" (1876) зібрано якраз фабулати. Проте такий склад антології було продиктовано апріорним переконанням і збирачів, і упорядника, що текст усної прози – це обов'язково оповідь від третьої особи. У пізніших збірках зустрічаємо вже й інші форми, хоч про відбиття у складі записів реальних пропорцій між формами існування усної прози говорити не доводиться.

Причини, за якими в реальній усній традиції "Sage" саме фабулати зустрічаються вкрай рідко, добре пояснює петербурзький етнолог К. В. Чистов. У колективі, члени якого володіють певною системою міфологічних уявлень або історичної інформації, зовсім не обов'язково кожен раз, розмовляючи на відповідну тему, повністю переповідати все відоме обом співрозмовникам. За таких умов згадана "система може передаватися в динамічній формі" (серед прикладів і такий: "як поводяться русалки вночі"). К. В. Чистов продовжує: "якщо й це вже відомо, можуть розповідатися лише «дочірні оповіді», в яких зображаються нові епізоди або просто свіжі звістки або чутки про явище, вже знайоме слухачеві"16.

Якщо "динамічні сюжети" або "дочірні оповіді" мають, на думку К. В. Чистова, "езотеричний характер, тобто побутують у середовищі, що є колективним носієм тієї системи уявлень, яка їх породжує", то існують також ситуації, коли вона викладається повністю, а сама оповідь, у формі частіше фабулата, набуває "екзотеричного характеру". Це відбувається "при спілкуванні зі слухачами, незнайомими з системою уявлень, що з ними пов'язані ці оповіді – новачками в даній місцевості, представниками інших соціальних груп, дітьми тощо (і, між іншим, фольклористами)" (курсив мій – С. Р.). Фольклористи ж, додамо, записують те, що їм розповідають.

Натомість казкова проза взагалі не знає розрізнення езотеричних та екзотеричних (у розумінні К. В. Чистова) форм оповіді, суттєвого для вивчення "Sage". У казковій прозі є тексти, езотеричні в загальноприйнятому розумінні. Це сороміцькі казки та анекдоти, що їх казкар не стане оповідати дітям або дівчині-фольклористці, а в XIX ст. – і тексти про панів та священиків, які важкенько було записати збирачеві-"паничу". Тексти, езотеричні з міркувань соціально-політичних, сакральних та етичних, існують також і в неказковій прозі.

Наступне розмежування. Сюжет тексту казкової прози ніколи не буває оказіональним, створеним щойно, у процесі спілкування, він завжди має за собою певну традицію його оповідання. Уся народна казкова проза має сюжети традиційні. Слухаючи або читаючи українську казку, можна бути певним, що її сюжет зафіксовано в міжнародному покажчику (див.: 4.1). Складніше з анекдотами, але й серед них селянські мають традиційний міжнародний фонд сюжетів, та й сучасний міський анекдот, хай він про комп'ютер і жінку, до вас уже чули мільйони людей різними мовами в різних країнах.

У "Sage", навпаки, широко побутують сюжети своєрідні, пов'язані з особливостями місцевої історії, побуту, релігії тощо. Тут, зрозуміло, теж зустрічаються традиційні сюжети, відомі й іншим народам, проте питома вага їх менша, ніж у казковій прозі, до того ж серед них є такі, чия "традиційність" є, власне, ілюзорною, бо подібність з такими ж сюжетами в інших народів виникла незалежно, "типологічно" (див.: 4.12; порівн.: 3.6). Що ж до подібності казкових сюжетів, то вони пояснюються численними та різноспрямованими запозиченнями, міграцією їх (див.: 3.5; 4.1).

На відміну від текстів "Sage", твір казкової прози завжди має "замкнену в собі" естетичну систему, що чітко вирізняє його з плину живого мовлення. Казкову прозу характеризує специфічна "замкненість" художнього часу в сюжеті. Відповідні спостереження дослідників стосуються казки чарівної, проте, як легко переконатись, можуть бути поширені й на інші жанри казкової прози. У творах, що належать до "Sage", навпаки, "минуле" завжди має вихід у "теперішність", у час, коли відбувається оповідь.

Ще виразніше розрізняються казкова проза й "Sage" за такою ознакою, як питома вага традиційних компонентів стилю. Формульному, клішованому стилю чарівної казки протистоїть "голий", як правило, безобразний стиль неказкової прози, що користується лише загальнофольклорними постійними епітетами, та й то рідко.


Читайте також:

  1. Витоки сучасної української музики. Українська музика масових жанрів
  2. ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД ІНФОРМАЦІЙНИХ ЖАНРІВ. ПОНЯТТЯ НОВИНИ. ХРОНІКА, ІНФОРМАЦІЯ, ЗАМІТКА, КОРЕСПОНДЕНЦІЯ: МІСТКІСТЬ КОРОТКОЇ ФРАЗИ
  3. ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД ІНФОРМАЦІЙНИХ ЖАНРІВ. ПОНЯТТЯ НОВИНИ. ХРОНІКА, ІНФОРМАЦІЯ, ЗАМІТКА, КОРЕСПОНДЕНЦІЯ: МІСТКІСТЬ КОРОТКОЇ ФРАЗИ
  4. Наведіть приклади різних класифікацій жанрів. Яке місце в них відведено сатиричним жанрам?
  5. Наведіть приклади різних класифікацій жанрів. Яке місце в них відведено сатиричним жанрам?
  6. Розвиток соціальної та соціально-психологічної прози, нові теми й мотиви в прозі, ідеологічні тенденції в поезії й прозі 1 страница
  7. Розвиток соціальної та соціально-психологічної прози, нові теми й мотиви в прозі, ідеологічні тенденції в поезії й прозі 2 страница
  8. Розвиток соціальної та соціально-психологічної прози, нові теми й мотиви в прозі, ідеологічні тенденції в поезії й прозі 7 страница
  9. Розквіт соціально-психологічної прози XIX ст.
  10. Специфіка інформаційних тележанрів.
  11. Тема 6. Багатоплановість інших фотожанрів




Переглядів: 2371

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗАПИТАННЯ | Історичний переказ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.