Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Перспективи розвитку професії

Як показує досвід, у сучасних умовах соціально-педагогічна діяльності навчального закладу професія "Соціальний педагог" може бути представлена у різних спеціалізаціях: o організатор позаурочної роботи (класний вихователь); o організатор дозвілля; o педагог-психолог; o соціолог; o соціальний працівник; o методист. Кожна зі спеціалізацій припускає, що соціальний педагог, крім загальпрофесійної буде мати і певну спеціальну підготовку для виконання конкретних соціально-педагогічних завдань. Підготовка соціальних педагогів різних спеціалізацій може здійснюватися як у вищих навчальних закладах, так і в закладах перепідготовки і підвищення кваліфікації вчителів і соціальних педагогів.

Соціальний педагог - організатор позаурочної роботи (класний вихователь). Це фахівець із організації соціально-педагогічної роботи з класом, декількома паралельними класами. Введення посади класного вихователя було б альтернативою класному керівництву. В окремих випадках таке нововведення виявилося цілком виправдане. Окремі вчителі з виховною роботою не справляються або не бажають нею займатися. У цьому випадку класний вихователь компенсував би недолік кваліфікованої виховної роботи в класі.

До основних напрямків соціально-педагогічної діяльності класного вихователя можуть бути віднесені: o розробка і впровадження соціально-педагогічних програм роботи зі школярами;

o організація дозвіллєвої роботи зі школярами; o соціально-педагогічна робота у позаурочний час із різними групами школярів;

o соціально-педагогічна допомога вчителеві з організації та проведення позаурочної роботи зі школярами; o залучення батька (батьків) до позаурочної (позашкільного) роботи з дітьми;

o методична робота із учителями з організації позаурочної діяльності; o індивідуальна соціально-педагогічна робота зі школярами, їхніми батьками у позаурочний час; o взаємодія з різними молодіжними організаціями, культурними, фізкультурно-оздоровчими й туристичними установами щодо організації соціально-педагогічної роботи зі школярами; o взаємодія з місцевими органами, центрами соціального обслуговування, працівниками відділів у роботі з неповнолітніми в інтересах забезпечення корекційної і виховної роботи з окремими школярами. Соціальний педагог - організатор дозвілля. Фахівець із організації дозвілля школярів. За характером своєї діяльності повинен мати підготовку відповідно до програми інституту культури або кваліфікацією педагога додаткової освіти. У його обов'язки входить організація дозвіллєвої діяльності школярів узагалі (постановка шкільних вечорів і ранків, організація і проведення загальношкільних масових заходів) або за одним з напрямів творчості (художня самодіяльність, художня творчість, ляльковий театр, краєзнавство й ін.). Найбільш характерними напрямами його роботи можуть бути: o організація дозвілля з різними категоріями школярів; o підготовка і проведення шкільних свят, тематичних вечорів і ранків, шкільних КВК і т.п.; o допомога вчителеві у підготовці і проведенні класних дозвіллєвих заходів;

o залучення до організації та проведення дозвілля школярів; o організація художньої самодіяльності; o організація діяльності гуртків індивідуальної творчості школярів; o організація дозвілля вчителів; o взаємодія з різними культурними і дозвіллєвими центрами району, міста.

Соціальний педагог - педагог-психолог. Дана спеціалізація соціальної педагогіки одержує все більше поширення. У її основі - виконання одночасно функцій психолога і соціального педагога при роботі з учнями, що мають труднощі в навчанні, проблеми з вихованням, взаєминами з однолітками, учителями.

Основні напрями соціально-педагогічної роботи соціального педагога-психолога можуть бути такі: o первинне виявлення психічних відхилень в особистості школяра та їх впливу на його навчання і поведінку. При необхідності окремі школярі можуть направлятися на діагностику в медичні або психолого-медико-педагогічні комісії для поглибленої діагностики; o взаємодія з медичними і соціальними центрами щодо забезпечення більш повної діагностики і організації корекційної або виправної роботи з окремими школярами, що мають різні відхилення; o взаємодія з різними центрами з роботи із девіантними дітьми, для координації спільних виховних зусиль; o соціально-педагогічна допомога вчителеві у роботі з учнем, класом; o психолого-педагогічне консультування учителів і батьків. При цьому важливо підкреслити, що соціальний педагог з такою спеціалізацією не є властиво професійним психологом, а тому його можливості трохи обмежені у плані діагностики, і в плані консультування, а тим більше корекції психологічних проблем.

Соціальний педагог - соціолог. Посади соціолога на сьогоднішній день у школах поки немає. Однак деякі вищі навчальні заклади готують соціальних педагогів із соціологічним ухилом професійної діяльності. В основу такої діяльності покладені вивчення і виявлення соціально-психологічних проблем у шкільному та класному колективах, їхнього змісту, спрямованості та впливу на школярів. Така інформація дозволяє адміністрації виявляти в шкільному колективі найбільш характерні тенденції, а також причини виникнення проблем. Зміст діяльності соціолога визначається характером його дослідницької роботи, що може бути спрямована на: o вивчення соціально-психологічних явищ; o виявлення спрямованості явищ і оцінка їхнього впливу на соціум; o виявленя причин, що викликають ті або інші соціально-психологічні явища в колективі; o прогнозування розвитку тих або інших соціально-психологічних явищ у колективі (соціумі). Варто підкреслити, що соціальний педагог - соціолог покликаний не тільки виявляти соціально-психологічні проблеми в шкільних колективах, але й розробляти методичні рекомендації з виявлених фактів для подальшої соціально-педагогічної роботи.

Соціальний педагог - соціальний працівник. Дана спеціалізація одержала найбільше поширення. Це обумовлено тим, що в професійній діяльності соціального педагога і соціального працівника багато загального. Крім того, у реальній практиці на соціального педагога, дуже часто покладають функції соціального працівника, штатна одиниця якого в більшості загальноосвітніх установах відсутня. У цьому випадку діяльність соціального педагога містить у собі весь комплекс питань, пов'язаних із захистом прав дитини, наданням їй допомоги в розв'язанні соціальних проблем.

Соціальний педагог - методист. Такий фахівець займає особливе місце серед працівників соціальної служби школи. Це повинен бути педагог, що має досвід викладацької діяльності, здатний завоювати авторитет і користуватися повагою в учителів школи, учнів та їхніх батьків. Випускник вищої школи таким багажем володіти відразу не може, і до нього навряд чи звернеться за порадою вчитель, що проробив якийсь час у школі й має проблеми в навчанні та вихованні учнів, у взаєминах з батьками. Починаючий учитель також не буде питатися поради в такого ж, за досвідом роботи, як і він сам. Соціальний - методистом може бути найбільш авторитетний учитель школи за віком, досвіду і дієвості педагогічної роботи, що пройшов спеціальну підготовку (перепідготовку). Об'єктом професійної діяльності соціального педагога - методиста є:

o учителі, що мають проблеми в роботі з учнем (учнями) класу, з учнями корекційно-розвиваючого класу (класу вирівнювання); o учителі з методичних питаннях соціально-педагогічної роботи з окремими категоріями учнів, із класом у цілому; o батьківський колектив класу, школи, окремі батьки з питань методики виховної роботи (корекції виховної діяльності) з урахуванням вікових проблем дітей, а також координації виховних зусиль учителів і батьків у роботі з учнем, колективом класу;

o актив класу, школи за методикою організаторської діяльності в процесі соціально-педагогічної роботи; o окремі школярі з питань самовиховання, самоосвіти й ін. Найбільш важливими напрямками соціально-педагогічної діяльності методиста є методичне керівництво і допомога.

До них належать:

o методична допомога вчителеві в роботі із класом, групою учнів, окремими учнями для досягнення певних навчальних цілей; o проведення методичних семінарів із учителями із проблем соціально-педагогічної роботи, навчання і виховання важких (проблемних) дітей; o організація і проведення соціально-педагогічних лекторіїв для батьків;

o консультативна допомога батькам у соціально-педагогічній роботі зі своєю дитиною, окремим учням у питаннях самовдосконалення та ін. Отже, особливістю соціально-педагогічної роботи соціального педагога є його вміння визначати проблеми та потреби особистості на різних рівнях, здійснювати посередницьку роботу, використовувати ресурси різних закладів та установ, які працюють з дітьми, і знання суміжних професій

 

Питання для самоконтролю:

1. Функції соціального педагога в загальноосвітній школі

2. Ролі соціального педагога

3. Спеціалізації соціального педагога

4. Перспективи розвитку спеціальності

5. Нормативно-правові акти у роботі соціального педагога

6. Психологічна служба загальноосвітнього закладу


Читайте також:

  1. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  8. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  9. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  10. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  11. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  12. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ




Переглядів: 1492

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-педагогічний патронаж | Лекція 1. Вступ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.