Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 1. Вступ

Питання для самостійної роботи

Складіть схему Ролі соціального педагога

Створить модель власної соціально-психологічної служби школи

 

 

1.Особливості курсу «Всесвітня історія», критерії оцінювання.

2.Навчальна література та додаткові джерела інформації з предмету.

3.Основні цінності та здобутки людства на початку ХХ ст.

4.Народонаселення.

 

Література:

1. І.Я.Щупак, Л.В. Морозова. Всесвітня історія, Запоріжжя, 2010, с. 5-11.

2. Т.В.Ладиченко, С.О. Осмоловський. Всесвітня історія, Київ, 2010, с.4-14.

 

1.Курс «Всесвітня історія» охоплює новий період розвитку світової цивілізації – від початку ХХ ст. до початку ХХІ ст. Упродовж навчального року ви ознайомитесь з основними тенденціями

розвитку країн Європи, Америки, Азії і Африки, з причинами і наслідками жахливих для людства Першої і Другої світових війн, революційними кризами в країнах світу, особливостями розпаду колоніальних імперій, формування постіндустріального суспільства.

В першому семестрі вивчатиметься період від 1900 до кінця 1920-х років. Початок ХХ ст. характеризувався суттєвими територіально-державними змінами, що позначилися на долі великих імперій та їх колоній. Зростання національної самосвідомості, зумовлене соціально-економічними

чинниками, суттєво вплинуло на колишні могутні світові держави. Внаслідок світової війни розпалися багатонаціональні імперії і звільнені народи Східної Європи стали на шлях самостійного державного творення.

Другий семестр присвячений вивченню історії Другої світової війни та повоєнного розвитку світу, сучасному розвитку країн світу та міжнародних відносин.

Головне завдання курсу – ознайомити вас з найбільш важливими подіями і явищами в історії країн світу в ХХ – на початку ХХІ т..

Періодизація всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст.:

1. Період довоєнного розвитку (1900-1914) – економічне зростання передових країн світу, розвиток культури, наростання воєнно-політичного протистояння на міжнародній арені.

2. Перша світова війна (1914-1918) – бойові дії; припинення існування імперій і утворення нових держав; Версальська мирна угода.

3. Період післявоєнної нестабільності (1918-1923) – послаблення Великобританії і Франції, посилення США і Японії на міжнародній арені; зростання антиколоніальних виступів; проголошення демократичної республіки в Німеччині; встановлення диктатури пролетаріату в Росії; революційна хвиля в Європі.

4. Період економічної стабілізації (1924-1929) – модернізація виробництва, впровадження нових технологій, стабілізація банківської системи; демократизація життя в країнах Західної Європи, США; встановлення авторитарних режимів в країнах Центральної та Північно-Східної Європи.

5. Період економічної кризи та назрівання війни (1929-1939) - світова економічна криза, пошук шляхів її подолання; прихід до влади у Франції й Іспанії Народних фронтів; повернення США до державного регулювання економіки; встановлення тоталітаризму у СРСР, Німеччині; виникнення і консолідація держав-агресорів.

6. Друга світова війна (1939-1945) – розв’язування війни; бойові дії в Європі, Азії; напад Німеччини на СРСР; бойові дії на Східному фронті; вступ до війни США; відкриття Другого фронту; перемога країн антигітлерівської коаліції над нацистською Німеччиною.

7. «Холодна війна» (1945-1991) – загострення стосунків між СРСР та країнами-союзницями; створення військово-політичних блоків.

8. Сучасний період (1991-2012) – розпад СРСР, поява нових незалежних держав; виникнення проблеми міжнародного тероризму; створення Євросоюзу.

 

2. Джерела з новітньої історії для підготовки до занять:

v Підручники:

· Щупак І.Я., Морозова Л.В. Всесвітня історія, 10 клас, Запоріжжя, 2010.

· 2. Ладиченко Т.В., Осмоловський С.О. Всесвітня історія, 10 клас, Київ, 2010.

· 3. Полянський П.Б. Всесвітня історія, 10 клас, Київ, 2001.

v Інтернет-ресурси:

· http://www.edu.kh.ua/dodatkovi_mozhlyvosti/elektronni_pidruchniki_dlya_10_klasu/.

· http://shkola.ua/book/index/page1?class_number_id=10&subject_id=76.

· http://school.xvatit.com

v Малюнки, карикатури, плакати, фотографії.

v Історичні карти.

Форми навчання:

- Лекції, семінари.

- Самостійна робота (вивчення матеріалу і підготовка письмових робіт, усних доповідей тощо).

Контроль знань:

· Поточний (виконання домашнього завдання, тести).

· Тематичний (письмові роботи, семінари).

· Підсумковий (залік).

Всього протягом року буде вивчатися 14 тем, з них 5 – у першому семестрі.

Критерії оцінювання:

Рівні навчальних досягнень Бали Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів
1.Початковий Студент може витворити 2-3 події, дати, історичні постаті; виконує не більше ніж 20 % від загальної кількості тестів.
Студент може усно відтворити кілька історичних термінів, явищ; повинен вибрати вірний варіант відповіді (на рівні "так-ні"); частково визначає хронологічну послідовність подій; може самостійно знайти відповідь у тексті підручника; розрізняє окремі історичні події та явища без зв'язку між ними; виконує 20 % від загальної кількості тестів.
Студент може дати відповідь з кількох простих речень; здатен усно відтворити окремі частини теми; слабко орієнтується в хронології подій; має лише загальне уявлення про історичну карту; відсутні сформовані уміння та навички; виконує 30 % від загальної кількості тестів.
2. Середній Студент має початковий рівень знань; описує історичні події без пояснень причин, з допомогою викладача здатен відтворити логіку та хронологію подій; має певні навики в роботі з підручником, картою, історичними документами; здатен давати відповіді на прості, стандартні запитання, виявляє інтерес до навчального матеріалу, виконує 45 % від загальної кількості тестів.
  Студент знає більше половини навчального матеріалу, здатен відтворити його з помилками та неточностями, має стійкі навики роботи з текстом підручника, може самостійно оволодіти більшою частиною заданого матеріалу, формулює історичні понять, наводить приклади, знає основні дати; орієнтується в хронології; підтверджує висловлене судження одним-двома аргументами; здатен використовувати під час відповіді карти, схеми; відповіді непослідовні та нелогічні; виконує 55 % від загальної кількості тестів.
  Студент самостійно дає більшість визначень, самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, може поверхово аналізувати історичні події та явища і робити певні висновки; відповідає за планом, висловлює власну думку щодо теми, володіє хронологією подій; користується додатковими джерелами (хрестоматія, карта, журнально-газетні публікації, комп'ютерні програми, Інтернет); виконує 65 % від загальної кількості тестів
3. Достатній Студент правильно відтворює логіку історичних подій, встановлює причинно-наслідкові зв'язки між ними, аналізує явища, оцінює діяльність історичних постатей, наводить власні приклади на підтвердження висловлюваної думки; самостійно викладає матеріал теми, здатен з допомогою викладача скласти план реферату, виконати його та правильно оформити; самостійно користується додатковими джерелами історичної інформації; правильно використовує історичну термінологію; складає прості таблиці та схеми; виконує 75 % від загальної кількості тестів.
Студент має достатньо повні знання, вільно використовує навчальний матеріал в стандартних ситуаціях; логічно висвітлює події з точки зору історичного взаємозв'язку; синхронізує історичні події; досконало володіє історичною та політичною картою; формулює та чітко аргументує власну думку; здатен на рецензію відповіді іншого студента; здатен о опрацьовувати матеріал самостійно, вміє підготувати реферат та захищати його найважливіші положення; виконує 80 % від загальної кількості тестів.
Студент вільно оперує вивченим матеріалом, самостійно аналізує та систематизує історичні явища; знання може застосовувати у змінених, нестандартних ситуаціях; висловлює стандартну аргументацію при оцінці історико-політичних явищ; чітко тлумачить поняття; здатен до самостійного опрацювання навчального матеріалу, але потребує консультацій з викладачем; виконує прості творчі завдання; виконує85 %від загальної кількості тестів
4.Високий Студент має глибокі та повні знання історичних подій, явищ, лідерів; може визначати тенденції та протиріччя історичних процесів; робить аргументовані висновки; використовує додаткові джерела та матеріали; самостійно складає таблиці та схеми; вирішує творчі завдання; вільно орієнтується у нестандартних ситуаціях; відрізняє упереджену інформацію від об'єктивної; здатен сприйняти іншу позицію як альтернативну; виконує 95 % від загальної кількості тестів  
Студент здатен до самостійного вивчення матеріалу; вміє застосувати вивчений матеріал для винесення власних аргументованих суджень в практичній діяльності (диспути, дискусії, круглі столи), спроможний підготувати за підтримки викладача виступ на студентську наукову конференцію; самостійно знаходить інформацію (наукова історична література, мас-медіа, Інтернет, мультимедійні програми тощо); вільно оперує термінологією; вирішує проблемно-історичні завдання; самостійно в вирішує виконує 100 % від загальної кількості тестів вирішує виконує 100 % від загальної кількості тестів
Студент має системні знання, вміє їх самостійно набувати, представляє власні неординарні судження щодо історичних процесів та явищ; користується широким арсеналом засобів доказів своєї думки, вирішує складні проблемні завдання, схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу історичних явищ; самостійно виконує науково-дослідницьку роботу; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; активно використовує знання в практичній діяльності.
       

3. Початок ХХ ст. знаменувався завершенням формування індустріального суспільства у провідних державах світу, остаточним оформленням величезних колоніальних імперій із перетворенням більшості країн Азії і Африки у колонії і напівколонії.

У 1900 р. на частку лідерів індустріального розвитку – США, Німеччини, Великої Британії і Франції – припадало понад дві третини світового промислового виробництва, що забезпечило їм панівні позиції у світовій економіці і політиці.

Натомість у Російській імперії частка промислового виробництва становила лише 40 % загального обсягу вироблюваної продукції.

Майже в усіх країнах Європи, Північній і Південній Америці, в Японії вже у ці часи з’явилися зародки громадянського рівноправ’я, демократії, реалізації і юридичного захисту основних громадянських прав і свобод. Після революції 1905–1907 рр. на шлях парламентаризму стала Росія, а повоєнні революційні події у Європі поклали край існуванню Німецької та Австро-Угорської імперій. Внаслідок Листопадової 1918 р. революції в

Процес формування індустріального суспільства (стадії, на якій зараз перебуває більшість країн світу) тривав понад півтора століття. Його ствердження супроводжувалося ліквідацією феодально-абсолютистських установ, знищенням станової нерівності і спадкових привілеїв дворянства, проголошенням громадянського рівноправ’я і поступовим обмеженням соціальної нерівності. Проте, ключову роль у його розвитку відігравали економічні чинники – випереджаюче зростання промисловості, впровадження виробництва нових технічних засобів і джерел енергії.

Саме ці процеси зумовили докорінні зрушення у соціальній структурі суспільства і справили вирішальний вплив на еволюцію громадсько-політичного життя.

Формування основних економічних ознак індустріального суспільства у провідних європейських країнах і США завершується в основному на початку ХХ ст. Підґрунтя структурних зрушень у господарстві і якісних змін у формах виробництва було закладене у ході здійснення промислового перевороту і наступної індустріалізації економіки.

Промисловий переворот та індустріалізація – явища, в принципі, однопланові, але не тотожні. Промисловий переворот становив собою перехід від мануфактури до фабрично-заводської системи машинного виробництва. Звичайно він зводився до витіснення машинною індустрією попередніх форм виробництва і вважався завершеним, коли фабрично-заводська промисловість ставала домінуючою у більшості галузей промисловості.

У свою чергу індустріалізація становила собою процес подальшого випереджаючого зростання машинної промисловості і створення на цій основі індустріальної структури господарства. Із завершенням індустріалізації досягалася перевага промисловості над сільським господарством, а згодом і важкої індустрії над галузями легкої промисловості.

До початку промислової революції країни світу відрізнялися одна від одної політичним устроєм, соціальною структурою, духовними цінностями тощо. В економіці особливої різниці між ними не було, оскільки основою всіх форм виробництва в аграрному суспільстві були примітивна техніка і технології. З переходом до машинної індустрії справи різко змінилися. Результати промислового перевороту мали непересічні наслідки для доліпровідних країн світу, значно прискоривши їх соціально-економічний, а, врешті, і політико-правовий розвиток.

Так, Англія, що першою стала на шлях промислового перевороту, в середині ХІХ ст. посіла провідне становище у світовому господарстві, виробляючи понад половину всієї промислової продукції світу. Згодом країні було сформовано індустріальну структуру господарства і Велика Британія першою в Європі перетворилась із аграрної на індустріальну державу.


Читайте також:

  1. I. Вступна частина
  2. Більшовицькі війська вступають в Одесу. Лютий 1920 р.
  3. Більшовицькі війська вступають в Одесу. Лютий 1920 р.
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
  10. Вступ 3
  11. Вступ в асиметричну криптографію на ідентифікаторах.
  12. Вступ до Photoshop. Елементи вікна редактора.




Переглядів: 646

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Перспективи розвитку професії | Особливості розвитку світового господарства наприкінці ХІХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.