МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Позиції, з яких може виступати соціальний працівник стосовно клієнта
З яких позицій може виступати соціальний працівник стосовно клієнта? Тут можливі три підходи. 1. Будучи представником суспільства й держави, соціальний працівник перебуває немов би “над клієнтом”, займаючи провідне становище. У цьому випадку діапазон відносин соціального працівника до клієнта визначається між відносинами заступництва клієнтові до диктату над ним. Соціальний працівник вважає в цьому випадку, що він вправі ухвалювати рішення щодо долі клієнта, не заручившись його згодою, визначати види й форми допомоги клієнтові, їх кількість і якість тощо. Відносини соціального працівника і його клієнта в цьому варіанті мають суворо суб’єктно–об’єктний характер, причому суб'єктом є соціальний працівник, а об'єктом – його клієнт. Від клієнта потрібно тільки одне – пасивність і готовність прийняти те, що соціальному працівникові від імені держави й суспільства буде завгодно надати. Безумовно, за таких умов соціальний працівник не тільки порушує право людини на волю вибору, – в першу чергу вибору своєї долі, – але й мимоволі сприяє погіршенню психологічного самопочуття свого клієнта, позбавляючи його можливості проявляти ініціативу, можливості подальшого росту й розвитку. Чинне законодавство забороняє позбавляти людину права вибору лінії поведінки свого стилю життя, переконань, звичок, якщо вони не наносять шкоди суспільству й самому клієнтові. Такі дії соціального працівника приводять до того, що клієнт втрачає самоповагу й повагу до нього навколишніх, у нього розвивається почуття повної залежності від соціального працівника, він втрачає достоїнство. 2. Клієнт, виходячи із пріоритетності його інтересів, має зверхність над соціальним працівником. При такій побудові взаємин у системі “соціальний працівник – клієнт” приходимо до гасла “клієнт завжди правий”, що не тільки не відображає дійсної сутності цих відносин, але й є шкідливим як для системи соціального захисту та конкретного соціального працівника, який її представляє, так і для самого клієнта, і для суспільства в цілому. Якщо клієнт завжди правий, він може вимагати від соціального працівника й системи соціального захисту всього, що йому заманеться, у будь–яких кількостях і будь–якій якості, не піклуючись про правомірність і виконуваність своїх вимог. Якщо дотримуватися послідовності, то варто визнати, що клієнт завжди безумовно правий. Такі взаємини соціального працівника і його клієнта ведуть у тупик. Це положення неприпустиме теоретично й неможливе практично, оскільки система соціального захисту навіть за наявності найсприятливішої соціально–економічної ситуації має обмежені ресурси, які можуть бути надані клієнтам з урахуванням їхніх раціональних потреб, можливостей суспільства і згідно з принципом соціальної справедливості. Одним із завдань системи соціального захисту є підтримка достоїнства клієнта, але ні в якому разі за рахунок приниження інших членів суспільства, що неминуче відбудеться, якщо клієнт буде наділений правом диктувати суспільству свої умови й вимоги, виходячи із презумпції “клієнт завжди правий”. Навіть, якщо система соціального захисту зуміє в цій ситуації відгородити якимось чином суспільство від надмірних запитів клієнта, що користується необмеженими правами, то сама система залишається перед клієнтом беззахисної, і перший, хто буде страждати від його “правоти”, – соціальний працівник, перетворений у прислугу, змушену все покірно терпіти й беззаперечно виконувати. У такому випадку соціальний працівник перестає вже бути суб'єктом відносин і взаємодія – скоріше це інструмент або засіб, за допомогою якого клієнт досягає своєї мети. Крім того, не варто забувати, що в клієнта, крім прав, визначених чинним законодавством, є ще й обов'язки – як клієнта соціальної служби, так і власне людські. 3. Партнерські стосунки. Така форма взаємин найкраще відповідає інтересам як клієнта, так і соціального працівника, і суспільства в цілому. У цьому випадку соціальний працівник і клієнт не тільки спільно обговорюють проблему й можливі шляхи її вирішення, приходячи до консенсусу, але й спільно беруть участь у вирішенні визначених завдань; звичайно, клієнт робить це в міру своїх можливостей. Такий підхід усуває ймовірність формування відносин на зразок “пан – прислуга”, не дає можливості клієнтові або соціальному працівникові перетворитися в маленького диктатора, що майже неминуче трапляється при системі відносин, “особистість над особистістю”. Соціальний працівник при цьому не просто допомагає індивідові впоратися з проблемою – він сприяє активізації й реалізації потенціалу особистості, її соціальному й духовному росту, виконуючи при цьому одну з найважливіших завдань соціальної роботи. Відносини співробітництва підвищують віру клієнта у свої сили, зацікавленість не тільки в кінцевому результаті, але й у самих діях, розвивають його ініціативу й творчі здатності, підвищують його достоїнство й самоповага, повага з боку навколишніх. Суспільство також виграє при подібному підході – знижується рівень соціальної напруженості в суспільстві за рахунок того, що більша кількість людей почуває себе в ньому комфортно; більше стає особистостей, що живуть багатим соціальним і духовним життям, соціальне й економічне утриманське навантаження знижується, у суспільстві стає більше людей соціально активних. Звичайно, з ряду обставин вони не завжди мають можливість повністю самостійно вирішувати свої проблеми (наприклад, люди старших вікових груп, інваліди й т.п., з об'єктивно обмеженими фізичними або психічними можливостями), але в міру своїх сил вони активно прагнуть до діяльності, що дозволяє мінімізувати ступінь втручання соціальних служб. Соціальний працівник не може бути вище або нижче клієнта, тому що він є носієм покладеної на нього державою й суспільством відповідальності за виконання певних функцій; він – представник суспільства й держави, і це наділяє його певним офіційним статусом, але разом з тим, він лише сприяє вирішенню проблем особистості – свого клієнта, що є самостійною цінністю. Партнерські відносини соціального працівника й клієнта представляються єдино правильними ще й тому, що як той, так і інший – люди, що володіють достоїнством, що повинне обопільно підтримуватися ними за допомогою встановленої системи відносин і в її межах. Практика показує, що далеко не всі люди, виявившись “над” кимсь, що залежить від них, мають почуття такту, міри й душевної тонкості й можуть побудувати свої взаємини настільки грамотно, щоб не дати відчути навколишнім власну перевагу, а нерідко й зарозумілість. Досить часто можна спостерігати зворотне – відчувши свою “владу”, індивід, що не володіє культурою почуттів і високою моральністю, миттєво дає зрозуміти навколишньої, “хто тут господар”, намагаючись піднестися аж ніяк не за рахунок морального, соціального або професійного росту ціною власних зусиль, а найбільш простим і доступним способом – за рахунок приниження навколишніх, що перебувають у нього в залежності, приниження їхнього достоїнства. Партнерські відносини щонайкраще відповідають визначеному завданню – вони майже повністю усувають можливість обмеження достоїнства партнерів. Як тільки один з елементів даної системи відносин підноситься “над” іншим, будь то соціальний працівник чи клієнт, другий неминуче попадає в підлегле становище й втрачає свою суб'єктну сутність, стаючи пасивним виконавцем чужої волі. Таким чином, професійна етика соціального працівника будується на основі поваги прав особистості, специфіки соціальної роботи як професійної діяльності й соціальної інституції й передбачає не тільки знання норм і принципів взаємодії й взаємин, але й наявність певних особистісних якостей у фахівця, оскільки професійні моральні вимоги не можуть охопити всього різноманіття ситуацій, що виникають у процесі діяльності, і багато етичних проблем соціальний працівник вирішує, керуючись своїми власними поняттями про обов’язок, про добро й зло, тобто своїми власними моральними принципами. Високий рівень моральності формується у фахівця при наявності певних рис, що розвиваються в нього у процесі самовиховання й навчання професійної діяльності.
4. Стандарти етичної, викладені в “Міжнародних етичних стандартах соціальних працівників”
Стандарти етичної поведінки спеціалістів із соціальної роботи є основою їх професійної діяльності згідно із загальнолюдськими цінностями та етичними принципами соціальної роботи. У “Міжнародних етичних стандартах соціальних працівників” викладено загальні стандарти етичної поведінки щодо клієнтів, установ, організацій і колег. Оскільки від дотримання цих стандартів вирішальною мірою залежить ефективність та результативність діяльності соціального працівника, розглянемо їх докладніше.
Читайте також:
|
||||||||
|