МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Регіональний аспект пропозиції робочої сили в УкраїніДля України характерним є те, що останнiм часом спостерігається тенденцiя зниження частки економiчно активного населення, а на фонi безробiття – зайнятого населення. Проблема скорочення економiчно активного населення пов’язана з процесами депопуляцiї в Українi, якi розпочалися з 1981 р., пiсля того як порушилося вiдтворення робочої сили в центральних, пiвденних і схiдних областях. Так, якщо прирiст населення за перiод 1971 – 1975 рр. становив 2 млн чол., а за 1976 – 1980 рр. – 1 млн чол., то починаючи з 1981 р. чисельнiсть населення щорiчно скорочувалась на 50 тис. чол. Це спричинилося до зменшення рівня народжуваностi. Тривалiсть життя в Українi на 10 – 15 рокiв нижча, ніж у високорозвинених. У 1994 р. порiвняно з 1991 р. чисельнiсть працездатного населення в працездатному вiцi скоротилась на 41,3 тис. чол. При цьому спостерiгається скорочення в загальнiй чисельностi трудових ресурсiв чисельностi зайнятих в народному господарствi з 83,8 % (1991 р.) до 74,8 % (1994 р.) і в 1995 р. – до 72,7 % Отже, скорочення чисельностi економiчно активного населення призводить до зменшення пропозицiї робочої сили на ринку України. У свою чергу, скорочення чисельностi економiчно активного населення в Українi пов’язане з пiдвищенням частки непрацюючих пенсiонерiв, незважаючи на низький рiвень пенсiйного забезпечення, та з вивiльненням значної кiлькостi працiвникiв з виробництва, серед яких двi третини становлять жiнки. Жiнки також становлять бiльшiсть з-поміж безробiтних – випускникiв вищих і середнiх спецiальних навчально-виховних закладiв. Отже, за умов значного перевищення пропозицiї над попитом, що дуже характерно для економiки України, виникає потреба в заходах щодо скорочення сукупної пропозицiї на ринку працi. Можливi три напрями впливу на сукупну пропозицiю на ринку працi: - зниження припливу робочої сили на ринок працi; - стимулювання вiдпливу робочої сили; - перерозподiл робочого часу i робочих мiсць мiж зайнятими. - Зниження припливу робочої сили на ринок працi може забезпечуватися за рахунок: - зменшення припливу молодi через розширення програм загальноосвiтньої та професiйної пiдготовки зі збiльшенням термiнiв навчання; - збiльшення в закладах освіти мiсць з денною формою навчання i скорочення мiсць з вечiрньою формою; - пiдвищення розмiрiв стипендiй студентам денної форми навчання; - збiльшення допомоги й тривалостi вiдпусток жiнкам для догляду за дiтьми, надання їм пiльг при нарахуваннi трудового стажу; - збiльшення пенсiй iнвалiдам, особам, якi за ними доглядають; - збiльшення допомоги по безробiттю та запровадження системи страхування по безробiттю; - надання можливостi отримання нетрудового доходу вiд використання нерухомостi, цiнних паперiв та iн. Стимулювання вiдпливу робочої сили з ринку працi може здiйснюватися в такі способи: - зниження вiку виходу на пенсiю або стимулювання дострокового виходу на пенсiю, а також збiльшення її розмiрiв. Першу частину цього заходу передбачено Законом України «Про зайнятiсть населення» для працiвникiв, вивiльнених з пiдприємств, органiзацiй та установ у зв’язку з реорганiзацiєю, лiквiдацiєю або змiнами у виробництвi та органiзацiї працi. Водночас дискутується можливiсть подовження працездатного вiку. Реалiзацiя другої частини заходу в сучасних умовах практично унеможливлюється через вiдсутнiсть достатнiх коштiв; - введення вiкового цензу для деяких професiй; - обмеження одночасного отримання пенсiй i заробiтної плати; - введення практики надання навчальних вiдпусток працюючим особам; - надання можливостi органiзацiї власного бiзнесу всiм бажаючим. Перерозподiл робочого часу i робочих мiсць здiйснюється з метою зменшення пропозицiї на ринку працi при тiй самiй кiлькостi зайнятих. Стимулювати працiвникiв переходити на часткову або тимчасову зайнятiсть можна за рахунок таких самих видiв соцiального забезпечення, розмiрiв вiдпустки та iнших соцiальних гарантiй, що й для повнiстю зайнятих працiвникiв, забезпечення гарантованого мiнiмального рiвня заробiтної плати, збiльшення тривалостi щорiчних вiдпусток і скорочення тривалостi робочого дня й робочого тижня. Водночас як на етапi ринкової трансформацiї економiки України, так i на очiкуваному етапi функцiонування ринкової економiки можливе використання методiв скорочення попиту на робочу силу та методiв збiльшення iндивiдуальної пропозицiї. Так, у трудодефiцитних регiонах України виникають економiчнi ситуацiї, за яких потрібно використати методи скорочення попиту на робочу силу, зокрема: - встановлення додаткових податкiв за використання робочої сили; - жорстку кредитну полiтику; - встановлення пiдприємству одноразових виплат у бюджет за найм працiвникiв певної категорiї; - зниження iнвестицiй; - скорочення або вiдмiну гнучких форм зайнятостi тощо. - Найдiєвішим методом збiльшення iндивiдуальної пропозицiї є пiдвищення якостi останньої, а отже, і конкурентоспроможностi. З цiєю метою потрібно забезпечити: - органiзацiю профпiдготовки i перепiдготовки, пiдвищення квалiфiкацiї працюючих та безробiтних; - надання податкових пiльг пiдприємствам, якi здiйснюють перепiдготовку i пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв; - розробку спецiальних програм пiдвищення конкурентоспроможностi окремих груп населення на ринку працi. Про iншi методи збiльшення iндивiдуальної пропозицiї згадувалось в попередньому підрозділі. Зауважимо, що заходи, спрямованi на збiльшення iндивiдуальної пропозицiї на ринку працi, автоматично збiльшують i сукупну пропозицiю. Крiм того, потенцiйно обсяг сукупної пропозицiї може збiльшитися в разi збiльшення народжуваностi та зменшення смертностi населення, пiдвищення вiку виходу на пенсiю i т. п. Однак зазначені методи можуть бути задiянi тiльки пiсля збiльшення попиту на робочу силу. Досвiд України свiдчить, що скласти бiльш–менш правильний прогноз пропозицiї робочої сили за всiма її елементами, а надто прогноз поточної пропозицiї, зокрема безробiття, не дуже просто. Так, у РВВС України НАН України було пiдготовлено прогноз загальних масштабiв і можливостей територiально–галузевої дислокацiї безробiття. Згiдно з прогнозом, у 1992 р. за стабiлiзацiйним варiантом прогнозу чисельнiсть безробiтних мала досягти 450 тис. чол., а за кризовим варiантом – 1 млн чол.; у 1993 р. – вiдповiдно 750 – 780 тис. чол. і 1 млн 700 тис. чол.; у 1994 р. – 880 – 900 тис. чол. і 1 млн 900 тис. чол.; у 1995 р. – 950 тис. чол. і 2 млн чол. Порiвнюючи цi данi з реальними, бачимо суттєвi розбiжностi. Крiм того, на рiзних етапах ринкової трансформацiї економiки України держава може застосовувати рiзноманітнi пiдходи до формування сукупної пропозицiї робочої сили. Зокрема, на етапi кризового стану економiки доцiльно створювати органiзацiйно–правові перепони на шляху руху робочої сили з потенцiйних джерел (а саме з внутрiшньофiрмових і зовнiшнiх) у поточнi. До того ж доцiльно стримувати рух робочої сили з джерел, не пов’язаних з найманою працею, в поточну пропозицiю. Цьому може сприяти створення умов для власного бiзнесу, самозайнятостi, а також жорсткi правила надання статусу безробiтного (особливо для тих, хто звiльнився з пiдприємства за власним бажанням або через порушення трудової дисциплiни). Питання для самоконтролю: 1. Які методи стимулювання та скорочення попиту на робочу силу передбачені Законом України «Про зайнятість населення»? 2. Назвiть чинники, якi впливають на обсяги сукупної пропозицiї робочої сили. 3. Назвiть заходи скорочення сукупної пропозицiї робочої сили. 4. За рахунок чого може здiйснюватися зниження притоку робочої сили на ринок працi? 5. Якими шляхами може здiйснюватися стимулювання вiдтоку робочої сили з ринку праці? 6. Якi заходи стимулювання попиту на робочу силу може включати державна програма сприяння зайнятостi? 7. Якi заходи скорочення попиту на робочу силу може включати державна програма сприяння зайнятостi? 8. Назвiть три шляхи виходу зі складу найманої сукупної робочої сили. 9. Назвiть складовi потоку вступу в найману робочу силу. 10. Як змінюється пропозиція робочої сили на різних фазах економічного циклу? 11. Для чого необхідні розрахунки масштабів пропозиції робочої сили? 12. Чому в країнах, де рівень статистичного обліку безробітних недостатньо високий, не можна обчислювати чисельність економічно активного населення як суму зайнятих і зареєстрованих безробітних. 13. Чому пропозиція робочої сили на регіональному ринку праці відрізняється від попиту на робочі місця? 14. З яких етапів складається методична схема визначення масштабів пропозиції робочої сили? 15. Які чинники враховуються при розрахунку регіональної потреби в робочих місцях? 16. За якою формулою розраховується рівень економічної (трудової) активності населення? Читайте також:
|
||||||||
|