Множинна регресія — пошук рівняння, яке відображає залежність майбутніх обсягів збуту від набору незалежних змінних (наприклад, від витрат на рекламу, рівня цін, кількості продажів тощо). Метод стандартного розподілу ймовірностей (PERT від program evaluation and review). Згідно з цим методом перш за все експертним шляхом визначається значення трьох видів прогнозу збуту: оптимістичного — 0; песимістичного — П; найбільш ймовірного — М. Далі розраховується очікуване значення прогнозу збуту (Зп) , після чого розраховується стандартне відхилення (Св) . У відповідності із загальною теорією статистики найбільш вірогідне значення збутового прогнозу (із ймовірністю 95%) знаходитиметься в межах ± 2СВ. Прогнозування збуту на базі минулого періоду , де Зt — обсяги збуту поточного року, Зt – 1 — обсяги збуту минулого року. Кореляційний аналіз — визначення статистично значимих чинників впливу на обсяги збуту продукції підприємства та міри їх впливу. Прогнозування на основі частки ринку. Згідно з цим методом майбутні обсяги збуту визначаються виходячи з прогнозу загальних обсягів збуту галузі і запланованої частки ринку підприємства. Аналіз кінцевого використання. Прогноз базується на аналізі обсягів збуту кінцевої продукції. Метод використовується при прогнозуванні збуту сировини, напівфабрикатів, комплектуючих виробів. Аналіз часових рядів (рядів динаміки). Прогноз збуту встановлюється виходячи з чотирьох видів коливань:
циклічних — тривалість більше року;
безсистемних — разові події;
періодичних — сезонних;
тренди — підйоми і спади збуту як результат фундаментальних причин.
Питання для самоконтролю
Дайте маркетингове визначення ринку.
Охарактеризуйте сутність потенційного, доступного, кваліфіковано доступного, цільового ринку та ринку проникнення.
Дайте визначення місткості ринку.
Охарактеризуйте сутність реальної й потенційної місткості ринку.
Наведіть та поясніть формулу розрахунку потенційної місткості ринку.
Наведіть і поясніть формулу розрахунку реальної місткості ринку.
Поясніть сутність ринкового агрегування та сегментування.
Поясніть сутність гомо- і гетерогенних ринків.
Назвіть основні етапи сегментування ринку в їх логічній послідовності.
Охарактеризуйте методи сегментування.
Назвіть ознаки сегментування ринку за характерними особливостями продукції.
Перелічіть та охарактеризуйте групи ознак сегментування ринку за характерними особливостями поведінки споживачів.
Назвіть та охарактеризуйте підходи до вибору сегментаційних ознак.