МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Зміст заняттяПоняття та характеристика товаророзпорядчих цінних паперів. Ознаки товаророзпорядчих цінних паперів. Особливості емісії товаророзпорядчих цінних паперів. Особливості реєстрації товаророзпорядчих цінних паперів. Поняття та характеристика коносаменту. Класифікація коносаментів. Поняття та характеристика складських свідоцтв. Класифікація складських свідоцтв.
Товаророзпорядчі цінні папери, які надають їхньому держателю право розпоряджатися майном, вказаним у цих документах. В даний час в Україні статус товаророзпорядчих цінних паперів надано складським свідоцтвам та коносаментам (ст. 16 Закону України „Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень”). Товарні цінні папери посвідчують право їх держателів на цінності, виражені у реальних речах (товарі). Товарні цінні папери ще називають товаророзпорядчими документами, оскільки при передачі такого паперу іншій особі володілець цього паперу розпоряджається зазначеним у папері майном. До товарних цінних паперів відносяться: коносамент, накладна, деякі приватизаційні папери тощо. Договором перевезення в лінійному судноплавстві в більшості випадків є коносамент (Bill of Lading (англ.), Connaisement (франц.), Konnossement (немец.), Poliza di cario (італ.), Conocimiento de embarque (іспан.)). Особливе значення коносамент має у відносинах між судновласником і одержувачем вантажу, будучи, по суті, єдиним документом, що регулює ці відносини. Коносамент є цінним папером, яка виражає право власності на конкретний вказаний в ній товар. Коносамент – це транспортний документ, що містить умови договору морського перевезення. Коносамент являє собою документ, утримувач якого отримує право розпоряджатися вантажем. Коносамент видається перевізником відправникові після прийому вантажу і засвідчує факт укладення договору. Коносамент видається на будь-який вантаж незалежно від того, яким чином здійснюється перевезення: з наданням всього судна, окремих суднових приміщень або без такої умови. Отже коносамент – це документ, що видається судновласником вантажовідправнику в посвідченні прийняття вантажу до перевезення морським шляхом. Таким чином, коносамент є: * Розпискою перевізника або його агента, яка підтверджує, що вантаж завантажений на певне судно або прийнятий на склад для навантаження; * Доказом договору морського перевезення між вантажовідправником і перевізником. Зрозуміло, коносамент як договір морського перевезення видається, як правило, після укладення контракту на перевезення. У цьому його відмінність від чартеру, який фактично містить у собі всі умови перевезення, і якщо відправник вантажу є також фрахтівником, умови чартеру мають привілей перед коносаментом. У зв’язку з цим важливо, щоб умови контракту на перевезення не розходилися з умовами в коносаменті; * “Титульним” документом, цінним папером (a document of title). Будучи розпискою перевізника, що підтверджує отримання вантажу на борт судна, а також наділений вантажовідправником як negotiable instrument. Коносамент виступає як document of title, який дозволяє покупцеві розпоряджатися вантажем, коли він ще знаходиться в морі, передати право на володіння вантажем, якщо вантаж був індивідуалізованим (ascertained good) або специфічними (specific good) товаром за домовленістю сторін. Деякі вважають, що коносамент виконує четверту функцію – є як би оборотним документом – quasi-negotiable instrument. У коносаменті на одній зі сторін вказані умови перевезення (у друкованому вигляді). На іншому боці коносамента зазначені дані, що стосуються даного навантаження, а саме: 1. Найменування судноплавної компанії. 2. Номер коносамента. Як правило, коносамент нумерується відповідно до портів призначення, однак іноді це правило порушується. 3. Посилання на вантажовідправника, найменування фірми, висуваючи вантаж до навантаження. У разі необхідності брокер може звернутися прямо до вантажовідправнику. 4. Найменування вантажовідправника. Якщо в коносаменті вказаний агент (форвардинг), як відправник вантажу, тоді в ньому, безсумнівно, буде додавання as agent або as agent for …. , то є тільки як агент, із зазначенням імені цього вантажовідправника. Вираз “як агент за …” є певним ризиком для брокера у випадку труднощів, пов’язаних, з оплатою фрахту. Тому зазвичай брокер не включає вищевказаний пункт, поки не буде гарантована оплата фрахту. 5. Ім’я одержувача вантажу (це не відноситься до ордерного коносаменту). 6. Адреса, ім’я партнера в порту призначення, який має бути оголошений брокером після прибуття судна; отже, він може організувати приймання доставленого вантажу. 7. Назва судна. 8. Найменування порту навантаження. 9. Найменування порту вивантаження і, якщо необхідно, остаточний пункт призначення вантажу, а також факультативний порт. 10. Порт, де оплачується фрахт. Штамп “Freight prepaid” означає, що фрахт сплачений в порту навантаження. Фактично вантажовідправник не зможе розпоряджатися коносаментом, поки не оплатить фрахт. Штамп “Freight to be collected” або “Freight payable as destination” означає, що фрахт повинен бути сплачений в порту призначення . У цьому випадку фрахт оплачується перед отриманням вантажу. 11. Коносаменти видаються кількома примірниками: оригінал (або оригінали) та копії. Вантажовідправник вирішує, яку кількість оригіналів коносаменту повинно бути підписано (звичайно 2 або 3). Якщо зроблено більше одного оригіналу, це має бути зазначено в коносаменті. У випадку якщо один оригінал загублений, вантаж можна отримати за другим оригіналом. Оригінали коносаментів, звичайно, надсилаються окремою поштою. Якщо в листі зазначено: “Herewith we send you 2/3original B / L, – це означає, що зроблено 3 оригіналу, 2 з яких додаються. Кількість копій (копії не можуть служити предметом угоди) залежить від потреб сторін. Такими сторонами є: вантажовідправник, судноплавна компанія (судновласник), агент в порту навантаження, вантажний помічник капітана (старший або другий помічник), агент в порту вивантаження, і (за обставинами) форвардинг – агент, якщо він діє від імені вантажовідправника. 12. У коносаменті дається опис вантажу, вага брутто, кількість місць, маркування. Зазвичай опис вантажу дається стисло, проте буває, що потрібно докладний опис вантажу (у випадку банківського кредиту або для отримання імпортної ліцензії). Застереження “Said to contain (stc)” друкується або наноситься штампом і означає “зміст за заявою”, тобто коли брокер не може знати вміст скриньки аналогічний вираз “gross weightl”, надрукуйте в коносаменті, зазвичай закінчується застереженням “said to be”. 13. Внизу коносамента дата і порт доставки. 14. Ім’я та підпис брокера або підпис особи, уповноваженої підписати від його імені. Коносамент не завжди оформляється брокером. Вантажовідправник може робити це сам, часто коносамент оформляє агент. Дата на коносаменті повинна відповідати дійсної дату відвантаження вантажу на судно. Однак якщо брокер вирішить, він може поставити дату відходу судна. У випадку, коли покупець відкриває documentory credit у своєму банку, продавець може взяти гроші в банку тільки після пред’явлення необхідних документів. Documentory credit зазвичай відкривається на умовах, що відвантаження проведена не пізніше фіксованої дати. Це означає, що документ обумовлюється цією датою, і вона не може бути перевищена. Такі жорсткі умови спонукають іноді зацікавлену сторону просити брокера поставити дату на коносаменті заднім числом (antedate). Жоден брокер не хоче йти на це, знаючи, що antedating карається судом як підробка. Коносамент може бути трьох видів: + Ордерний; + На пред’явника; + Іменний. Ордерний коносамент (order B / L) – цінний папір, за якою вантаж видається або за наказом відправника або одержувача, або за наказом банку. Ордерний коносамент є найбільш поширеним в практиці морських перевезень. Іменний коносамент (straight B / L) – цінний папір, в якій указується найменування певного одержувача. Вантаж видається прямо одержувачу, зазначеному в коносаменті. Іменний є прямою протилежністю ордерного коносаменту. Коносамент на пред’явника(to bearer B / L) – документ, в якому вказується, що він виданий на пред’явника, тобто в ньому не містяться які-небудь конкретні дані щодо особи, яка володіє правом на отримання вантажу, і тому вантаж в порту призначення повинен бути виданий будь-якій особі, яка подала його. Останнім часом отримали розвиток комбіновані перевезення вантажів різними видами транспорту – водним, наземним, залізничним і т.д., що зажадало комбінованого транспортного документа Combined transport B / L. При цьому виникає багато проблем. Тому що він координує дії різних видів транспорту, він повинен видаватися одним із перевізників – судновласником або вантажним експедитором, що діє як перевізник чи агент від імені перевізника. Існує також сервісний коносамент (Service B / L). Цей коносамент може бути використаний у різних випадках. Він не може служити предметом угоди. Брокер сам може завантажити певну партію вантажу – тоді його ім’я вказується в коносаменті замість відправника вантажу, і брокер в порту призначення може виступати в ролі одержувача. Крім цього, коносамент може бути наскрізний або прямий. Розрізняють три типи наскрізних коносамента: морський, звичайний і коносамент на змішане перевезення. Морський наскрізний коносамент є серією самостійних договорів для перевезення вантажів двома і більше подальшими перевізниками. Кожен з перевізників несе відповідальність за довірений йому вантаж на ділянці і в період часу, визначений його коносаментом. Звичайним наскрізним коносаментом є документ, що підтверджує відповідальність особи, яка видала його за перевезення вантажів подальшими перевізниками від місця завантаження до місця призначення. Звичайний наскрізний коносамент, що охоплює щонайменше два різних види перевезень, називається коносаментом на змішане перевезення вантажів або багатомодальним. Позов з морського наскрізного коносаменту може бути пред’явлений початковому перевізнику. Проти подальшого перевізника може бути застосовано заставне право, так як початковий перевізник для нього виступає як агент вантажовідправника. Якщо перевізники протягом переговорів до пред’явлення позову письмово не встановили, під чиєю опікою знаходиться вантаж, коли виникли збитки – доцільно пред’явити позов до всіх перевізників. За звичайного наскрізного коносаменту позов може бути пред’явлений до першого перевізника в місці навантаження / розвантаження вантажу. У разі застосування наскрізного коносамента багато чого буде залежати від того, де пред’явлений позов, коли кожна ділянка перевезення регламентується правом місця кожної відправки. Вантаж видається тільки держателю наскрізного коносамента. За наскрізного коносаменту фрахт оплачується або в порту навантаження вантажовідправником, або в порту вивантаження – одержувачем вантажу незалежно від портів перевантаження. На практиці деякі судноплавні компанії видають тільки наскрізний коносамент, незважаючи на те, що в доставці вантажу до пункту призначення може брати участь автомобільний і / або залізничний транспорт. Якщо оригінал коносамента оформлюється від порту навантаження до порту вивантаження без перевалки, такий коносамент називається прямим (direct B / L). Як форма договору морського перевезення в лінійному судноплавство використовуються лінійні коносаменти, чартерні, берегові, бортові. Лінійний коносамент (linear B / L) – документ, в якому висловлюється воля відправника, направлена на укладення договору перевезення вантажу. Чартерний коносамент (charter B / L) – документ, який видається на підтвердження прийому вантажу, що перевозиться на підставі чартеру. Чартер є договір фрахтування, тобто угода про найм судна для виконання рейса або на певний час. Чартерний коносамент не служить документом для оформлення договору морського перевезення, тому що в цьому випадку діє окремий договір на фрахт судна у формі чартеру. Як лінійний, так і чартерний коносамент визначають відносини між перевізником і третьою особою – добросовісним утримувачем коносамента. Коносамент є розпискою, що видається перевізником відправникові на підтвердження прийому вантажу до морського перевезення, а також товаророзпорядчих документом. При цьому контракт купівлі-продажу товарів, а також інші операції відносно товару здійснюються за допомогою коносамента без фізичної передачі власне товару. Береговий коносамент (custody B / L) – документ, який видається на підтвердження прийому вантажу від відправника на березі, як правило, на складі перевізника. При прийомі на борт судна вантажу, для якого був виданий береговий коносамент, в ньому робиться відмітка про вантаження товару на судно і зазначаються дата вантаження і інші відмітки. Іноді береговий коносамент замінюється на бортовий. Бортовий коносамент(on board B / L) – документ, що видається, коли товар завантажений на судно. Далі необхідно розглянути процедуру видачі коносаментів. За бажанням відправника, перевізник може видати кілька оригіналів коносамента, на яких вказується, яка кількість оригіналів було видано. Незалежно від того, скільки видано оригіналів коносамента, після видачі вантажу по одному з них інші втрачають силу. Крім оригіналів коносамента виготовляється певна кількість копій, на яких ставиться штамп “сміття”, “non negotiablen, тобто” копія “, документ” не оборотний “, документ, за яким не можуть бути здійснені торговельні угоди. Проте не лише копії коносаментів є non negotiable, іменний коносамент також є non negotiable B / L. Поняття “negotiable” означає “оборотний”, “що може бути перевідступленої (купленим або проданим)”. Коносамент, який не містить застережень про які-небудь порушення вантажу або упаковки, називається clean B / L - чистий коносамент. Однак це спрощене визначення чистого коносамента. На практиці все набагато складніше і тому існує безліч визначень чистого коносамента. Тим не менше, головна думка визначення “чистого” зводиться до відсутності застережень, які паплюжили б вантаж. Антоніо чистого коносамента - “Нечистий” коносамент (foul, unclean, claused), коносамент, який містить застереження про псування вантажу, порушення в упаковці, недостачі і т.п. Якщо в коносаменті робляться виправлення, необхідно вказувати ініціали брокера і штамп “Alleration approved” - “зміна схвалено” - і найменування компанії. Коли змінюється пункт призначення, брокер вносить його до коносамент застереженням “Destination changed to …” - “Призначення змінено…”, Яка вноситься в усі оригінали коносаменту. Якщо це спричинить зміну фрахту, то брокер внесе застереження “Freight and surcharge paid / payable at …”. Вираз” Quasi-negotiable “- як би оборотний документ і вираз” semi -negotiable instrument “- напівперевертня документ - Відносно торгових документів, зокрема коносамента, означає, що документ містить окремі, але не всі ознаки (характеристики) оборотного документа. На закінчення необхідно також зупинитися на проблемі морських накладних, що виникла порівняно недавно. В останні роки широко обговорюється питання про заміну при міжнародних перевезеннях коносамента морської накладної. У першу чергу це пов’язано зі скороченням товаророзпорядчих функції коносамента і збільшенням швидкості перевезень. Сьогодні судно часто приходить у порт призначення значно раніше, ніж туди надходять коносаменти. Традиційна система зовнішньоторговельних операцій із застосуванням документарних акредитивів, звичай видавати декілька оригіналів коносаментів сприяє шахрайським діям. У той же час в багатьох випадках немає необхідності у видачі ордерних коносаментів, оскільки в процесі перевезення власник вантажу не змінюється. Морська накладна виписується на ім’я певного одержувача, тому вантаж може видаватися і без пред’явлення оригіналу. Проте введення морської накладної в практику міжнародних перевезень вимагає вирішення деяких правових питань, зокрема: які повинні бути її реквізити, якими нормами буде визначатися відповідальність перевізника за втрату, пошкодження і затримку в доставці вантажу, які права та обов’язки відправника та одержувача. Хоча деякі перевізники вже розробили відповідні умови, без однакового вирішення цих питань на міжнародному рівні навряд чи можна очікувати широкого застосування морських накладних в угодах міжнародної купівлі-продажу та перевезеннях. Асамблея ММК, що відбулася відразу ж після завершення Лісабонської конференції в 1985 році, ухвалила рішення про створення Міжнародному підкомітету з морським накладними, який повинен вивчити всі ці питання і внести пропозиції про можливі рішення. Це можуть бути міжнародна конвенція або, що більш імовірно, однакові правила, схвалені ММК, на основі яких і будуть видаватися морські накладні. Д/З
Читайте також:
|
||||||||
|