МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Правове вихованняУ першій статті Конституції України визначено, що Україна — суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава, що зобов'язує кожного громадянина нашої держави володіти високою правовою культурою. Римський політичний діяч Марк Тулій Ціцерон (106—43 pp. до н. є.) повчав: "Треба бути рабом закону, аби залишитися вільним". Нагальна потреба широкого правового виховання громадян зумовлюється зростанням творчої, організуючої, координуючої ролі права в соціальному, політичному й економічному розвитку суспільства. Метою правового виховання є формування в усіх громадян високої правової культури, яка складається передусім із свідомого ставлення до своїх прав і обов'язків, з глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, готовності дотримуватися і сумлінно виконувати визначені вимоги, які виражають волю й інтереси народу. Провідними завданнями правового виховання є такі. 1. Формування правової свідомості, яка є головним фактором, що визначає особливості поведінки особистості. Цей процес досить тривалий і складний. Свідомість формується на основі правових знань, поглядів, уявлень, почуттів, переконань. 2. Вироблення у вихованців умінь, навичок, звичок поведінки відповідно до правових норм. Ще А.С. Макаренко, говорячи про важливість формування в особистості свідомої дисципліни, писав: "Наше завдання не тільки виховати в собі правильне, розумне ставлення до питань поведінки, але ще й виховувати правильні звички, тобто такі звички, коли б ми робили правильно зовсім не тому, що інакше ми не можемо, а тому, що ми так звикли. І виховання цих звичок — значно важча справа, ніж виховання свідомості"1. 3. Формування у вихованців активної позиції у правовій сфері, що має виявлятись у нетерпимому ставленні до правопорушень, прагненні боротися з цим явищем. 4. Подолання у правовій свідомості вихованців помилкових поглядів і переконань, які сформувалися ще раніше в негативному середовищі. Це вже сфера діяльності, пов'язана з перевихованням. Зміст правового виховання визначається особливостями права як регулятивного явища, що охоплює господарські, адміністративні, сімейно-шлюбні, природоохоронні й інші суспільні відносини. Провідне місце у змісті правового виховання займає Конституція України, основні положення якої реалізуються в інших законодавчих актах адміністративного, трудового, цивільного, кримінального, шлюбно-сімейного права. 1 Макаренко А.С. Твори: В 7 т. — Т. 5. — К.: Рад. шк., 1954. — С 397. Людина знайомиться і засвоює правові норми у процесі сімейного життя, навчання у школі, професійних освітніх закладах, займаючись соціально-професійною діяльністю. У системі правового виховання широко використовуються такі форми: бесіди на правові теми, уроки з правовою тематикою, правові інформації, лекції, диспути, конференції, кінолек-торії, вечори запитань і відповідей, зустрічі з працівниками правової сфери діяльності, гурткова робота, рольові ігри та ін. Учителі-вихователі у процесі правового виховання використовують різні засоби: Конституцію України, тексти законодавчих актів, підручники, навчальні посібники, кінофільми, матеріали газет і журналів тощо. В арсеналі педагогів є достатньо методів та прийомів правового виховання. Вони знаходяться у сфері методів навчання і загальнопедагогічних методів виховання. Загальноосвітній школі й іншим навчально-виховним закладам системи освіти належить закласти надійні основи виховання громадян України з високою правовою культурою. Література 1. Конституція України. — К., 1996. 2. Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття"). — К., 1994. 3. Концепція національного виховання // Освіта. — 1994. — 26 жовтня. 4. Ващенко Г. Виховний ідеал. — Полтава: Полтавський вісник, 1994. 5. Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання. — К.: Вища шк., 1997. 6. Макаренко А.С. Статеве виховання / Твори: В 7 т. — Т. 4. — К.: Рад. шк., 1954. 7. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 1. — К.: Рад. шк., 1976. 8. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 3. — К.: Рад. шк., 1976. 9. Сухомлинський В.О. Як виховати справжнього громадянина // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 2. — К.: Рад. шк., 1976. 10. Фіцула М.М. Правове виховання учнів. — Тернопіль: Лілея, 1996. 11. Фіцула М.М. Педагогіка. — К.: Академія, 2000. Завдання для самостійної роботи 1. Із державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття") випишіть завдання морального виховання. 2. Із Концепції національного виховання випишіть міркування, щодо змісту морального виховання. 3. Користуючись творами В.О. Сухомлинського, випишіть 5— 6 суджень про завдання і зміст морального виховання. 4. Знайомлячись із твором В.О. Сухомлинського "Серце віддаю дітям", визначте положення щодо морального виховання молодших школярів у досвіді роботи видатного педагога. 5. Із книги Г. Ващенка "Виховний ідеал" випишіть характеристики різних підходів до змісту виховного ідеалу, порівняйте їх між собою. 6. Користуючись різними науковими джерелами, випишіть моральні якості особистості, що характеризують менталітет українського народу. 7. Складіть програму діяльності сім'ї зі статевого виховання своїх дітей. 8. Складіть трирічну програму діяльності учителя початкових класів з екологічного виховання дітей. 9. Складіть кодекс честі учителя-вихователя. 10. Доберіть 4 педагогічні ситуації, які розкривають процес формування у дітей певних моральних якостей. Завдання для самоконтролю 1. У чому ви вбачаєте взаємозв'язок між поняттями "моральне виховання", "етика", "мораль"? 2. Розкрийте завдання морального виховання, вкажіть на компоненти і взаємозв'язок між ними. 3. Які фактори визначають зміст морального виховання? У чому проявляється зв'язок між загальнолюдськими і національними морально-духовними цінностями? 4. Проаналізуйте логічні зв'язки між загальнолюдськими, національними моральними цінностями і менталітетом. 5. Проаналізуйте основні шляхи, форми і засоби, які впливали на формування ваших моральних якостей. 6. У чому сутність прояву національної гідності особистості, які фактори впливають на її формування? 7. Охарактеризуйте систему діяльності сім'ї і школи, спрямованої на формування патріотизму вихованців. 8. У чому ви вбачаєте зв'язок між правовим вихованням і формуванням дисциплінованості особистості? Складіть програму виховання дисциплінованості дитини в сім'ї. 9. Визначте сутність і завдання статевого виховання в сім'ї та школі. 10. Якими факторами зумовлена актуальність проблем екологічного виховання? Змоделюйте систему роботи сім'ї з екологічного виховання дітей. Читайте також:
|
||||||||
|