Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Правове виховання

У першій статті Конституції України визначено, що Україна — суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держа­ва, що зобов'язує кожного громадянина нашої держави володі­ти високою правовою культурою. Римський політичний діяч Марк Тулій Ціцерон (106—43 pp. до н. є.) повчав: "Треба бути рабом закону, аби залишитися вільним".

Нагальна потреба широкого правового виховання громадян зумовлюється зростанням творчої, організуючої, координуючої ролі права в соціальному, політичному й економічному розвит­ку суспільства. Метою правового виховання є формування в усіх громадян високої правової культури, яка складається передусім із свідомого ставлення до своїх прав і обов'язків, з глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, готовності до­тримуватися і сумлінно виконувати визначені вимоги, які ви­ражають волю й інтереси народу.

Провідними завданнями правового виховання є такі.

1. Формування правової свідомості, яка є головним факто­ром, що визначає особливості поведінки особистості. Цей процес досить тривалий і складний. Свідомість формується на основі правових знань, поглядів, уявлень, почуттів, переконань.

2. Вироблення у вихованців умінь, навичок, звичок поведін­ки відповідно до правових норм. Ще А.С. Макаренко, говорячи про важливість формування в особистості свідомої дисципліни, писав: "Наше завдання не тільки виховати в собі правильне, розумне ставлення до питань поведінки, але ще й виховувати правильні звички, тобто такі звички, коли б ми робили правиль­но зовсім не тому, що інакше ми не можемо, а тому, що ми так звикли. І виховання цих звичок — значно важча справа, ніж виховання свідомості"1.

3. Формування у вихованців активної позиції у правовій сфері, що має виявлятись у нетерпимому ставленні до правопо­рушень, прагненні боротися з цим явищем.

4. Подолання у правовій свідомості вихованців помилкових поглядів і переконань, які сформувалися ще раніше в негатив­ному середовищі. Це вже сфера діяльності, пов'язана з переви­хованням.

Зміст правового виховання визначається особливостями права як регулятивного явища, що охоплює господарські, адміністра­тивні, сімейно-шлюбні, природоохоронні й інші суспільні відно­сини. Провідне місце у змісті правового виховання займає Кон­ституція України, основні положення якої реалізуються в інших законодавчих актах адміністративного, трудового, цивільного, кримінального, шлюбно-сімейного права.

1 Макаренко А.С. Твори: В 7 т. — Т. 5. — К.: Рад. шк., 1954. — С 397.

Людина знайомиться і засвоює правові норми у процесі сімей­ного життя, навчання у школі, професійних освітніх закладах, займаючись соціально-професійною діяльністю.

У системі правового виховання широко використовуються такі форми: бесіди на правові теми, уроки з правовою темати­кою, правові інформації, лекції, диспути, конференції, кінолек-торії, вечори запитань і відповідей, зустрічі з працівниками пра­вової сфери діяльності, гурткова робота, рольові ігри та ін.

Учителі-вихователі у процесі правового виховання викори­стовують різні засоби: Конституцію України, тексти законодав­чих актів, підручники, навчальні посібники, кінофільми, мате­ріали газет і журналів тощо.

В арсеналі педагогів є достатньо методів та прийомів право­вого виховання. Вони знаходяться у сфері методів навчання і загальнопедагогічних методів виховання.

Загальноосвітній школі й іншим навчально-виховним за­кладам системи освіти належить закласти надійні основи ви­ховання громадян України з високою правовою культурою.

Література

1. Конституція України. — К., 1996.

2. Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття"). — К., 1994.

3. Концепція національного виховання // Освіта. — 1994. — 26 жовтня.

4. Ващенко Г. Виховний ідеал. — Полтава: Полтавський вісник, 1994.

5. Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання. — К.: Вища шк., 1997.

6. Макаренко А.С. Статеве виховання / Твори: В 7 т. — Т. 4. — К.: Рад. шк., 1954.

7. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розви­неної особистості // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 1. — К.: Рад. шк., 1976.

8. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям // Вибрані тво­ри: В 5 т. — Т. 3. — К.: Рад. шк., 1976.

9. Сухомлинський В.О. Як виховати справжнього громадя­нина // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 2. — К.: Рад. шк., 1976.

10. Фіцула М.М. Правове виховання учнів. — Тернопіль: Лілея, 1996.

11. Фіцула М.М. Педагогіка. — К.: Академія, 2000.

Завдання для самостійної роботи

1. Із державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття") випишіть завдання морального виховання.

2. Із Концепції національного виховання випишіть мірку­вання, щодо змісту морального виховання.

3. Користуючись творами В.О. Сухомлинського, випишіть 5— 6 суджень про завдання і зміст морального виховання.

4. Знайомлячись із твором В.О. Сухомлинського "Серце віддаю дітям", визначте положення щодо морального вихован­ня молодших школярів у досвіді роботи видатного педагога.

5. Із книги Г. Ващенка "Виховний ідеал" випишіть характе­ристики різних підходів до змісту виховного ідеалу, порівняйте їх між собою.

6. Користуючись різними науковими джерелами, випишіть моральні якості особистості, що характеризують менталітет українського народу.

7. Складіть програму діяльності сім'ї зі статевого виховання своїх дітей.

8. Складіть трирічну програму діяльності учителя початко­вих класів з екологічного виховання дітей.

9. Складіть кодекс честі учителя-вихователя.

10. Доберіть 4 педагогічні ситуації, які розкривають процес формування у дітей певних моральних якостей.

Завдання для самоконтролю

1. У чому ви вбачаєте взаємозв'язок між поняттями "моральне виховання", "етика", "мораль"?

2. Розкрийте завдання морального виховання, вкажіть на компо­ненти і взаємозв'язок між ними.

3. Які фактори визначають зміст морального виховання? У чому проявляється зв'язок між загальнолюдськими і національними мораль­но-духовними цінностями?

4. Проаналізуйте логічні зв'язки між загальнолюдськими, націо­нальними моральними цінностями і менталітетом.

5. Проаналізуйте основні шляхи, форми і засоби, які впливали на формування ваших моральних якостей.

6. У чому сутність прояву національної гідності особистості, які фактори впливають на її формування?

7. Охарактеризуйте систему діяльності сім'ї і школи, спрямова­ної на формування патріотизму вихованців.

8. У чому ви вбачаєте зв'язок між правовим вихованням і форму­ванням дисциплінованості особистості? Складіть програму виховання дисциплінованості дитини в сім'ї.

9. Визначте сутність і завдання статевого виховання в сім'ї та школі.

10. Якими факторами зумовлена актуальність проблем екологіч­ного виховання? Змоделюйте систему роботи сім'ї з екологічного ви­ховання дітей.


Читайте також:

  1. IV. Самовиховання.
  2. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.
  3. Адміністративно-правове регулювання проходження державної служби
  4. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  5. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ СПОРТУ
  6. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  7. Аспекти фізичного виховання, його засоби в українській етнопедагогіиі
  8. Б) Принцип народності виховання
  9. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  10. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.
  11. Більш широке залучення до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, а також виховання лідерів у сфері освіти.
  12. В галузі фізичного виховання




Переглядів: 764

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Патріотичне й інтернаціональне виховання | РОЗУМОВЕ ВИХОВАННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.