Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Педагогічна теорія Джона Локка

Джон Локк( 1632 – 1704 ) - – англійський філософ, педагог, один з основоположників емпіричної психології. Народився у сім’ї адвоката, здобув вищу освіту в Оксфордському університеті, по закінченні якого був там залишений викладачем грецької мови i літератури. Певний час перебував в еміграції у Голландії. Після перевороту 1688 р. Локк повертається до Англiї і залишається відомою людиною в аристократичних колах тогочасного суспільства. В історію педагогіки ввійшов, як автор “ Теорії виховання джентльмена”.

 

а) Соціально-політичні і філософські погляди

 

У 1688 р. в Англії відбулася буржуазна революція, яка підготувала ґрунт для промислового перевороту. Ця революція, що сповістила настання нового часу — часу панування буржуазії, була здійснена за участю народних мас, але завершилася вона угодою між буржуазією і частиною дворянства, що обуржуазнювалася. Король був позбавлений влади, і на його місце був запрошений принц Вільгельм Оранський, який прийняв складену буржуазією “Декларацію”, що гарантувала капіталістичний розвиток країни.

У своїх працях Локк прагнув обґрунтувати новий державний устрій в Англії.

- відстоював договірну теорію походження держави і теорію природного права. (Локк доводив. що всі люди спочатку були вільні і рівні. Свої природні права вони добровільно передали правителям для того, щоб вони захищали їх життя, свободу і майно. Звідси витікало, що носієм верховної влади є народ, який може узяти назад владу, передану їм колись монархові, якщо той не виконує своїх обов'язків.)

 

- У своїй основній філософській праці “Досвід про людський розум Локк доводив, що в свідомості людини немає “природжених ідей і уявлень,душа дитини подібна до “чистої дошки (tabula rasa). Звідси – висока оцінка ним ролі виховання в розвитку людини. Вчення Локка про походження знань і ідей з плотського досвіду озброювало буржуазію в її боротьбі проти феодальної аристократії, що проповідувала природженість ідей, “рицарських якостей”, здібності до управління державою, особливі права знаті на освіту.

 

Філософія Локка дуалістична. З одного боку, він стверджував, що уявлення приходять в нашу свідомість через відчуття, через органи чуття.

1. Таким чином, тут він стояв на позиціях матеріалістичного сенсуалізму.

2. Проте, з іншого боку, окрім зовнішнього досвіду, вважав він, існує досвід внутрішній, такий, що є власною діяльністю розуму. Це вже елементи ідеалізму, які підкреслюються і твердженнями, що істина полягає не у віддзеркаленні в нашій свідомості об'єктивної дійсності, а в узгодженні уявлень і понять один з одним. Виходячи з цих положень, Локк розробив ряд питань емпіричної психології, що базується на самоспостереженні. Він визнавав особливе значення розуму людини, яка оцінює наш вибір, визначає те, що доставляє людині щастя і користь. Виховання розуму тому набуває особливої ролі.

 

 

Світогляд:

2) стояв на сенсуалістичних позиціях ( вважав, що пізнати світ можна тільки через органи чуття );

3)виступав проти філософів : Лейбніца, Декарта, які вважали , що дитина народжується з природними ідеями, а Локк стверджував, що душа дитини – це є чиста дошка.

Сучасна наука : душа дитини – це не чиста дошка тому, що дитина народжується з певними задатками, які за сприятливих умов стануть здібностями ( у спадковість передаються : тип темпераменту, безумовні рефлекси, інколи зовнішні ознаки ).

4) у своїх працях Д.Локк розвинув ідею природного права ( від природи всі люди мають одинакові права ) та договірну теорію виникнення держави : вважав, що всі люди від природи мають одинакові права і деяку частину прав вони передають владі, тому справжнім носієм влади є народ.

У своїх творах Д.Локк прагне обґрунтувати новий державний устрій, педагогічні твори присвячені питанням освіти і виховання дітей молодої буржуазії, з яких на його думку необхідно виховати джентльменів.

Локк виступав проти освіти дітей простого народу.

 

 

Питання навчання та освіти у педагогічній системі Д.Локка.

· більше уваги Д.Локк приділяв питанням виховання, а не освіти. Мета освіти : дати деякі відомості з різних наук.

· Навчати вдома;

· Він вважав, що до навчання необхідно приступати тоді, коли у дитини вже сформований характер і привиті основи моралі;

· Велику увагу приділяв самоосвіті;

· Виступав проти механічного зазубрювання, тобто за реалізацію принципу свідомості.

 

Питання виховання у педагогічній системі Д.Локка.

 

Мета i завдання виховання за Локком є підготовка джентльмена. Джентльмен – це дворянин за походженням, ділова людина, яка уміє розумно i вигідно вести свої справи, має хорошу фізичну підготовку та відрізняється “витонченістю“ манер поведінки у товаристві.

 

Виходячи з практики тогочасного дворянського виховання Локк відстоює домашнє, індивідуальне виховання дітей i категорично виступає проти шкільної освіти, оскільки остання є відбитком суспільства, яке за своєю суттю аморальне.

Педагогічні погляди викладені у працях: “ Думки про виховання “, “ Про виховання розуму:

- вивчати індивідуальні особливості дитини, спостерігати за ним,

- виховання у дітей стійких позитивних звичок

- проти грубості, насильства; необхідний результат дадуть ласкаві слова, покірливе навіювання. Не можна прищеплювати декілька звичок одночасно. Потрібно закріпити спочатку одну, а потім вже перейти до виховання іншої звички.

- Локк виступав супротивником тілесних покарань, вважаючи, що “рабська дисципліна створює і рабський характер”. Але у випадках завзятості і відкритої непокори він допускав тілесні покарання.

- вважав необхідним боротися з дитячими капризами і лінню, ні в якому випадку не задовольняти наполегливі бажання дитини, якщо вони супроводжуються плачем. Треба бути уважним до малюка, зрозуміти, чим викликаний каприз, встановити, чим обумовлені його лінощі. Щоб привернути дитину до занять, вихователь повинен знайти, що саме може зацікавити його.

- надавав велике значення релігійному вихованню, але вважав, що головне – не привчати дітей до обрядів, а викликати любов і шанування до бога як вищої істоти.

- джентльмена треба навчити читанню, письму, малюванню, рідній мові, французькій мові, географії, арифметиці, геометрії, астрономії, етиці, дати основні відомості з історії і законознавства, навчити бухгалтерії, верховій їзді і танцям. Ця програма рішуче поривала з середньовічними традиціями. Кожний з пропонованих Локком предметів повинен принести дитині певну користь, підготувати його до життя. Локк рекомендував також зайняти вихованця яким-небудь ремеслом (столярним, токарним, теслярським) або садівництвом і сільським господарством, парфюмерною справою, лакуванням, гравіруванням.

- необхідність трудового виховання – праця на свіжому повітрі корисна для здоров'я; а знання ремесел може знадобитися діловій людині, підприємцеві, до того ж праця запобігає шкідливому неробству.

- різке, негативне відношення Локка до шкіл. Він вважав необхідним ізолювати майбутнього джентльмена від впливу “грубої маси”, від дітей простолюдинів. Неприховане презирство Локка до народу виразно виражене в його записці про робочі школи для Комісії у справах промисловості і колоній. Комісія, окрім чисто економічних питань, розробляла “метод залучення бідних королівства до праці”.

- склав проект закону про бідних, в якому указував, що слід застосовувати жорсткі заходи жебраків і бродяг, які одержують допомогу від приходів, примушувати “ледарів працювати”. Він запропонував цілу систему покарань (не піддавати тільки дітей до 14 років), їх треба влаштовувати в робочі школи. На думку Локка, в кожному приході слід організувати робочі школи, куди в обов'язковому порядку направляти дітей (з 3 до 14 років), батьки яких звертаються за допомогою в прихід. Ці діти харчуватимуться в школі тільки “хлібом вволю”. У холодний час, якщо це буде визнано потрібним, можна додавати до цього небагато теплої кашки. І цю мізерну їжу діти повинні відпрацювати: прясти, в'язати і т.д. Вироби дітей потрібно продавати, і це, на думку Локка окупатиме їх зміст. Особливо важливо, указував він, що дітей з школи дуже зручно буде водити в церкву під наглядом вчителів, що стане сильним виховним засобом. Майстри з боку зможуть брати собі учнів за плату, що вноситься до школи. Отже, діти працюватимуть на майстрів і фабрикантів.

Отже:

Мета виховання : виховати джентльмена – дільця – сильного, міцного, загартованого, який би гарно і передбачувано вів свої справи.

Джентльмен повинен отримати фізичне, етичне і розумове виховання, але не в школі, бо школа, вважав Локк, - це установа, де зібраний “строкатий натовп погано вихованих порочних хлопчиків всякого стану”. Справжній джентльмен виховується удома, бо “навіть недоліки домашнього виховання незрівнянно знань, що корисно набувають в школі, і умінь”.

 

На перше місце ставить фізичне виховання: “ В здоровом теле – здоровый дух “. “Здоров'я необхідне нам для професійної діяльності і щастя”, з раннього дитинства загартовувати дитину, добитися того . щоб він легко переносив втому, знегоди, зміни. “Джентльмен повинен бути вихований так, щоб повсякчас бути готовим надіти зброю і стати солдатом”, - писав Локк.

 

Сучасна наука: там, де здоровий дух, там і здорове тіло.

 

Велику увагу приділяв моральному вихованню, особливо приділяв увагу якостям:

· Самодисципліна;

· Самообмеження.

Він стверджував, що самовиховання відіграє провідну роль у вихованні особистостей. Головна мета морального виховання: розвивати та формувати моральні потреби.

Сучасна наука: група вчених під керівництвом академіка Ядова довели, що в основі поведінки вчинків людини лежать потреби тому, щоб моральну людину перш за все треба розвивати і формувати у неї моральні потреби.

Д. Локк вважав, щоб виховати людину необхідно :

· Формувати у неї моральну свідомість;

· Формувати звички моральної поведінки.

Сучасна наука: щоб виховати моральну людину необхідно :

 


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  4. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  5. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  6. Біхевіоральна теорія
  7. В межах наукового підходу існує велика кількість концепцій, але найбільш переконлива – еволюційна теорія.
  8. Взаємозв’язок психодинамічної теорії АСПН з іншими теоріями
  9. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  10. Вища школа як педагогічна система
  11. Відкрита архітектура (теорія Z)
  12. Вчення Д.Гартлі, Д. Берклі, Д. Юма, Д. Мілля, Д. Локка




Переглядів: 6091

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема. Розвиток педагогічної думки у Західній Європі у 17 – 18 столітті. | Система народної освіти на Україні в 20 –30 – ті роки.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.