Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Половині XIX ст.

Розпочніть вивчення цієї теми з характеристики стану в західноукраїнських землях під владою Австрійської імперії, яка проводила антиукраїнську політику Згадайте перших будителів національно-культурної о відродження у Східній Галичині М Левицького та І Могильницького, які організували товариство галицьких греко-католицьких священиків, будителів із Закарпаття М. Лучкая, який у 1830р. вперше в Австрійській імперії надрукував "Граматику української мови", священиків І Кутку та В.Довговича, що опублікували українською мовою "Катехізис" До цього процесу прилучалася інтелігенція Підкресліть, що всі вони дбали перш за все про те, щоб українська мова проникла у шкільну освіту

Далі зупиніться на висвітленні діяльності "Руської трійці" - культурно-просвітницької та літературної організації, яку започаткували у Львові в 1833 р. М. Шашкевич, І. Вагилевич та Я. Головацький. З'ясувавши мету організації, охарактеризуйте основні напрямки діяльності "трійчан" та її наслідки (переклад І. Вагилевичем на українську мову "Слова о полку Ігоревім", видання "Читанки для діточок в народних училищах руських" М Шашкевича та альманаху „Русалка Дністрова") Зазначте, що волелюбні традиції "Руської трійці" продовжувалися Про це свідчив вихід у світ у Відні двох томів літературно - публіцистичного альманаху "Вінок русинам на обжинки" (1846 - 1847), публіцистичного твору В Подолинської о "Слово перестороги", у якому автор висловив і обґрунтував ідею політичної незалежності України як демократичної республіки

Революція 1848 - 1849 рр. в Австро-Угорщині, яку надарма називали "весною народів", сприяла піднесенню національне - визвольного руху в західноукраїнських землях Саме вона вселяла надію народів на соціальне і національне відродження, на широка демократизацію суспільства, утвердження громадянських свобод Саме так й тлумачила революційні події Головна руська рада (ГРР), створена у травні 1848 р., яка і взяла на себе функції українського національного уряд). До її складу увійшли діячі львівської української інтелігенції, яку очолили Г. Якимонич та М. Куземський. У маніфесті ГРР обґрунтувала правомірність державницьких змагань українців. Разом з тим зверніть увагу на утворення Центральної народної ради, яка виражала інтереси польське - шляхетським кіл Діячі цієї організації виступали проти поділу Галичини на східну (українську) і західну (польську), не хотіли вбачати в українцях окрему народність. З ясуйте також позицію полонізованих українських магнатів і шляхти, що створили "Руський собор" і підтримали Центральну народну раду. Підкресліть і те, що скликаний у червні 1848 р. в Празі з'їзд громадських і культурних діячів слов'янських народів спробував примирити всі три галицькі національні організації, прийнявши програмний документ "Вимоги українців у Галичині". У цьому документі стверджувалася національна і культурна рівність усіх національностей.

Зазначте, що найбільших успіхів українська національна революція досягла у культурно-освітній діяльності (видання першої української газети "Зоря галицька", діяльність "Галицьке - руської матиці", з’їзд письменників і прихильників народної освіти, відкриття у Львівському університеті кафедри української мови і літератури тощо).

Далі охарактеризуйте події у Львові (листопад 1848 р.), де відбулося збройне повстання, придушене військами.

Зверніть увагу на селянський рух та реакцію на нього уряду (скасування панщини за викуп у Галичині в квітні 1848 р., у Закарпатті в березні 1853 р.). з'ясуйте роль Лук'яна Кобилиці, який півтора роки очолював селянський рух на Буковині.

Підводячи підсумок, підкресліть, що обнародувана в березні 1849 р.

Конституція проголошувала, що тільки імператор має право надавати права і свободи громадянам, запроваджувати нові державні установи. Новий імператор Франц-Йосиф припинив діяльність рейхстагу, а його намісник у Галичині домагався закриття Головної руської ради, яка вимагала автономного устрою в Східній Галичині та розширення діяльності українських товариств та установ. І насамкінець покажіть вплив європейської революції на події в українських землях Російської імперії (ляше протягом 1848 р. на Правобережжі відбулося 330 масових виступів селян). Антимонархічний і антикріпосницький зміст революції відзначали Т.Шевченко та інші представники української інтелігенції.

 

Стан і розвиток культури в Україні в першій половині XIX ст.

Розпочніть вивчення теми з характеристики антиукраїнської політики царизму в галузі культури; зазначте, що власті обох імперій нещадно розправлялися з діячами української культури, членами культурно-освітніх організацій, революційних гуртків тощо. Гоніння української культури російський царизм намагався підкріпити авторитетом науки, і об'єктом критики було обрано основу національної культури - мову.

Охарактеризуйте стан освіти і науки в цей період, підкреслюючи, що відкриття університетів у Харкові (1805) та Києві (1834), ліцеїв та гімназій у містах України значно розширило можливості здобуття середньої та вищої освіти дітьми заможних верств, насамперед дворянства. У західноукраїнських землях вищу освіту давали найстаріший в Україні Львівський університет (1661). Технічна академія. Реальна (Торгівельна) академія. Найгіршим було становище з вивченням української мови в школах усіх типів. Більш поблажливим було ставлення царизму до природничих наук, які впливали на розвиток продуктивних сил народного господарства, науково-технічний поступ країни. Слід назвати діячів науки цього періоду - М.Костомарова, І.Срезневського, Т. Осиповського, М. Остроградського, проаналізувати їх конкретний внесок у розвиток різних галузей науки.

Висвітлюючи розвиток мистецтва, зверніться до теми українського народно - пісенного фольклору (О. Вересай, А. Шут, І. Крюковський, Ф.Грищенко (Холодний). Творчість кобзарів, бандуристів, лірників сприяла розвитку української літератури, зачинателем якої був І. Котляревський, а творчість Шевченка піднесла її на світовий рівень.

Розкажіть про розвиток театрального і музичного мистецтва. Згадайте історію театру в Україні від вертепу до постійних професійних театральних труп. Спеціальні приміщення - театри - були споруджені в Києві (1806), Полтаві (1819) та інших містах.

Завершіть тему розповіддю про створення національної української опери. Підкресліть, що творцем й став відомий оперний співак і композитор С.Гулак-Артемовський, вчителем якого був геніальний російський композитор М. Глінка. У 1862 р. він закінчив багаторічну роботу над патріотичною оперою "Запорожець за Дунаєм", сам був і автором лібрето і першим виконавцем ролі Карася на сцені Петербурзького театру в 1863 р.

Отже, у цей період продовжувався процес українського національного відродження традицій української культури.

 


Читайте також:

  1. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  2. Адміністративно-територіальний устрій, економічне становище українських земель у першій половині ХІХ ст.
  3. Адміністративно-територіальний устрій, економічне становище українських земель у першій половині ХІХ ст.
  4. Боротьба за владу в Україні у другій половині 1919 р.
  5. В. Винниченко про становище в Україні в першій половині 1920 р.
  6. Галицько-Волинське князівство, його політичний розвиток у 12 - першій половині 14ст
  7. Господарський розвиток України та економічні погляди її мислителів у другій половині XVII – першій половині ХІХ ст.
  8. Динаміка та структурні зміни господарського розвитку країн в другій половині ХХ ст.
  9. Динаміка та структурні зміни господарського розвитку країн в другій половині ХХ ст.
  10. Договори (статті) гетьманів України з московським царем як кроки на шляху обмеження автономії України в другій половині XVII – XVIII ст.
  11. Договори (статті) гетьманів України з московським царем як кроки на шляху обмеження автономії України в другій половині XVII – XVIII ст.
  12. Еволюція інституціоналізму у другій половині ХХ ст. Економічна теорія неоінституціоналізму.




Переглядів: 362

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Українські землі у другій половині ХІХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.035 сек.