Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Українські землі у другій половині ХІХ ст.

План.

1. Криза кріпосницького господарства в царській Росії. Царські реформи 60-70-х рр. XIX ст. і Україна

2. Економічний розвиток українських земель у другій половині XIX ст.

3. Національно-визвольний рух в Україні у 60-90-тірр. XIX ст.

4. Розвиток культури України в другій половині XIX ст.

 

Рекомендована література.

1. Бойко О.Д. Історія України. К., 2001. С. 249-285.

2. Історія України. Курс лекцій. Т.1. К., 1992. С. 441-485.

3. Лановик Б., Матейко Р. Історія України. К., 1999. С. 186-239.

4. Крушинський В., Левенець Ю. Історія України. Події. Факти. Дати. – К., 1992.

5. Смолій В.А.. Історія України. Е., 1997.

6. Субтельний О. Україна: Історія. - К., 1993. С.218-495.

Криза кріпосницького господарства в царській Росії. Царські реформи 60-70-х рр. XIX ст. і Україна.

Вивчення теми розпочніть з характеристики соціально-економічного розвитку , звертаючи увагу на його суперечливий характер Сільське господарство базувалося на феодальних відносинах (збереження поміщицького землеволодіння, малоземелля і безземелля селян, кріпосна залежність). Разом з тим утверджувалися капіталістичні відносини (використання вільнонайманої праці, розвиток товарно-грошових відносин, занепад кріпосницької мануфактури Й утвердження капіталістичної фабрики у зв'язку з промисловим переворотом). Зважте й на те, що царизм, намагаючись зберегти кріпосницькі порядки (запровадження "урочної" системи), вживав деяких заходів щодо упорядкування виробничих відносин у сільському господарстві (інвентарна реформа 1847 1848 рр. на Правобережжі).

Зазначте, що збереження феодальне - кріпосницьких відносин посилювало антикріпосницьку боротьбу (як приклад згадайте "Київську козаччину" (1855 р К похід "У Таврію за волею" (1856 р )), яка й примусила царизм піти на скасування кріпосного права. Далі розкрийте зміст маніфесту від 19 лютого 1861 р. “Загальних положень". З'ясуйте роль общини в житті українського села. Зверніть увагу й на реформу стану державних селян (1866 р.), порівняйте її умови з умовами реформи поміщицьких селян. Проаналізуйте наслідки селянської реформи, її суперечливий характер.

Охарактеризуйте земську, міську, судову та воєнну реформи 60 - 70-х рр. Розкриваючи зміст земської та міської реформ (1864, 1870 рр.), підкресліть, що вони були значним кроком у введенні громадського самоуправління, розширили можливості населення брати участь у громадському житті. Саме в земських управах і міських думах прогресивні українські діячі захищали інтереси широких верств населення, у першу чергу селянства, дбали про освіту, охорону здоров'я, поліпшення умов життя.

Оцінюючи судову реформу 1864 р., підкресліть її демократичний характер. Бо вона замість станового суду впроваджувала всестановий публічний суд з інститутами присяжних засідателів та адвокатури, проголошувана формальну рівність усіх громадян перед законом.

Характеризуючи військову реформу (1862 - 1874 рр.), вкажіть основні П заходи (переозброєння армії, удосконалення управління, підготовка офіцерських кадрів, запровадження загальної військової повинності) та наслідки.

Завершіть вивчення теми висновками про те, що реформи царизму 60 - 70-х рр. XIX ст. були спрямовані на пристосування адміністративно-державного апарату до нових умов буржуазного розвитку суспільства. Але, проведені зверху, вони мали обмежений характер, хоча в цілому сприяли подальшому розвитку капіталістичних відносин.

 

Економічний розвиток українських земель у другій половині XIX ст.

 

Характеризуючи економічний розвиток пореформеної України, виділіть фактори, які сприяли перетворенню її на вугільно-металургійну базу Російської імперії, назвіть регіони вугільної та металургійної промисловості, заводи, що виникали там. Підкресліть особливості економічного розвитку Правобережної України. Пов'яжіть ці питання з проблемою розвитку залізничного, річкового та морського транспорту, дайте назву першої залізниці в Наддніпрянській Україні (Одеса-Балта) і визначте рік її побудови (1865). Покажіть, які ще залізниці стали до ладу в цей період, які підприємства забезпечували їх рейками і паровозами, назвіть міста розташування суднобудівних заводів (Київ, Миколаїв, Одеса).

Підкресліть, що бурхливий промисловий розвиток викликав зміни в темпах розбудови і територіального розміщення міст, у зростанні чисельності міського населення більш ніж у два рази за ці роки. Назвіть міста, населення яких перевищувало 100 тис. жителів (Київ, Одеса. Харків, Катеринослав та ін.). Далі зупиніться на характеристиці особливостей розвитку капіталістичного способу виробництва у сільському господарстві, поясніть, як ішов процес розшарування селянства, які зміни сталися в класовій структурі населення, що сприяло підвищенню урожайності й збільшенню збору зерна. Аналізуючи впровадження ринкових відносин у народному господарстві України, пояснити термін "цукрова революція", розкажіть про родину Терещенків, яка заснувала "Товариство цукрових і рафінадних заводів братів Терещенків" у 1870 р.

Підкресліть, що розвиток капіталізму пореформеної України відбувався двома шляхами - прусським (латифундії на Правобережній Україні) та американським (фермерські господарства на Півдні України).

Зазначте, що розвиток капіталізму в Україні, як і в Російськім імперії, викликав появу нового класу суспільства - пролетаріату. Назвіть основні джерела його формування та поповнення. Паралельно з цим зверніть увагу й на особливості становлення класу української буржуазії, роль іноземної буржуазії в розвитку капіталістичних відносин цього періоду.

Далі охарактеризуйте особливості економічного розвитку західноукраїнських земель у складі Австро-Угорщини, підкресливши, що вони залишалися колоніальним аграрно - сировинним придатком, де хазяйнували іноземні капіталісти: австрійські, німецькі, канадські. У сільському господарстві зберігалися орендні відносини та відробіткова система. Протягом 70 - 80-х рр. на західноукраїнських землях відбувався інтенсивний процес формування фабрично - заводської промисловості, що охопив нафтову, лісопильну та борошномельну галузі.

Завершіть вивчення теми характеристикою переселенського руху, головною причиною якого був нестерпний соціально-економічний та політичний гніт українського населення Зазначте, що переселенський потік з Наддніпрянщини спрямовувався у східні та південно-східні окраїни Російської імперії. А західноукраїнське селянство емігрувало на Американський континент (Канада, США, Бразилія).

 

Національно-визвольний рух в Україні у 60-90-тірр. XIX ст.

Перш за все доведіть, що національні утиски та переслідування мали місце як у Російській, гак і в Австро-У горській імперіях Занепокоєння царських властей посиленням національно-визвольною руху в Україні в 60-90-х рр. XIX ст. виявилося у виданні валуєвського циркуляра (1863 р.) і Ємського указу (1876 р.). Розкрийте зміст цих документів, укажіть деякі зміни щодо національного питання в Україні, що сталися з вступом на престол Олександра III (1881 р) -"роз'яснення" Ємського указу.

Далі охарактеризуйте процес активізації українського національного руху а Наддніпрянській Україні: діяльність таємного гуртка "хлопоманів" на чолі і В.Антоновичем, зміст громадівського руху 60-х рр. та його відродження в 70-х рр. XIX ст.

Розкажіть, як, коли і ким було створено перший український публіцистично - історичний щомісячник "Основа". Дійдіть висновку, що для всіх громад України спільними були національна українська ідея на демократичному ґрунті, віра в можливість досягти національного самовизначення в межах федерації народів Росії, любов до України, її народу, культури. Найважливіше, що утиски царату не тільки не згорнули, а навіть пожвавили громадівський рух.

Охарактеризуйте появу двох течій в суспільно-політичному русі західноукраїнських земель - народовців та москвофілів, які дещо по-різному відбивали прагнення українців Східної Галичини, Північної Буковини і Закарпаття до возз'єднання з Наддніпрянською Україною. Покажіть, що за ініціативою народовців у Львові було засновано у 1868 р. товариство "Просвіта", а в 1873 р" - Товариство імені Т.Шевченка, які сприяли розвитку української мови і літератури.

Виділіть питання про роль і місце М Драгоманова у поглибленні національної самосвідомості українців, його активну публіцистичну діяльність як за кордоном, так і на батьківщині, внесок М.Драгоманова в створення "вільної української преси за кордоном" (журнал "Громада"), яка пропагувала оригінальну теорію "громадівського соціалізму".

Стисло висвітліть діяльність народницьких груп та організацій, що діяли в той час в Україні. З'ясуйте їх програмні завдання і тактику стосовно царського Уряду.

Розвиток культури України в другій половині XIX ст.

Українська культура другої половини XIX ст. розвивалася в складних умовах. Утвердження капіталізму об'єктивно сприяло розвитку освіти, науки, техніки. Разом з тим в умовах колонізаторських політичних режимів її національні риси зазнавали всіляких утисків, що, у свою чергу, активізувало національно-визвольний рух. Зазначте, що царський уряд здійснював в українських землях антиукраїнську русифікаторську політику. Згадайте валуєвський циркуляр 1863 р. та Ємський указ 1876 р., які чітко визначили головний напрямок освітньої політики: не допустити українську мову в школу. Отже, навчання в усіх ланках освіти велося лише російською мовою.

У західноукраїнських землях австрійський уряд запровадив загальне обов'язкове початкове навчання (1869 р.). Але й тут кількість україномовних шкіл невпинно зменшувалася. Навчання в основному велося в Східній Галичині польською мовою, в Буковині - румунською, а в Закарпатті - угорською.

Зазнала певних змін і середня освіта, бо розвиток капіталізму висунув нагальну потребу у висококваліфікованих робітниках і службовцях. Так поряд з класичними і реальними гімназіями з'явилися ремісничі, технічні, сільськогосподарські та інші училища професійної освіта. Наприкінці XIX ст. у Наддніпрянській Україні налічувалося "129 гімназій і 19 реальних училищ. У західноукраїнських землях з 1874 р. у середніх навчальних закладах було дозволено навчання українською мовою. У результаті в Східній Галичині з'явилося 6 українських гімназій, а в Буковині діяло 2 українське - німецькі гімназії, де українська мова викладеться, як окремий предмет. Вищу освіту здобували у Харківському (1805 р.). Київському (1834 р.). Новоросійському в Одесі (1864 р.) університетах Наддніпрянщини, а також у Львівському (1661 р.) та Чернівецькому (1875 р.) університетах на західноукраїнських землях. Розвиток капіталізму обумовив появу політехнічних інститутів у Києві та Львові, ветеринарних - у Харкові та Львові, технологічних, гірничих, сільськогосподарських вищих навчальних закладів, які задовольняли потреби народного господарства, освіти у висококваліфікованих кадрах.

Характеризуючи досягнення науки, згадайте імена І. Мечнікова та М.Гамалії, які заснували в Одесі першу вітчизняну бактеріологічну станцію (1886 р:) і з успіхом лікували інфекційні хвороби, М.Міклухо-Маклая, який своїми дослідженнями етнографічного характеру заклав основи вчення про людину, її місце у навколишньому світі, у загальнолюдській єдності; М.Бернардоса, який першим у промисловій практиці застосував дугове електрозварювання металів; М.Пильчикова - засновника української рентгенології, та багатьох інших. Підкресліть особливу роль наукових товариств, що виникли у Києві, Харкові, Одесі, зокрема багатогалузеву організацію - Наукове товариство імені Шевченка (НТШ), засноване у Львові в 1892 р. У товаристві працювали секції математично - природниче - медична, філологічна, історико-філософська. З 1897 р., коли НТШ очолив М.Гру шевський, почала друкуватися його фундаментальна праця "Історія України -Русі", що й понині є найдетальнішим викладом історії України з найдавніших часів до середини XVII ст. Назвіть імена істориків О.Лазаревського, О.Єфименко, Д.Багалія, Д.Яворницького.

Аналізуючи розвиток літератури, підкресліть, що найвидатніші діячі продовжили традиції Т.Шевченка. Серед них Марко Вовчок ("Народні оповідання"), Панас Мирний ("Хіба ревуть воли, як ясла повні?", "Повія", "Лихі люди"), Іван Нечуй-Левицький ("Микола Джеря", "Кайдашева сім'я"), Іван Франко ("Борислав сміється"). Згадайте також поетичну творчість П.Грабовського, Лесі Українки.

Підкресліть тісний зв'язок з літературним процесом української драматурги, творцями якої слали М. Кропивницький, М.Старицький, І.Карпенко-Карий їх твори та діяльність сприяли розвитку українського професіонального театру, який було створено у 1882 р. у Єлисаветграді за ініціативою М.Кропивницького та М.Старицького. Згадайте діяльність видатних акторів першої професіональної труни Марії Заньковецької та Миколи Садовського.

Характеризуючи театральне життя в західноукраїнських землях, назвіть театр культурно-просвітницького товариства у Львові "Руська бесіда", заснований у 1864 р., підкресліть внесок М.Кропивницького, який очолював цей театр у 70-тірр

Аналізуючи розвиток музичного мистецтва, відзначте становлення репертуару української оперної класики (С.Гулак - Артемовський "Запорожець за Дунаєм", П.Сокольський "Мазепа", "Майська ніч", "Облога Дубна", М.Аркас "Катерина", А.Вахнянин "Купало", М.Лисенко "Наталка Полтавка". "Тарас Бульба", дитячі опери "Пак Колькин". "Коза-дереза"). Згадайте симфонічні та вокальні твори цих авторів на тексти Т.Шевченка, 1.Франка, Лесі Українки, обробки народник пісень. Значний внесок у розвиток музичного мистецтва зробили видатні кобзарі України, зокрема Остап Вересай. Зверніть увагу й на розвиток образотворчого мистецтва, дайте стислу характеристику творчості І.Рєпіна, С.Васильківського, згадайте картини К. Костанді та К. Трутовського, підкресливши тісний зв'язок їх творчості" з історичним минулим українського народу, його життям і побутом.


Читайте також:

  1. III. Українські ліберальні партії.
  2. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  3. Адміністративно-територіальний устрій, економічне становище українських земель у першій половині ХІХ ст.
  4. Адміністративно-територіальний устрій, економічне становище українських земель у першій половині ХІХ ст.
  5. Антоніми в українській мові
  6. Асиміляції приголосних в українській мові
  7. Аспекти фізичного виховання, його засоби в українській етнопедагогіиі
  8. Багатозначність слів у сучасній українській мові
  9. Біосфера Землі, її характерні властивості
  10. Боротьба за владу в Україні у другій половині 1919 р.
  11. Будова Землі
  12. Будова Землі за геофізичними даними




Переглядів: 883

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Половині XIX ст. | Україна на початку ХХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.