Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Україна в роки першої світової війни.

План.

1. Українські землі у 1914 році:

· плани щодо України Антанти і Троїстого Союзу,

· заснування Головної Української Ради у Львові,

· створення Союзу визволення України (СВУ),

· формування легіону УСС.

2. Українські землі у 1915-1917 рр.

 

Рекомендована література.

1. Бойко О.Д. Історія України. К., 2001. С. 313-318

2. Лановик Б., Матейко Р. Історія України. К., 1999. С. 248-252.

3. Смолій В.А.. Історія України. Е., 1997. С. 177-184.

4. Субтельний О. Україна: Історія. - К., 1993. С.296- 310.

5. Турченко Ф.Г. Новітня історія України. – К., 2001, ч.1, 1914-1939, С.4-38.

6. Чайковський А., Шевченко В. Історія України. – К., 2000, С. 142-146.

Висвітлення питання розпочніть з аналізу планів Німеччини, Австро-Угорщини, Росії щодо України. Зверніть увагу на позицію українства по обидва боки лінії фронту. Висвітліть ставлення до війни різних груп у середовищі інтелігенції Наддніпрянщини. Покажіть, які організації були створені українськими діячами з метою сприяння тій чи іншій воюючій стороні Союз визволення України, Головна українська рада, Карпаторуський визвольний комітет. Розкрийте суть їхньої діяльності. Докладно також зупиніться на участі на боці Австро-Угорщини української молоді у легіоні українських січових стрільців (УСС), зверніть увагу на причини, які визначили такий крок українських юнаків Проаналізуйте бойовий шлях формування.

Висвітлюючи хід воєнних дій на Україні, докладно зупиніться на подіях осені 1914 р. і їх наслідках для Галичини і Північної Буковини. З'ясуйте, яку політику проводила російська адміністрація на цих землях, проаналізуйте її ставлення до різних верств українського населення, зазначте акції щодо священиків греко-католицької церкви на чолі з митрополитом А.Шептицьким. З'ясуйте причини залишення у 1915 р цієї території російською армією та дайте характеристику політики австрійської адміністрації після повернення її на ці землі. Зазначте, що вона по відношенню до українського населення нічим не відрізнялася від політики російської адміністрації Торкаючись подій 1916 р., акцентуйте увагу на наступальній операції, проведеній під керівництвом командувача Південне - Західним фронтом О.Брусилова, Покажіть, у чому полягав секрет її успіху.

Зазначте, що війна стали причиною руйнування економіки краю, що серйозно позначилося на матеріальному становищі народних мас, а це, у свою чергу, визначило посилення соціальної напруженості в суспільстві. Зупиніться на висвітленні проявів цієї напруженості.

Українське національно - державне відродження 1917 – 1920 років.

План.

1. Початок державного відродження України в 1917-1918 рр.

2. Боротьба за владу в Україні.

3. Українська держава Павла Скоропадського

4. Відродження УНР. Директорія

5. Друга вікна Радянської Росії проти УНР. Україна у другій половині 1919 р.

6. Становище в Україні у 1920р. Радянсько-польська війна й Україна

7. Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)

 

Рекомендована література.

1. Бойко О.Д. Історія України. К., 2001. С. 321-372.

2. Бунчак Т. Україна: перша половина ХХ ст. К., 1993.

3. Винниченко В. Відродження нації. У 3 ч. К., 1990.

4. Історія України. Курс лекцій. Т.2. К., 1992. С. 115-197.

5. Кульчицький С.В. Центральна Рада. Утворення УНР. Укр.іст.журн. 1992, № 5,6.

6. Лановик Б., Матейко Р. Історія України. К., 1999. С. 271-327.

7. Смолій В.А.. Історія України. Е., 1997. С. 184-262.

8. Субтельний О. Україна: Історія. - К., 1993. С.310-322.

Початок державного відродження України в 1917-1918 рр.

Висвітлюючи питання державного відродження України, зазначте, яким чином події Лютневої революції в Росії позначилися на політичній ситуації в Україні. Зосередьте увагу на творенні нових органів влади в краї: національне - демократичних (Центральна рада), революційно-демократичних (Ради робітничих і солдатських депутатів), буржуазно-демократичних (об'єднаних комітетів громадських організацій) та їх діяльності. Докладно зупиніться на формуванні Центральної ради (ЦР), її партійному і національному складі, назвіть її керівників. Виділити основні державотворчі документи ЦР - універсали, з'ясуйте їх зміст, основну ідею кожного з них. Окрему увагу варто приділити 4 універсалу в якому проголошувалася Дайте також характеристику внутрішньої політики Ради, вкажіть, що для її здійснення було створено виконавчий орган - Генеральний секретаріат, що виконував: функції уряду.

Розглядаючи політичну ситуацію в Україні в цей період, зазначте причини зростання популярності ЦР серед широких народних мас навесні і влітку 1917р., що і визначило її перемогу на виборах до Установчих зборів, і падіння її престижу восени 1917 р. Підкресліть, що саме неспроможність ЦР вирішити соціально - економічні проблеми, викликані війною, розрухою, анархією у виробництві, привезли до піднесення популярності радикальних гасел більшовиків та їх підтримки населенням краю.

Опішить, як розвивалися події в Україні після збройного повстання більшовиків у Петрограді 25 жовтня 1917 р. Підкресліть, що ЦР не вважала більшовицький уряд за загальноросійський і тим самим поставила себе в опозицію до нього. Покажіть, як у цих умовах відбулася боротьба за владу в Україні між ЦР і більшовиками. Підкресліть, що лише в пролетарських районах більшовики взяли владу без збройної боротьби, в інших - їх соціальна база була слабкою і вони захопити владу були не в змові. Докладно зупиніться на бойових діях більшовицьких загонів у Києві проти штабу Київського військового округу, вірного Тимчасовому уряду. Зазначте, що саме спільними діями ЦР та більшовиків вдалося перемогти контрреволюційні сили в місті. Підкресліть, що після цього влада в Києві і в Україні була перебрана ЦР і це викликало обурення більшовиків, їх подальші дії полягали в тому, щоб за будь-яку ціну захопити владу в краї.

Боротьба за владу в Україні

Розкриття теми слід почати з аналізу причин скликання І Всеукраїнського З'їду Ряд у Києві, підкресливши, що за браком сил українські більшовики намагалися завоювати владу в краї мирним шляхом: скликати з'їзд Рад, на якому вони мали намір об'єднати всіх незадоволених політикою Центральної ради, одержати таким чином верх над її делегатами і проголосити радянську владу. Зазначте, як реально склалася ситуація під час відкриття з'їзду і що примусило частину його делегатів (в основному більшовиків) залишити Київ і переїхати до Харкова. Опишіть, яким чином у цьому місті зібрано ще один Всеукраїнський з'їзд Рад і які він прийняв рішення відносно організації нових органів влади, стосунків з ЦР, яку політику став проводити створений з'їздом радянський уряд.

Висвітлюючи ситуацію, що склалася в Україні після харківського з'їзду, проаналізуйте роль ультиматуму петроградського Раднаркому до Центральної ради в поглибленні політичної кризи, в краї. Зупиніться на заходах, вжитих урядом радянської Росії щодо приготувань до наступу на УНР. Зупиніться на висвітленні діяльності уряду Української Народної Республіки по організації оборони країни, вкажіть заходи, вжиті ним щодо недопущення захоплення краю військами радянської Росії, дії уряду УНР на міжнародній арені: розкажіть про переговори керівництва УНР з представниками іноземних держав та реакцію їх на пропозиції українських делегацій.

Зазначте, що саме силові методи петроградського Раднаркому щодо України та небажання країн Антанти визнавати УНР змусили її звернутися за допомогою до країн Четверного союзу та проголосити свою незалежність.

Розкрийте поняття "силові заходи" радянської Росії в січні 1918р. Зазначте, що, у першу чергу, поява військових загонів в Україні з метою встановлення Радянської влади за допомогою .сили привела до поразки ЦР. З'ясуйте співвідношення сил воюючих сторін, зупиніться на формах боротьби, найбільш відомих операціях цього періоду (наприклад, бій на станції Крути). Укажіть причини поразки українських військ. Зупиніться також на висвітленні діяльності ЦР в останні дні по залишенню Києва під тиском військ радянської Росії.

 

Українська держава Павла Скоропадського

Розкриваючи тему, зазначте, що прихід австро-німецьких військ в Україну був зумовлений підписанням Брестської угоди УНР з. країнами Четверного союзу. З'ясуйте, які цілі переслідувало керівництво УНР запрошенням німців, австрійців і які - німецьке-австрійське командування Докладно зупиніться на умовах договору і доведіть, що ЦР не могла виконати в повній мірі ці умови, тому що не мала реальної влади на місцях Дайте характеристику економічної та політичної ситуації, що склалася в Україні внаслідок її окупації Розкрийте політику Центральної ради в умовах окупації. Проаналізуйте також політику німецька-австрійського командування, вкажіть заходи, що вживалися ним для вилучення продуктів харчування в сільського населення в рамках виконання Брестської угоди. Зупиніться на відносинах Центральної ради та німецьке - австрійського командування Поясніть, чому німці вирішили змінити керівництво і чому їх вибір впав саме на генерала П.Скоропадського. Зазначте, які сили в Україні його підтримували Докладно висвітліть діяльність гетьманського уряду. Назвіть досягнення і прорахунки в його політиці Відзначте зроблене ним у галузі культури, науки, освіти

Вкажіть, яку політику проводив гетьман Скоропадський на селі, в галу промисловості, яку реакцію вона викликала у селян і робітників. Докладно зупиніться на ставленні різних політичних сил і соціальних верств населення України до політики, яку проводив П.Скоропадський.

Відродження УНР. Директорія

Відповідаючи на питання, визначте причини падіння гетьманського режиму. Підкресліть, чому політикою П.Скоропадського були незадоволені й селяни, і робітники, і патріотично настроєна інтелігенція, і політичні партії. Зосередьте увагу на організації національно-демократичними силами центру по координації боротьби проти режиму П.Скоропадського - Українського національного союзу (УНС), зробіть акцент на створенні органу по підготовці і керівництву повстанням - Директорії, вкажіть її особовий, та кількісний склад, умови, за яких мала існувати і припинити свою діяльність, який орган мав її замінити та його функції. Докладно зупиніться на особливостях внутрішньої та зовнішньої політики, вкажіть напрями цієї політики: визначте політичний курс, заходи в аграрному секторі та промисловості, відносини з радянською Росією, іншими країнами. Акцентуйте увагу на відносинах із Західноукраїнською Народною Республікою та заходах по об'єднанню обох територій в єдину країну. Дайте назву цього акту об'єднання.

Аналізуючи діяльність Директорії, розкрийте, яку роль у ній відігравали П лідери В.Винниченко та С.Петлюра. Коротко скажіть про їх життєвий шлях та політичну діяльність.

Друга вікна Радянської Росії проти УНР. Україна у другій половині 1919 р.

Зазначте, що а поразкою Німеччини та Австро-Угорщини в першій світовій війні урядом радянської Росії було анульовано Брестський мирний договір і розпочато наступ на України. Процес цей вибувався одночасно з розвитком повстання національне - демократичних сил проти режиму П.Скоропадського. Підкресліть, що Директорію підтримали селянське —партизанські загони Правобережної України, а червоні війська - загони Півдня і Лівобережжя. Зауважте, що в ході боротьби гетьманськими та німецько - австрійськими військами війська Директорії і радянської Росії розпочали бойові дій між собою, які завершилися залишенням армією УНР більшої частини України і зосередженням її на Правобережжі. Вкажіть причини поразки армії УНР; як вона позначилася на моральному стані армії: розпад, перехід частини загонів на бік Червоної Армії. Зазначте, що безладдя на фронті та в тилу супроводжувалося відокремленням ряду ватажків, що не визнавали центральної влади і захищали лише групові й територіальні інтереси (дайте визначення цього явища), а також єврейськими погромами. Підкресліть, що Директорія в цих умовах намагалася виправити ситуацію на краще. Укажіть ці її заходи: проведення реорганізації управлінського апарату держави та армії, об'єднання військ УНР та ЗУНР, активізація дій по консолідації всіх наявних сил.

Розглядаючи подальшу діяльність Директори, проаналізуйте ситуацію, у якій опинилася її армія, визначте стан військ, висвітліть відносини між керівництвом УНР і ЗУНР, що склалися в цій ситуації, і подальшу долю військових формувань УНР та ЗУНР.

Висвітлюючи події, пов'язані з наступом радянських військ на територію України в кінці 1918 - першій половини 1919 рр., зазначте, як відбувалося встановлення контролю над Україною, висвітліть питання формування апарату радянської влади в краї, опишіть політичний курс більшовиків у цей період:

впровадження воєнного комунізму, здійсненій "червоноготерору щодо реальних і умовних противників радянської влади, заходи по ліквідації суверенітету України.

Аналізуючи діяльність радянської влади в краї, зазначте, що затвердження її відбувалося із значними труднощами, викликаними, у першу чергу, помилками в аграрній політиці: відхід від проголошеної обіцянки передати всю землю селянам, впровадження продрозкладки, що і привело до масового селянського опору. Визначить найбільші виступи цього періоду та з'ясуйте їх політичні та воєнні наслідки для радянської влади в краї.

Говорячи про перебування денікінських військ на Україні, дайте характеристику денікінському режиму. Зазначте, чим саме він викликав незадоволення різних верста населення і в чому воно знайшло свій прояв:

розгортання широкого партизанське - повстанського руху, який сприяв послабленню денікінських військ і відіграв певну роль у розгромі їх Червоною Армією, у результаті чого було встановлено радянську владу в краї. Відзначте зміни в політиці радянської влади в порівнянні з попереднім періодом. Підкресліть, що вона була більш гнучкою і враховувала національні й історичні особливості регіону.

Становище в Україні у 1920р. Радянсько-польська війна й Україна

Дайте характеристику політики більшовиків після повернення втрете на Україну Зазначте, що в її проведенні мали місце протилежні тенденції. Одна - спрямованість на завоювання прихильності. широких народних мас:

проголошувалось про передачу конфіскованих земель трудящим селянам без викупу, проводилася широка націоналізація промисловості, торгівлі, транспорту, фінансів, встановлювалися контакти з українськими соціалістичними партіями з метою співпраці. Підкресліть, що друга тенденція була спрямована на повне і всебічне підпорядкування України Москві. Вкажіть заходи, які сприяли цьому. посилення політики воєнного комунізму, відновлення продрозкладки, як і в Росії, створення органів для встановлення повного контролю за територією краю (ревкоми), проведення "червоного" терору проти дійсних і удаваних противників радянської влади.

Говорячи про політику радянської влади в цей час, зазначте, як вона була сприйнята в Україні. Акцентуйте, що "воєнно-поліцейські" методи викликали невдоволення населення, опишіть, як ці настрої відобразилися в самій партії більшовиків, у середовищі інших політичних сил (українські соціалістичні партії, махновська армія).

Висвітлюючи радянсько-польську війну, зупиніться на її причинах, вкажіть наміри сторін, визначте місце і роль керівництва й армії УНР у даній акції, опишіть умови, на яких було укладено союз Польщі і УНР. Зосередьте увагу на ході воєнних дій, політиці поляків на захопленні територіях, ставленні їх до місцевого населення.

Говорячи про звільнення Червоною Армією українських земель від поляків, розкрийте причини швидкої поразки останніх, зупиніться на висвітленні подій в Галичині, пов'язаних з встановленням там радянської влади. Далі висвітліть події війни на польській території, вкажіть причини поразки червоних військ і наслідки війни: підписання Ризького мирного договору, розрив Польщі і УНР, припинення воєнних дій регулярної армії УНР і спроба підняти повстання в тилу Червоної Армії (Другий зимовий похід).

Висвітлюючи питання про ситуацію в Україні в 1920 р , зазначте , що після розгрому Денікіна в Криму сконцентрувалися потужні угруповання білих військ під командуванням Врангеля. Зупиніться на політиці, що проголосив і проводив Врангель. і на військово-політичних планах його та Червоної Армії. Вкажіть, чим завершилася боротьба між ними, та опишіть її наслідки для білогвардійців, що залишилися в Криму після поразки білих військ ("червоний" терор).

Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)

Висвітлюючи події, пов’язані з утворенням Західноукраїнської Народної Республіки, зверніть увагу на події, що передували цьому актові, проаналізуйте ситуацію в краї, яка склалася на осінь 1918 р. Зазначте, що на землі Галичини претендували також і поляки, які активно розбудовували свою державу. Підкресліть, що результатом зіткнення інтересів двох сил стало захоплення Українською національною радою (представницький орган українців) влади в більшості міст Східної Галичини. Назвіть законодавчі та виконавчі органи влади, їх керівників. Виділіть основні заходи керівництва новоствореної держави щодо її зміцнення: у галузі політичній - проголошення Акту злуки з УНР, у галузі економічній - проведення аграрної реформи, у військовій - створення збройних сил (Української Галицької Армії).

Аналізуючи подальші події, пов'язані зі створенням ЗУНР, опишіть реакцію поляків на цей процес, зосередьте увагу на їх боротьбі з українськими військами. Зосередьте увагу на діяльності керівництва ЗУНР на міжнародній арені, проаналізуйте позицію іноземних країн щодо створення держав на території Східної Галичини. Зробіть акцент на рішенні міжнародної Партизанської конференції 1919 р. щодо прав Польщі .на Галичину. Укажіть, які військові акції запроваджувала ЗУНР, щоб запобігти окупації краю поляками: Чортківська офензива та її наслідки для ЗУНР.

 


Читайте також:

  1. I. Україна з найдавніших часів до початку XX ст.
  2. Антивоєнні рухи напередодні Першої світової війни
  3. Апеляційне оскарження і перевірка ухвал суду першої інстанції
  4. Архівна справа в Україні в роки другої світової війни
  5. Афро-азійський світ після Першої світової війни.
  6. Близький Схід під час Другої світової війни.
  7. Боротьба за союзників як провідна тенденція дипломатії в період війни.
  8. Взаємозалежність суб'єктів світової економіки — об'єктивна передумова координації економічної політики
  9. Види вироків та підстави їх ухвалення судом першої інстанції
  10. Визначте місце України в планах імперіалістичних держав напередодні та на початку Першої Світової війни. В чому полягала трагедія українського народу в цій війні?
  11. Визначте, коли і чому Україна опинилася під гнітом литовських і польських феодалів.
  12. Визначте, коли і чому Україна опинилася під гнітом литовських і польських феодалів.




Переглядів: 624

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Україна на початку ХХ ст. | Західноукраїнські землі у 1921 -1939рр.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.