Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Територіальна основа і система місцевого самоврядування в Україні та її принципи

Система місцевого самоврядування в Україні будується, перш за все, відповідно до адміністративно-територіального поділу, яке належить до компетенції центральної влади. Як відомо, в Україні конституційно закріплено триланкову сис­тему поділу. Адміністративно-територіальні одиниці є прос­торовою основою самоврядування і створюються державою для поліпшення управління на місцях.

Отже, територіальною основою місцевого самоврядуван­ня в Україні є село, селище, місто. Області та райони пред­ставляють спільні інтереси територіальних громад сіл, се­лищ, міст.

На території сіл, селищ, міст будується власна система місцевого самоврядування, яка згідно зі ст. 141 Конституції України та ст. 5 Закону України "Про місцеве самоврядуван­ня в Україні" включає: територіальну громаду, сільську, се­лищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи згаданих рад; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

У місті з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" можуть утворюва­тися районні в місті ради. Останні утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який водночас є головою її виконавчого комітету.

Первинним об'єктом місцевого самоврядування, основ­ним носієм його функцій і повноважень згідно зі ст. 6 цього Закону є територіальна громада села, селища, міста.

У містах з районним поділом територіальні громади райо­нів у містах діють як суб'єкти права власності.

Формою вирішення територіальною громадою питань місцевого зяачетппг шляхом прямого волевиявлення є місце­вий референдум, предметом якого може бути будь-яке пи­тання, віднесене Конституцією і законами України до відан-

-522-

ня місцевого самоврядування, і рішення якого є обов'язкови­ми до виконання на відповідній території.

Іншою формою участі громади у вирішенні питань місце­вого значення є загальні збори громадян за місцем прожи­вання, рішення яких можуть враховуватися органами місце­вого самоврядування в їх діяльності.

Нарешті, члени територіальної громади мають право місцевої ініціативи, тобто право ініціювати розгляд у раді будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого само­врядування.

Важливою ланкою системи місцевого самоврядування в Україні є ради — представницькі органи місцевого самовря­дування. До них належать сільські, селищні, міські ради.

Обласні та районні ради є органами місцевого самовря­дування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ, міст у межах повноважень, визначених Конституцією та законами України, а також повноваження делеговані їм сільськими, селищними, міськими радами (ст. 10 Закону).

Відповідно до ст. 45 Закону сільські, селищні, міські, ра­йонні у містах (у разі їх створення), районні і обласні ради складаються з депутатів, які обираються населенням відпо­відної території.

Правовий статус депутатів представницьких органів місцевого самоврядування визначено у Законі "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 р. В ньому визна­чаються: строк повноважень депутата; підстави достроково­го припинення його повноважень; несумісність його статусу з деякими посадами та видами діяльності; діяльність депута­та у виборчому окрузі; його права і обов'язки; звіти депутата перед виборцями; повноваження депутата у раді та її орга­нах; інститути депутатського звернення і запиту; порядок утворення депутатських груп і фракцій; основні гарантії де­путатської діяльності; підстави і процедура відкликання де­путата місцевої ради1.

Загальний склад рад визначається радою відповідно до Закону про вибори.

Див. Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 р. // Голос України. — 2002. — 7 серпня.

-523-

Рада вважається правомочною за умови обрання не менш як двох третин від загального складу ради.

Строк повноважень рад — чотири роки.

Ради проводять свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань комісій ради і скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал.

Відкриває і веде сесію сільської, селищної і міської ради сільський, селищний, міський голова; сесію районної, облас­ної, районної у місті ради — голова відповідної ради.

Сесія ради є правомочною, якщо в її пленарному засідан­ні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Не пізніше як на другій сесії затверджується регламент відповідної ради, в якому визначаються порядок скликання сесії, підготовка і розгляд нею питань, прийняття рішення ради про затвердження порядку денного сесії та з інших про­цедурних питань, а також порядок роботи сесії. На другій сесії також затверджується положення про постійні комісії ради.

Елементом системи місцевого самоврядування в Україні є виконавчі органи рад, тобто виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Ви­конавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад підконтрольні і підзвітні відповідним радам, а з питань делегованих їм повноважень органів виконавчої вла­ди — також підконтрольні відповідним органам виконавчої влади (ст. 12 Закону)1.

Складовою місцевого самоврядування є сільський, се­лищний, міський голова — головна посадова особа цих те­риторіальних одиниць. Він обирається громадою, здійснює свої повноваження на постійній основі, а також головує на засіданнях ради і очолює виконавчий комітет цих рад (ст. 12 Закону).

У сільських радах, що представляють територіальні гро­мади, які налічують до 500 жителів, за рішенням відповідної громади або сільської ради функції виконавчого органу ради

1 Докладніше див.: Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування* від Гчервня 2001 р. / / Голос України. — 2001 . — №119 (2619). — 19 липня.

-524-

(крім розпорядження земельними та природними ресурсами) здійснює голова одноособове (ст. 11 Закону).

Голова районної та обласної ради обирається відповідною радою і очолює її виконавчий комітет. Згідно зі ст. 141 Кон­ституції України депутати до сільської, селищної, міської, ра­йонної і обласної рад, а також голова сільської, селищної і міської рад обираються строком на чотири роки.

Нарешті, до системи місцевого самоврядування нале­жать органи самоорганізації населення, будинкові, квар­тальні та інші органи самоорганізації населення1.

Створювати їх за ініціативою жителів можуть сільські, селищні, міські, районні у місті ради, причому їм надано пра­во наділяти органи самоорганізації населення частиною власної компетенції, фінансів і майна (ст. 14 Закону).

Місцеве самоврядування здійснюється його системою на підставі таких основних принципів: народне волевиявлення, законність, гласність, колегіальність, поєднання місцевого і державних інтересів; виборність; правова, організаційна та територіально-фінансова самостійність у межах повнова­жень, визначених законами; підзвітність та відповідальність перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державна підтримка та гарантії місцевого самовряду­вання; судовий захист прав місцевого самоврядування (ст. 4 Закону).


Читайте також:

  1. A) наличие таких обстоятельств составляло существенное основание согласия участников на обязательность для них договора; и
  2. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  3. D. СОЦИОИДЕОЛОГИЧЕСКАЯ СИСТЕМА ВЕЩЕЙ И ПОТРЕБЛЕНИЯ
  4. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  5. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  6. III. центральная нервная система
  7. ISO9000. Як працює система управління якістю
  8. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  9. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  10. Nom. sing. Gen. sing. Основа
  11. The educational system of Great Britain (Система освіти Великобританії)
  12. V. СИСТЕМА ПОТОЧНОГО ТА ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ




Переглядів: 694

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття місцевого самоврядування та його особливості | Організаційно-правова, матеріальна та фінансова основи місцевого самоврядування в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.