Чи беруть участь в розробці корпоративної стратегії й стратегії СЗХ функціональні служби й нижчий рівень менеджменту? Яким чином це відбувається?
Оцінка конкурентних позицій за допомогою карти стратегічних груп.
Стратегічна група конкурентів - це сукупність підприємств у галузі, які мають загальні риси: подібні стратегії конкуренції, однакові позиції на ринку, подібні пропоновані послуги, сервіс та інші елементи маркетингу.
Визначити стратегічну групу - це означає визначити обмеження, які відділяють одну групу від іншої. Такими обмеженнями можуть бути: розмір підприємства, обсяг виручки, диференціація послуг, спеціалізація робочої сили, унікальні технології надання послуг тощо.
За результатами аналізу стратегічних груп конкурентів можна дійти таких висновків:
- підприємства однієї стратегічної групи є більш очевидними конкурентами, ніж підприємства інших стратегічних груп;
- підприємства в різних стратегічних групах мають різні конкурентні переваги й прибутковість;
- зміна ринкових умов може мати різний ефект для різних груп, а іноді стимулює перехід підприємства до іншої стратегічної групи;
- збільшення числа стратегічних груп в галузі може посилити конкуренцію.
Наочною формою відбиття стану галузі в цілому та становища окремих стратегічних груп конкурентів
Послідовність складення позиційної карти стратегічних груп конкурентів є такою:
- обираються спів ставні характеристики підприємств галузі (зірковість , ціна, категорія, якість, асортимент, рівень сервісу, розташування, середній обсяг місячної виручки, місткість готелю);
- складається карта з двома характеристиками;
- показники підприємства розміщують на двокоординатній карті з використанням обраної пари характеристик;
- підприємства, які розміщені в одному просторі, об'єднують в одну групу;
- навколо групи малюють коло
Карт може бути стільки, скільки обрано пар характеристик. За допомогою карт встановлюють:
- склад стратегічних груп конкурентів і їх позиції;
- склад підприємств у групі та їх позиції.
При аналізі становища конкурентів М.Портер пропонує досліджувати також і такі елементи: стратегічні цілі, поточну тактику, уяву й можливості конкурентів