Теоретико-методичні основи вивчення усних прийомів додавання і віднімання у концентрі “Багатоцифрові числа”.
2. Що ж є основними завданнями вивчення теми “Додавання і віднімання багатоцифрових чисел”? – це узагальнення знань учнів про дії додавання і віднімання, закріплення навичок усного додавання та віднімання, вироблення усвідомлених і міцних навичок письмових обчислень. Враховуючи те, що додавання і віднімання є взаємооберненими діями, вони розглядаються одночасно, бо це створює кращі умови для оволодіння знаннями, вміннями й навичками, для використання прийомів зіставлення і протиставлення. Оскільки ТМО вивчення усних прийомів додавання і віднімання у цьому концентрі не зазнають істотних змін, то це створює передумови для формування у школярів уміння переносити наявні у них знання на нову числову область.
Коли ж розпочинається підготовча робота до вивчення усних прийомів додавання і віднімання у концентрі “Багатоцифрові числа” та в чому вона полягає? – ще у попередньому концентрі і продовжується при вивченні нумерації багатоцифрових чисел. У концентрі “Тисяча” діти ознайомилися з усними прийомами додавання і віднімання, а при вивченні нумерації багатоцифрових чисел система вправ підручника створює належні умови для актуалізації опорних знань, умінь і навичок учнів. З цією метою повторюються усні прийоми додавання і віднімання трицифрових чисел, властивості дій і правила, на які вони спираються, розв'язуються усні вправи виду 8 сот.+6 сот., 2 сот. тис. 5 дес. тис.+7 дес. тис. тощо. Така робота готує учнів до самостійного знаходження та пояснення прийомів обчислень.
Спостереження за роботою вчителів, аналіз даних про рівень оволодіння школярами усними прийомами обчислень свідчить, що діти доволі успішно застосовують набуті при вивченні трицифрових чисел прийоми усних обчислень до чисел, які розглядаються у концентрі “Багатоцифрові числа”. Організація навчальної діяльності дітей при ознайомленні з усними прийомами додавання і віднімання багатоцифрових чисел відрізняється від аналогічної роботи у попередньому концентрі лише ступенем самостійності школярів. Враховуючи сказане, пропонуємо читачам для усвідомлення ТМО роботи над усними обчисленнями з багатоцифровими числами виконати завдання №№ 15-16для самостійної роботи.