МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 13 Види передач
У сучасних машинах передача енергії може здійснюватися механічними, гідравлічними, пневматичними та іншими пристроями. Механічними передачами, або просто передачами, називають механізми для передачі енергії від машини-двигуна до машини-знаряддя, як правило, з перетворенням швидкостей, моментів, а іноді - з перетворенням видів (наприклад, обертальний в поступальний) і законів руху. Передача (в механіці) з'єднує вал джерела енергії - двигуна і вали споживачів енергії - робочих органів машини, таких, наприклад, як ведучі колеса гусеничного рушія або автомобіля. Механічні передачі відомі з часів зародження техніки, пройшли разом з нею тривалий шлях розвитку і вдосконалення і мають зараз дуже широке поширення. Грамотна експлуатація механічних передач вимагає знання основ і особливостей їх проектування та методів розрахунків. При проектуванні до механічних передачам висуваються такі вимоги: - Високі навантажувальні здатності при обмежених габаритних розмірах, вазі, вартості; - Сталість передавального відношення або закону його зміни; - Забезпечення певного взаємного розташування осей ведучого і веденого валів, зокрема, міжосьової відстані; - Малі втрати при передачі потужності (високий ккд) і, як наслідок, обмежений нагрів і знос; - Плавна і безшумна робота; - Міцність, довговічність, надійність. Передачі мають широке поширення в машинобудуванні з наступних причин: 1) енергію доцільно передавати при великих частотах обертання; 2) необхідні швидкості руху робочих органів машин, як правило, не збігаються з оптимальними швидкостями двигуна; зазвичай нижче, а створення тихохідних двигунів викликає збільшення габаритів і вартості; 3) швидкість виконавчого органу в процесі роботи машини-знаряддя необхідно змінювати (наприклад, у автомобіля, вантажопідіймального крана, токарного верстата), а швидкість машини-двигуна частіше постійно (наприклад, у електродвигунів); 4) нерідко від одного двигуна необхідно приводити в рух декілька механізмів з різними швидкостями; 5) в окремі періоди роботи виконавчому органу машини необхідно передати обертальний момент, що перевищуює момент на валу машини-двигуна, а це можливо виконати за рахунок зменшення кутової швидкості вала машини-знаряддя; 6) двигуни зазвичай виконують для рівномірного обертального руху, а в машинах часто виявляється необхідним поступальний рух з певним законом; 7) двигуни не завжди можуть бути безпосередньо з'єднані з виконавчими механізмами через габарити машини, умови техніки безпеки та зручності обслуговування. Як правило, кутові швидкості валів більшості використовуваних в даний час в техніці двигунів (поршневих двигунів внутрішнього згоряння, газотурбінних, електричних, гідравлічних і пневматичних двигунів) значно перевищують кутові швидкості валів виконавчих або робочих органів машин, деколи на 2-3 порядки. Тому передача енергії двигуна за допомогою передачі будь-якого типу, в тому числі і механічної, відбувається, як правило, спільно з одночасним перетворенням моментів і кутових швидкостей (у бік підвищення перших і пониження останніх). При цьому необхідно відзначити, що конструктивне забезпечення функції транспортного характеру - чисто передачі енергії інший раз вступає в логічне протиріччя з напрямком задачі кінцевого перетворення силових і швидкісних параметрів цієї енергії. Наприклад, в трансмісіях багатьох транспортних машин (особливо високої прохідності) вхідний редуктор спочатку підвищує частоту обертання, пониження її до необхідних меж виробляють бортові або колісні редуктори. Цей прийом дозволяє знизити габаритно-вагові показники проміжних елементів трансмісії (коробок передач, карданних валів) - розміри валів і шестерень пропорційні величині переданого крутного моменту в ступені 1/3. Іноді передача механічної енергії двигуна супроводжується також перетворенням виду руху (наприклад, поступального руху в обертальний або навпаки) або законів руху (наприклад, рівномірного руху в нерівномірний). Широко відомими зразками таких передач є кривошипно-шатунний механізм і кулачковий привід механізму газорозподілу. Класифікація механічних передач Механічні передачі, що застосовуються в машинобудуванні, классифікують (рис. 2.29 і 2.30): за принципом передачі руху: - передачі тертям (фрикційна - рис. 2.29 а та ремінна – рис. 2.30 а); - зачепленням (зубчасті - рис. 2.29 б, черв'ячні - рис. 2.29 в; ціпні - рис.2.30 б, передачі гвинт-гайка - рис. 2.29 г, д); Рисунок 2.29 - Механічні передачі з безпосереднім контактом тіл обертання: а - фрикційна передача, б - зубчаста передача; в - черв'ячна передача; г, д - передачі гвинт-гайка а) б) Рисунок 2.30 - Передачі з гнучким зв'язком: а - ремінна, б – ланцюгова За способом з'єднання деталей: - Передачі з безпосереднім контактом тіл обертання (фрикційні, зубчасті, черв'ячні, передачі гвинт-гайка - рис.2.29); - Передачі з гнучким зв'язком (ремінна, ланцюгова - рис.2.30). Зубчасті передачі набули найбільшого поширення в машинобудуванні завдяки наступним перевагами: а) практично необмеженої переданої потужності; б) малим габаритам і вазі; в) стабільному передавальному відношенню; г) високому ККД, який складає в середньому 0,97 - 0,98. Недоліком зубчастих передач є шум в роботі на високих швидкостях, який проте може бути знижений при застосуванні зубів відповідної геометричної форми і поліпшенні якості обробки профілів зубів. При високих кутових швидкостях обертання рекомендується застосовувати косозубі шестерні, в яких зуби входять в зачеплення плавно, що і забезпечує відносно безшумну работу. Недоліком косозубих шестерень є наявність осьових зусиль, які додатково навантажують підшипники. Цей недолік можна усунути, застосувавши здвоєні шестерні з равнонаправленнимі спіралями зубів або шевронні шестірні. Останні, через високу вартість і труднощі виготовлення застосовуються порівняно рідко - зазвичай лише для унікальних передач великої потужності. При малих кутових швидкостях обертання застосовуються конічні прямозубі шестерні, а при великих - шестерні з круговим зубом, які в даний час замінили конічні косозубі шестерні, які застосовувалися раніше. Конічні гіпоїдні шестерні теж мають кругової зуб, однак осі колес у них зміщені, що створює особливо плавну та тиху роботу. Передаточне відношення в зубчастих парах коливається в широких межах, проте зазвичай воно дорівнює 3 - 5. Черв'ячні передачі - це передачі з мимобіжними осями. Відрізняються повністю безшумною роботою і великим передавальним відношенням в одній парі, яке в середньому становить 16 - 25. Серйозним недоліком черв'ячних передач, які обмежують їх застосування при значних потужностях, є низький ККД, обумовлений великими втратами на тертя в зачепленні. Як наслідок низького ККД - при роботі передачі під навантаженням, виділяється велика кількість тепла, яке треба відводити щоб уникнути перегріву. Середні значення ККД первинної передачі складають 0,7 -0,8. Ланцюгові передачі застосовуються при передачі обертання між паралельними віддаленими один від одного валами. В даний час набули поширення два типи приводних ланцюгів: а) ланцюги втулочно-роликові (типу Галя рис. 2.31 а), б) ланцюга зубчасті з штампованих ланок (типу Рейнольдса).
а б Рисунок 2.31 - Ланцюги Зубчасті ланцюги, завдяки відносно меншому кроку, працюють більш плавно і безшумно. Недоліком ланцюгових передач є порівняно швидкий знос шарнірів, сприяючий витяжці ланцюга і порушення її зачеплення із зірочкою, а також шумна робота на високих швидкостях внаслідок особливостей кінематики ланцюгової передачі. Ремінні передачі застосовуються також для передачі обертання між паралельними віддаленими валами. Область розповсюдження цих передач в даний час значно скоротилася, проте вони ще знаходять широке застосування в якості первинного привода від двигуна, а також привода до механізмів, що володіє великим моментом обертових мас. При рушанні з місця та в разі раптових перевантажень ремені пробуксовують, рятуючи механізми від руйнування. Переважне поширення перед плоскими отримали планові ремені, що володіють більшою тягової здатністю. Фрикційні передачі за формою фрикційних ковзанок можуть бути: циліндричними, конічними, лобовими - із зовнішнім і внутрішнім контактом. Головна перевага фрикційних передач полягає в можливості створення на їх базі фрикційних варіаторів (безступінчатих коробок передач), а також у безшумній роботі при високих швидкостях.
Питання для самоконтролю Які ви знаєте види передач що використовуються? Читайте також:
|
||||||||
|