МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЛЕКЦІЯ 1Тема: ОБ'ЄКТ, ПРЕДМЕТ, ЗАДАЧІ ТА ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ "ЕКОНОМІКА ЗТ". ТРАНСПОРТ ЯК ВАЖЛИВА ГАЛУЗЬ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ
План: 1. Особливості залізничного транспорту як галузі матеріального 2. Транспорт як важлива галузь економіки країни 3. Місце та роль залізничного транспорту в транспортній системі
1. Особливості залізничного транспорту як галузі матеріального
Залізничний транспорт як об'єкт вивчення є складною виробничо-економічною і соціальною системою (ПЗСС) зі своєю внутрішньою, тільки їй властивою територіально-виробничою і функціональною структурою. У конкретних умовах об'єктом вивчення є окремі підрозділи, ланки й елементи залізничного транспорту чи групи взаємозалежних підрозділів і елементів по видах діяльності: експлуатаційна робота, виробництво транспортної продукції (перевезень), транспортне обслуговування клієнтури і транспортне забезпечення регіонів. Продуктивні сили залізничного транспорту є частиною продуктивних сил усього суспільства. У цій якості залізничний транспорт є об'єктом вивчення природничих, математичних, техніко-технологічних, географічних, економічних, соціальних та інших наук. Економіка залізничного транспорту вивчає транспорт з боку виробничо-економічних відносин, у постійно діючому взаємозв'язку з продуктивними силами. Виробничо-економічні відносини на залізничному транспорті виявляються як у процесі основної перевізної діяльності, так І у процесі підсобно-допоміжної (непрофільної) діяльності. Предметом вивчення економіки залізничного транспорту є виробничі відносини й економічні Інтереси, шо виникають між: - залізничним транспортом і споживачами транспортних послуг; - трудовими колективами самих залізниць у взаємодії і співробітництві з - трудовими колективами І працівниками окремих підрозділів, служб і ла Економіка залізничного транспорту досліджує дію у транспортній сфері в цілому І на залізничному транспорті об'єктивних економічних законів, властивим усім суспільно-економічним формаціям: закону вартості, закону економії часу, закону неухильного росту продуктивності праці і розподілу благ відповідно до кількості праці і її якості, закону відповідності виробничих відносин характеру продуктивних сил, що розвиваються, і Інших законів. Економіка залізничного транспорту широко спирається на знання його техніки і технології, розміщення виробництва, планування Й організації діяльності у взаємодії з іншими конкуруючими видами транспорту. Методи пізнання економічних явищ взагалі покликані розкривати сутність, виявляти глибинні залежності і закони, виражаючи їх у визначених категоріях і економічних поняттях. Існує кілька методів пізнання. Загальновизнаним науковим методом економіки залізничного транспорту є метод діалектичного й історичного матеріалізму, шо допомагає проникати у суть протиріч, які породили економічні явища і процеси і визначати характер їхнього розвитку, що, у свою чергу, дозволяє оцінити наслідки прийнятих рішень, виробити стратегію керування процесами і явищами у майбутньому; а також системний метод. Діалектика дозволяє досліджувати проблеми переходу кількості в якість і навпаки. Економісту, менеджеру й інженеру-транспортнику особливо важливо уміло володіти діалектикою і широко її застосовувати стосовно до тих складних умов роботи залізничного й інших взаємодіючих, що співробітничають і конкурують з ним видів транспорту. Надзвичайно важливо, щоб вчені та практики, спираючись на досягнутий рівень пізнання, робили нові узагальнення, виводили нові поняття. Досягнутий етап узагальнення його вимагає подальшого заглибленого пізнання. Оскільки процес пізнання безмежний, то і процес руху від абстрактного до конкретного безупинний. До методів пізнання відносяться індукція і дедукція, аналіз і синтез, єдність кількісного й якісного аналізу. Якісний аналіз в економіці будь-якого рівня і будь-якої галузі - це теоретичний, сутнісний аналіз. У свою чергу, цей аналіз доповнюється кількісними характеристиками, що дозволяє більш відчутно представити суть якісного аналізу. Економіка залізничного транспорту в своїх дослідженнях і практичній діяльності широко використовує багато конкретних наукових методів і прийомів вибору рішень: програмно-цільовий і балансовий, системного підходу в економічному аналізі, економіко-математичні, статистичні методи оптимізації рішень, а також методи дослідження операцій, експертних, рейтингових оцінок та інші. Економіка залізничного транспорту, так само як і економіка транспортної системи в цілому, - наука Історична. З часом змінювався об'єкт її вивчення, оскільки транспорт розвивався разом із усіма продуктивними силами країни. Змінювався І предмет вивчення - виробничі відносини, тому що вони розвивалися відповідно до розвитку продуктивних сил. Як і інші науки, не стояла на місці й економіка залізничного транспорту. Вона пройшла шлях від описового етапу, через етап кількісного аналізу процесів і явищ до сучасного стану кількісного виміру якості й економічної оцінки ефективності процесів і явищ, коли економіка залізничного транспорту широко використовує математичний апа-' рат, комп'ютерні технології, системи і мережі. Загальний діалектичний метод пізнання і багато конкретних наукових методів дослідження економіка залізничного транспорту прагне застосовувати творчо з обліком геополітичних, демографічних, природно-географічних та інших особливостей розвитку економіки України. Економіка залізничного транспорту як наука досліджує умови і розробляє практичні рекомендації, при дотриманні яких забезпечується повне й якісне (своєчасне, надійне) задоволення потреб користувачів у перевезеннях вантажів і пасажирів, а також у послугах по підсобно-допоміжній діяльності, при найбільш економічному використанні всіх ресурсів залізничного транспорту України. Економіка залізничного транспорту розробляє науково обгрунтовані рекомендації з встановлення темпів розвитку матеріально-технічної бази і виявлення оптимальних пропорцій: між транспортною системою (транспортним комплексом) у цілому і народногосподарським комплексом як сукупністю усіх нетранспортних галузей; між окремими взаємодіючими і конкуруючими видами транспорту; між технічними засобами (постійні пристрої і рухомий склад), а також між підрозділами, господарствами та службами всередині галузі залізничного транспорту при встановленні темпів розвитку господарств як усередині галузі в цілому, так і в регіональному розрізі; між виробничою І невиробничою (соціальною) сферами економіки галузі і її підрозділів. Економіка залізничного транспорту з урахуванням взаємодії з іншими видами транспорту формує теорію матеріальних потоків у суспільному виробництві України і її регіонів, у єдиному економічному просторі з країнами СНД, включаючи методи обліку транспортного фактору при розміщенні продуктивних сил, вивчає міграційні процеси, аналізує фактори росту чи зниження рівня рухливості населення, розробляє рекомендації з поліпшення в оновлених умовах економіко-географічної структури єдиної транспортної системи (ЕТС) і її найважливішої складової частини - залізничного магістрального та промислового транспорту. Найважливішою задачею економіки залізничного транспорту як науки, так само як і економіки інших видів транспорту загального і незагального користування, є розвиток у сучасних умовах теоретичних основ зміни якості та методології керування якістю Й ефективністю транспортного виробництва, включаючи: експлуатаційну роботу у вантажному і пасажирському русі, транспортну продукцію - перевезення вантажів І пасажирів, транспортне обслуговування вантажовласників і населення, транспортне забезпечення виробництва І населення країни і її регіонів. Розвиток і узгодження в умовах ринкової економіки взаємопов'язаних функцій і методів керування якістю транспортного виробництва повинні бути спрямовані на виявлення і використання резервів поліпшення якості і підвищення ефективності транспортного виробництва, розробку методів економічної оцінки І стимулювання (мотивації") підвищення якості транспортного виробництва. Складовою частиною економіки залізничного транспорту є сукупність знань (нерідко суперечливих) про роль науково-технічного прогресу як бази інтенсифікації економіки, про методологію оцінки економічної, соціальної й екологічної ефективності інвестицій у діючу і нову техніку, про взаємозв'язок методів оцінки інновацій І інвестицій, про вибір джерел фінансування заходів науково-технічного прогресу (НТП) в умовах розвитку різних форм власності в країні. Недостатньо розроблена теорія ціноутворення на нову транспортну техніку з обліком її реальної споживчої вартості, не вирішена проблема розробки економічно обґрунтованих вимог до експлуатаційно-технічних і екологічних характеристик транспортної техніки майбутніх поколінь.
Читайте також:
|
||||||||
|