Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Порівняльний аналіз паліативної терапії і радикальної медицини

Радикальна медицина ставить перед собою завдання виліку­вати хворого або максимально продовжити його життя. Смерть сприймається як абсолютний ворог, у виключно негативних то­нах.

Життя — єдина і найбільша цінність, ніяка інша не може за­мінити її ні на землі, ні на небесах. Тому знання хвороби й уміння її лікувати є вищою метою радикальної медицини. Профілактика захворювань стає гарантією успіху в боротьбі з ними. Доступність радикальної медицини визначається її гарантованою безкоштов­ністю. Адекватність лікування оцінюється чинником часу. Швид­кість лікувального ефекту є найважливішим показником якості лікування.

Конфіденційність у лікуванні гарантується законом. Таємни­ця діагнозу є неухильним принципом, який може бути застосова­ний у багатьох випадках і до самих пацієнтів, якщо мова йде про невиліковність і смертельний прогноз, «Брехня за ради спасіння» допустима з метою милосердя щодо безнадійного хворого, щоб уникнути суїциду.

У соціально-побутовій ситуації, що склалася, вся відповідаль­ність за хворобу лягає на медичний персонал. Крайні ситуації суїциду або відмови від допомоги і лікування трактуються не як рішення самого пацієнта, а як недогляд. Адекватність воле­виявлення пацієнта завжди оцінюється шляхом психіатричного контролю.

Ієрархія взаємин і взаємодій у лікувальних закладах будуєть­ся за принципами командної системи. Перша особа, яка за все від­повідає, — це головний лікар, за ним — начмед, завідувач відді­лення, лікар, сестра, санітарка і, нарешті, сам хворий, на якого й спрямована вся турбота персоналу. Процес лікування суворо ре­гламентований численними наказами, методичними листами, що гарантує дотримання єдиного підходу до лікування, від лікуваль­но-діагностичного режиму до методів терапії, препаратів, хірур­гічного втручання тощо.

Узагальнюючи проблеми, спробуємо провести аналіз негатив­них складових існуючої медичної системи. Принцип радикальної медицини «Вилікувати, не зважаючи ні нащо» містить уразливу позицію. Чи можна вилікувати пацієнта на все життя? І якщо так, то тоді він повинен вмирати здоровим?

Але якщо він вмирає не внаслідок хвороби, а ідеально — через старість, то старість — це хвороба чи ні? Тоді в рамках паліатив­ної медицини й виник комплексний підхід до проблем вмираю­чих, оскільки неминучість відходу кожного вимагала участі всіх. Серед великої кількості рецептів життя не знайшлося сучасної, добре розробленої моделі смерті. Що ж до здобутків давніх куль­тур, які відкрили нам дослідження древніх цивілізацій, таких як Єгипетська, Тибетська, Індійська («Книга мертвих»), то вуль­гарно-матеріалістична спрямованість науки давно відкинула їх разом з містико-релігійною європейською спадщиною. На сьогод­ні в рамках паліативної медицини завдяки зусиллям різних фа­хівців формується « модель смерті», яка б лягла в основу практич­ної роботи з термінальними хворими та включала медичний, со­ціальний, психологічний і духовний аспекти роботи з вмираючи­ми пацієнтами.

Отже, радикальна медицина націлена на лікування хвороби і використовує всі засоби, наявні в її розпорядженні, поки є хоча б щонайменша надія на одужання.

Паліативна медицина приходить на зміну радикальній з того моменту, коли всі засоби використані, ефекту немає й перед хво­рим виникає перспектива смерті.

Отже, основоположним принципом паліативної медицини є визнання природності смерті. Процес смерті має найбезпосеред-ніші аналогії з процесом народження.

Деякі акушери зазначають про значущість у розвитку плоду третього, дев'ятого і сорокового дня, коли закладаються екто-, ендо- і мезодерма. Релігійні традиції поминання померлого також акцентуються на цих днях. Відхід душі з тіла шляхом спіралепо­дібного руху з «проходженням через тунель», у кінці якого «сяє світло», має аналогію з процесом пологів. Існує думка, що як лю­дина народжується, так і вмирає: тяжкі пологи — довга смерть і навпаки. Діти повторюють сюжет життя та смерті своїх батьків тощо. Звичайно, ці думки часто не доведені наукою.

Проте можна спиратися на один з матеріалістичних, а отже, заздалегідь наукових, доводів щодо того, що «випадковість є про­явом закономірності». Фактично в світі немає нічого випадково­го. Відповідно, і «ненаукові» дані — не випадкові й мають свою закономірність, відображаючи, можливо, не всю істину, проте значну її частину.

Другий постулат паліативної медицини досить важко засвою­ється медиками, вихованими в традиціях радикальної медицини. Звучить він так: процес пологів найсприятливіший для дитини й матері, якщо він відбувається природно, відповідно до біологіч­них ритмів, коли в нього не втручаються ззовні. Таке саме відно­шення переноситься в паліативній медицині і на процес людсько­го вмирання. Звичайно, мова йде, перш за все, про формування здатності прийняти й витримати страждання. Вважаючи пра­вильним, що для дозрівання плоду оптимальним терміном є дев'ять місяців, ми повинні визнати, що, оскільки смерть також є,природним процесом, вона вимагає певного часу для свого до­зрівання.

Вирішувати питання якості життя хворого без урахування поглядів самого пацієнта було б нерозумно, тому необхідно ство­рити бажані для пацієнта умови і досягти оптимальної якості життя.

Можна сказати, що досягенення бажаної якості життя по­винно допомогти хворому «дозріти» для смерті, минаючи різні стадії психічних переживань, аж до так званої стадії ухвалення долі.

Особливе ставлення до смерті диктує наступне положення па­ліативної медицини. Необхідністьповного контакту між лікарем, сестрою та пацієнтом вимагає повної довіри і, звичайно ж, щирос­ті й відвертості. Питання про те, чи говорити правду про діагноз і прогноз захворювання, вирішується однозначно й індивідуально. Якщо хворий хоче знати правду, йому зобов'язані її повідомити. Проблема полягає у виборі психологічних методів, які дали б змо­гу сказати пацієнтові правду, не зламавши його психіку. Не слід також нав'язувати хворому своїх уявлень про хворобу і смерть та по можливості захистити його від пресингу з боку родичів.

Хотілося б відзначити близькість паліативної медицини до по­зицій сімейної медицини. Паліативна медицина орієнтована на підтримку не лише одного пацієнта, а всієї сім'ї.

Як говорили, епікурейці, боятися смерті безглуздо, оскіль­ки, поки ти є, немає смерті, коли приходить смерть, немає тебе.

Комплексний підхід до потреб пацієнта ставить паліативну медицину в розряд не просто прикладної науки, а перетворює її на практичну філософію. Роками ми звикали до боротьби за життя пацієнта до останнього подиху. Але наскількигуманний цей під­хід стосовно до вмираючого? Чи не перетворюють наші зусилля його життя на тривалу агонію?

Паліативна допомогає складником охорони здоров'я. Форму­вання принципів паліативної медицини виходило з того, що хворі в термінальній стадії хвороби не отримують оптимальних, відпо­відних їхнім потребам медичної допомоги й догляду в лікуваль­них закладах загальної лікувальної мережі. Сучасна паліативна медицина має бути кооперована з офіційною клінічною медици­ною, оскільки вона забезпечує дієвий іцілісний підхід, доповню­ючий спеціальне лікування основного захворювання. Прийоми паліативної медицини можуть використовуватися різними ме­дичними фахівцями при терапії болю, інших симптомів захворю­вання та особливо при обліку психологічних аспектів лікування. Сучасна паліативна медицина вимагає наявності висококвалі­фікованих лікарських і медсестринських кадрів, що володіють знаннями в галузі клінічної медицини, фармакології, онкології іпсихотерапії, а також навичками міжлюдського спілкування.

Принципи паліативної медицини стосуються всіх видів паліа­тивної допомоги незалежно від характеру захворювання пацієн­та, що її потребує.

Методи паліативного лікування, включаючи медикаментозне та хірургічне лікування, променеву терапію, широко використо­вуються лікарями різних спеціальностей для зменшення патоло­гічних симптомів і страждань пацієнтів, але становлять лише малу частину широкого спектра засобів паліативної медицини. Фахівець з паліативної медицини в ідеалі має добре орієнтувати­ся у показаннях іпротипоказаннях до застосування цих методів.


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  3. I. Аналіз контрольної роботи.
  4. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  5. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  6. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  7. SWOT-аналіз у туризмі
  8. SWOT-аналіз.
  9. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  10. V. Нюховий аналізатор
  11. VI етап. Аналіз варіантів зміни цін конкурентами.
  12. VI. Виконайте граматичний аналіз підкреслених речень.




Переглядів: 3454

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Віхи розвитку паліативної допомоги і медицини | Значення паліативної медицини для охорони здоров'я

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.