Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗМІСТ — ЗНАЧЕННЯ — СУТЬ — СУТНІСТЬ — СЕНС.

Названі синоніми об'єднує поняття «внутрішня основа, особли­вість, сутність чого-небудь». Найпоширенішим щодо цього і сти­лістично нейтральним є слово зміст: зміст життя, зміспі> поведінки, зміст повідомлення, зміст поняття. Як термін ужи­вається словосполучення зміст і форма (у мистецтві), тому одне із цих співвідносних понять не може мати синонімічної заміни на зразок значення, сутність та ін. Терміном виступає також іменник значення: значення слова, значення терміна, лексичнії значення, граматичне значення слова.


Часом у розмовній практиці можна почути слово смисл у зна­ченні «суть, сутність, сенс, зміст». Наприклад вживають такі ви­слови: смисл слова, смисл речення, смисл творчості. Замість них треба вживати вислови зміст слова, зміст речення, зміст творчості.

Словами зміст, сенс, суть, сутність передається поняття «розумна основа, мета, призначення чого-небудь»: зміст бут­тя, сенс життя, суть життя. Отже, зміст, з одного боку, — це «те, про що говориться, розповідається де-небудь, те, що описується, зображується» (зміст оповідання, зміст картини), а з друго­го — це «найважливіша ідея, основа, сутність чогось».

Слово смисл часто використовується неправомірно у значенні «розум», «глузд», напр.: тверезий смисл, здоровий смисл. Нор­мативними в цьому разі є тільки словосполучення тверезий розум, здоровий глузд.

Замість поширених ненормативних висловів у смислі того, в якому смислі, є смисл, немає смислу треба вживати: у розумінні того, в якому розумінні, щодо того, є рація, є сенс, немає рації, немає сенсу.

ЗНАМЕНИТІСТЬ — АВТОРИТЕТ.Обидва слова назива­ють і певну якість, властивість і особу, що є носієм цієї власти­вості.

Знаменитість — це широка популярність, славнозвісність. Так характеризують переважно людей із світу мистецтва, літера­тури: Він охоче відвідував концерти знаменитостей,які прибували на гастролі (3 газети).

Авторитет (від лат. autoritas — влада) — означає «сила». Про авторитет зазвичай говорять, маючи на увазі поважність особи, організації, колективу, теорії тощо: Популярність мати­ме не мітингова політизація, а набуватимуть авторитетуті політичні сили, які будуть пропонувати серйозні програми (З журналу). Авторитет — слово ширшого застосування, ніж знаменитість. Воно властиве офіційно-діловому, науковому сти­лям: міжнародний авторитет України, авторитет наукової думки. Усталені вислови з іменником авторитет: посилатися, спиратися на авторитет, схилятися перед авторитетом, авторитет періодичного видання та ін.

Однак у 90-ті роки XX ст. стало поширеним інше значення слова авторитет, ще не зафіксоване в сучасних загальномов-них словниках, але всім відоме із засобів масової інформації та озмовної мови: так називають злочинця, що займає панівне ста­новище в кримінальному середовищі (авторитети — «злочинці в законі»).

ЗНАХОДИТИСЯ — ПЕРЕБУВАТИ.Ці слова видаються на

перший погляд тотожними, проте вони описують різні позамовні

-Ітуації, Перше дієслово вживаємо тоді, коли в результаті по-

щуків знаходиться загублене, втрачене: знайшлися заблукалі в


 




степу діти; знайшовся блокнот, журнал, олівець. Це дієслово! передає також значення «виявлятися, з'являтися», напр.: Зна-1 йшлося чимало охочих відвідати Музей історичних коштов-щ ностей України; У селі Біла Тернопільської області знайшлися люди, які ще пам'ятають всесвітньо відому співачку Соломію Крушельницьку (3 газети). У художньому та розмовному сти-1 лях дієслово знаходитися передає зміст «зміркувати, сказати,! зробити що-небудь, вийти, не розгубившись, зі скрутного стано-І вища», напр.: Катерина не змовчала, знайшласяна відповідь! (М. Рудь). У діалектах послуговуються цим словом тоді, коли кажуть про народження дитини: І куди не подивишся — скрізь краєвиди знайомі — тут мій батько зростав, тут і сам я знайшовся і зріс (А. Головко). Усі наведені слововживання є нормативними для усної та письмової мови. Проте у сучасній мовній практиці трапляються випадки невмотивованого вико­ристання дієслова знаходитися.

По-перше, часто плутають знаходитися і перебувати, коли йдеться про місце перебування когось. Це значення передає дієслово перебувати. У тексті може уточнюватися інформація! про конкретне місце перебування і час: В Україні перебуваввіце-президент Словенії; Президент України перебуватимеу Парижі з 20 до 23 серпня.

По-друге, неправомірно вживають дієслово знаходитися при вказуванні на розміщення чогось. У цьому разі треба шукати] інших українських слів, наприклад: Штаб полку містивсяв школі (П. Панч); Журнали лежали[містилися] у письмовому} столі. У повсякденній мові здебільшого обходимося без дієслів-^ присудків: Моя квартира — на першому поверсі.

Слід зауважити, що словосполучення з дієсловом перебувати мають відчутне книжне забарвлення. Вони вказують не лише на] місце перебування, а й на стан когось або чогось; становище, в якому опинилася особа: перебувати в депресії, перебувати в стані шоку; газ перебуває під тиском; перебувати у невигід­ному (скрутному} становищі. У таких конструкціях дієслово перебувати виконує власне функцію зв'язки, сигналізує про належність словосполучень до книжних, нехудожніх стилів. Порівняймо приклади з офіційної та уснорозмовної сфер спілку­вання: Наказую на час перебуванняу відпустці співробіт­ників відділу оптимізації припинити дослідні роботи у лабо­раторії відділу (3 документів); Кожного року в червні я у від­пустці.

ІНВЕСТУВАТИ ВКЛАД чи ВИРОБНИЦТВО.Звичайно, неправильний вислів з іменником вклад, адже інвестиція — це і є вклад. Пор.: інвестиція (від лат. investio — одягаю в будь-що) — «довгострокове вкладення капіталу в промислові, сільсько­господарські, транспортні, торговельні, банківські та інші підпри-| ємства в межах країни або за кордоном для одержання прибут-| ку>>. Саме тому інвестувати вклад — це як дерев'яне дерево


Треба казати: інвестувати виробництво, здійснити інвести­цію У виробництво тощо.

ІНІЦІАТИВА — ПРОПОЗИЦІЯ — ЗВЕРНЕННЯ.Слово ініціатива (від лат. initium — початок) уживається в значенні «почин, активна, провідна роль у діях, заповзятливість». Ініціа­торами звичайно називають людей, які роблять перший крок у якій-небудь справі, керують нею, щось започатковують, напр.: Ца що може сподіватись людина, як не на власні сили, не на індивідуальну ініціативу (3 журналу). У літературній мові ус­талилися фразеологічні вислови з ініціативи, взяти до своїх рук ініціативу.

Пропозиція — це те, що пропонується, виноситься на обгово­рення, порада, вказівка, напр.: Неправда, що моя пропозиціянесподівана: я не раз про це говорив тобі (В. Підмогильний); Висловлювались пропозиціївидати літографовані курси лекцій українських істориків (3 журналу). Це слово не обо­в'язково виражає початок справи, хоча й не виключає цього, напр.: виступити з пропозицією, звернутися з пропозицією. Книж­ний характер цих словосполучень зумовлює активне викорис­тання їх в офіційно-діловому стилі.

Синонімічні словосполучення з іменником звернення власти­ві переважно офіційним, інформативним повідомленням. Порівняно зі словами ініціатива, пропозиція іменник звернення має шир­ше значення; його семантика передбачає сполучуваність зі сло­вами ініціатива і пропозиція. Порівняймо синонімічні вислови: виступили з ініціативою, пропозицією, звернулися з ініціати­вою, пропозицією, звернення з ініціативою, пропозицією.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. CMM. Визначення моделі зрілості.
  3. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  4. I визначення впливу окремих факторів
  5. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. II. Фактори, що впливають на зарплату при зарубіжних призначеннях
  8. ISO 15504. Призначення і структура стандарту
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 5841

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГАЛУЗЬ — СФЕРА - ДІЛЯНКА - ЦАРИНА - ТЕРЕН. | ІНОЗЕМНИЙ — ІНШОМОВНИЙ — ЗАКОРДОННИЙ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.