МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Візантійська культура.
Візантійська держава виникла в IV ст. в східній частині Римської імперії внаслідок її розпаду та проіснувала до середини XV ст. У своїй багатовіковій історії від пізньої античності до середньовіччя вона пройшла три етапи: ранній, класичний та пізній. Рання доба візантійської історії (IV − середина VII ст.) характеризувалася розкладом рабовласницького ладу і формуванням феодальних відносин. Найбільшого територіального розширення Візантія досягла у період правління Юстиніана І (482-565 рр. імператор з 527 р.), перетворившись на могутню середземноморську державу. Класичний період Візантії епохи раннього середньовіччя (др. пол. VII-XII ст.) позначився інтенсивним розвитком феодалізму. У цей час утвердилась фемна система, яка привела до децентралізації країни (сепаратизму регіонів, роздрібненості). У зовнішній політиці Візантії ІХ-Х ст. важливу роль відігравали відносини з Київською Руссю. У пізній період Візантії (ХІІІ – пер.пол. ХV ст.) посилюється феодальна роздрібненість, послаблюється опір зовнішній агресії. У 1204 р. Константинополь захоплюють латинські хрестоносці. На початку 1453 р., зазнавши навали турків-сельджуків, Візантія була завойована Османською імперією і припинила своє існування. Протягом усієї своєї тисячолітньої історії Візантія була центром своєрідної культури, яка формувалась під впливом римської, грецької та еллінської традиції. У культурному житті Візантії сучасна культурологія виділяє такі основні періоди: 1. Відмирання старої античності й становлення нової середньовічної культури в дусі християнського віровчення (IV – VII ст.); 2. Культурний спад у зв’язку з економічним занепадом (кінець VII – початок ІХ ст.); 3. Нове культурне піднесення Константинополя та інших провінційних міст (серед. IX-X ст.); 4. Найвищий розвиток візантійської культури, зумовлений розквітом міського життя (ХІ-ХІІ ст.); 5.Занепад культури, викликаний політичним послабленням Візантії (кінець ХІІ-ХІІІ ст.); 6. Зародження обмеженого візантійського гуманізму, характерною ознакою якого було відновлення античної освіченості (XIV-поч.XV ст.). Слід підкреслити, що культура Візантії – це своєрідний міст від античності до середньовіччя. Одночасно цей міст єднає культури Заходу і Сходу, є особливим проявом їхнього синтезу, зумовленого географічним положенням і багатонаціональним характером Візантійської держави. Переплетіння європейських та азіатських впливів, греко-римських і східних традицій наклало відбиток на суспільне життя, релігійно-філософські ідеї, літературу та мистецтво Візантії. Своєрідність візантійської цивілізації полягає в тому, що вона відрізняється від середньовічної культури Західної Європи елементами східних цивілізацій і спадкоємністю з культурою стародавніх Греції та Риму. У Візантії існувала мовна та релігійна спільність. Етнічну основу цієї держави становили греки та еллінізоване населення областей, де панувала грецька мова й античні звичаї. В духовному житті візантійського суспільства панувало християнство православного зразка. Антична культурна спадщина у Візантії була піддана відчутному впливу її греко-православної різновидності. Відмінності православ’я від католицизму відбилися у своєрідності філософсько-богословських поглядів грецького Сходу, в догматиці, літургії (службі) та обрядовості православної церкви, системі християнських етичних та естетичних цінностей Візантії. Візантійська культура на відміну від середньовічної, західноєвропейської культури, спиралася не лише на християнство, але й на античну спадщину. Це було причиною того, що за умов всезростаючого впливу християнства тут ніколи не згасала світська художня творчість. Освіта ґрунтувалась не тільки на Святому Письмі, а й на античних творах, які широко читались і вивчались. До того ж наслідування художніх прийомів стародавніх авторів сприяло збереженню класичної грецької мови. Відмінності візантійської культури від західноєвропейської пояснюються також збереженням культу імператора та централізованого управління. Візантія була самодержавною монархією з необмеженою владою імператора. Деспотичний характер візантійської держави породжував раболіпство низів перед верхами й нестримне вихваляння правлячого імператора (базилевса). На відміну від католицької церкви, яка панувала в суспільному житті Західної Європи, православна церква Візантії розглядалася як складова частина держави, підпорядкована самодержавству. Таке залежне становище позначилося на проповідницькій діяльності візантійського християнства з його вірнопідданським ставленням до імператорів як до «помазаників божих». Найбільшим центром офіційної візантійської культури до кінця ХІІ ст. залишався Константинополь, а з ХІІІ ст. помітної ваги у культурному житті набули й провінційні міста. Народна культура знаходила своє відбиття в епосі, байках і піснях розмовною мовою, у виступах скоморохів, а також у святах, що зберегли язицькі форми.
Читайте також:
|
||||||||
|