МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Народницький період національно-культурного відродження.
Народницький період національно-культурного відродження (1840-1880) знаменитий тим, що саме у цей час в середовищі передової демократично настроєної інтелігенції викристалізувалася концепція про Україну як «етнічну національність». Характерні риси даного періоду: 1. Керівництво національним рухом переходить до нової інтелігенції; 2. Центрами українського національного відродження стають Харківський та Київський університети, а також Кирило-Мефодіївське товариство; 3. Провідну роль у процесі відродження на Україні відіграє Т.Г.Шевченко. Народницька доба українського відродження надзвичайно важлива на шляху дальшого національно-культурного зростання України.
Її можна поділити на два етапи: - романтичний – діяльність членів Кирило-Мефодіївського братства (40-50-ті рр. ХІХ ст.); - позитивістський – культурно-просвітницька діяльність членів «Старої громади» (60-80 рр. ХІХ ст.).
На противагу дворянському періодові національного відродження, головним гаслом якого було «ставання обличчям до козаччини», народницький період національно-культурного відродження висуває гасло – «ставання обличчям до народу». В середовищі передових діячів української культури починає домінувати народницька ідеологія. Саме народництво відкрило мовну та етнічну єдність усіх українських земель. А це послужило передумовою культурного, а згодом і політичного об’єднання українства. Народницький період національно-культурного відродження, незважаючи на утиски і цензурні переслідування з боку російського царизму, мав певні здобутки. До них належало, насамперед, заснування Південно-Західного відділу Російського Географічного товариства у Києві (1873 р.), що дало змогу розгорнути наукові дослідження в галузі української мови, історії, етнографії, фольклору. У 1834 р. було відкрито Київський університет. Навколо нього згуртувалась група молодих талановитих романтиків, які проявляли великий інтерес не тільки до історії, народознавства, літератури, але й до майбутнього українського народу. В середовищі романтиків особливу роль відіграли професор університету М.Костомаров, письменник і етнограф П.Куліш, відомі в майбутньому культурні діячі В.Білозерський та М.Гулак. В грудні 1845 р. під проводом М.Гулака та М.Костомарова вона заснували політичну таємну організацію «Кирило-Мефодіївське братство», до складу якого у квітні 1846 р. увійшов Тарас Шевченко. Братство проіснувало 14 місяців. Члени братства виробили ідеологію українсько-слов’янського відродження, яка стала панівною у середовищі української інтелігенції 40-50 років ХІХ ст. На їх думку, всі слов’янські народи мають право вільно розвивати свою культуру. Вони прагнули утворити слов’янську федерацію з демократичними інститутами. Першою на шляху федерації повинна була піти Україна. Братство хотіло перебувати тогочасні суспільні відносини в Україні на засадах християнства, поширення освіти та здобуття Україною національного суверенітету в рамках слов’янської федерації. У 1847 р. товариство було розгромлено, а його членів заарештовано. Наприкінці 50-х років в Україні формується народницька ідеологія, що знайшла поширення серед освіченої молоді. Українські народники були переконані в тому, що християнська мораль і національна культура збереглися в чистоті й недоторканості лише в селянському середовищі. А тому всі інші верстви суспільства повинні повернутися обличчям до українського народу, вивчати його історію і духовну культуру, допомагати йому стати на шлях освіти і прогресу. Молода українська різночинна інтелігенція, перебуваючи під впливом цих ідей, створює свої товариства – так звані громади, головним завданням яких було поширення освіти. Громадські організації створили на Україні цілу мережу недільних шкіл з українською мовою навчання, видавали підручники української мови, збирали та публікували кращі зразки усної народної творчості. Культурно-освітня діяльність громад викликала занепокоєння царського уряду і незабаром була заборонена (1876 р. – Ємський указ Олександра ІІ). Недільні школи були закриті, друкування українських книжок теж було заборонено. Ідея українського національно-культурного відродження особливо виразно прозвучала у творчості Т.Г.Шевченка та М.Драгоманова. Тарас Шевченко став джерелом духу і слова українського народу, утвердив його самобутність. Михайло Драгоманов визначив віхи суспільного розвитку українського народу і показав шляхи їх досягнення. За визначенням Івана Франка, Тарас Шевченко і Михайло Драгоманов – два чільних сини України, які піднесли її культуру до світового рівня. Шевченкове слово стало символом самої України, а політична думка Драгоманова – могутньою силою, що гуртувала навколо себе найсвітліші уми і найчесніші серця. Творчість Т.Шевченка мала великий вплив на духовну культуру українського народу, вона увійшла в золотий фонд культури європейської та світової. Під впливом творчості Т.Шевченка проходила літературна діяльність цілої плеяди відомих українських поетів і прозаїків, творчість яких пройнята ідеями гуманізму, демократизму та народності. М.П.Драгоманов увійшов в історію культури українського народу як видатний фольклорист. Історична заслуга Драгоманова полягає в тому, що він став на захист духовності українського народу, виступив проти денаціоналізації, проти заборони царськими указами народної мови. Зазнавши переслідування з боку царського уряду, Драгоманов вимушений був емігрувати.
Читайте також:
|
||||||||
|