Всю сукупність вправ на засвоєння таблиць множення ділення можна поділити на 5 видів.
1) Читання таблиць і називання їх по пам’яті:
Один учень може розказати всю таблицю; кілька учнів по одному прикладу називають таблицю; можна називати/записати тільки результати таблиці множення певного числа (краще по порядку, щоб не загубити жодного числа); для закріплення таблиці ділення учні можуть називати/записувати тільки ділені таблиці ділення конкретного числа; можна організувати гру «Показуха», коли вчитель називає приклад на множення чи ділення, а учні показують результат (віялом, блокнотом чи на пальцях).
2) Безпосереднє використання таблиць для знаходження потрібних результатів:
Вправа. Використовуючи таблицю множення числа 8, знайдіть значення числових виразів: 5 · 9 – 27 (53 – 48 ) · 7.
3) Відтворення способів складання таблиць
Вправа: Доведіть, що 5 · 3 = 15; 48 : 8 = 6.
4) Оперативне використання табличних результатів
Обчислення «ланцюжком»
50 – 8 56 : 7 Один ланцюжок може обчислювати один учень. Проте
: 7 + 12 робота буде ефективнішою, якщо один учень буде
· 8 : 5 називати і обчислювати лише один приклад ланцюжка (більше учнів буде задіяно; концентруватиметься увага всіх учнів на запам’ятовуванні результатів попереднього приклада). Можна пропонувати для виконання дій кілька ланцюжків, коли учні сприймають інформацію на слух і вкінці тільки називають чи показують остаточний результат.
5) Застосування знань табличних результатів у різних видах навчальної математично діяльності
Вправа: Поставте дужки так, щоб рівності були правильні: 54 – 18 : 9 = 4 28 : 4 + 3 = 4.
До кожного з цих п’яти видів вправ можна підібрати з методичної літератури багато різноманітних постановок завдань для виконання, як на етапі усних обчислень, так і на інших етапах уроку, зокрема для самостійної роботи.
4. Методика ознайомлення з поняттями «більше в ….», «менше у …»; кратне порівняння чисел
Див. підручник Богданович М.В. Математика 2 кл. (введення понять «більше у …» і «менше у…), Богданович М.В. Математика 3 кл. (кратне порівняння величин і чисел).