МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 8 страницаОтже, неогегельянство поставило перед філософією дуже важливі проблеми онтології, гносеології й аксіології, але перевершити Г. Гегеля все-таки не вдалося. З приходом у Німеччині до влади фашистів більшість представників неогегельянства змушена була емігрувати і неогегельянство розпалося. Після Другої світової війни спроби його відродження успіху не мали. 8.3. Ірраціоналістичні течії у філософії XX—XXI ст. Неокантіанство і неогегельянство, як і німецька класична філософія, що передувала їм, та багато інших філософських вчень і шкіл, виражали переважно раціоналістичний напрям в історії світової філософської думки. Протистояли йому і полемізували з ним представники емпіризму. Якщо раціоналісти Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. Лейбніц, Г. Гегель основою пізнання і поведінки людей, єдиним джерелом знань і критерієм істини вважали розум, то емпірики Ф. Бекон, Т. Гоббс, Дж. Локк, Дж. Берклі, Д. Юм, Е. Мах та ін. таким джерелом визнавали чуттєвий досвід. На початку XX ст. у філософії виник ще один впливовий напрям — ірраціоналізм (лат. — нерозумний, несвідомий). На відміну від раціоналізму, філософи-ірраціоналісти обмежують або заперечують можливості розуму у пізнавальному процесі, вважають основою світорозуміння дещо недоступне розуму або неприродне йому — волю, безпосереднє споглядання, почуття, інтуїцію, містичне "осяяння", уяву, інстинкт, несвідоме. Ірраціоналізм був особливою реакцією на надмірний гегелівський логізм, який поширювався і на розуміння людини. Філософи-ірраціоналісти протиставили йому глибокий психологізм, виявлення таких пластів людської психіки (пристрастей, емоцій, хвилювань), які важко піддаються раціональному аналізу. Концентрація уваги на різноманітті і багатоплановості внутрішнього життя людини, виявлення у ньому таких важливих аспектів, які могли не розглядатися за раціонального підходу, значною мірою зумовлювали тривалий і стійкий вплив у суспільстві цього філософського напряму.
Тема 8 Попередником ірраціоналізму у філософії XX ст. по праву вважається датський теолог, філософ і письменник Сереп К'єркегор (1813—1855). "Де Я? — запитував себе мислитель. — Що означає сказати "світ"? Яке значення має це слово? Хто заманив мене сюди і залишив тут? Хто Я? Як Я опинився в цьому світі? Чому в мене не запитали, чому не познайомили з його правилами і звичаями, а просто впхали в нього, ніби мене було куплено у продавця душ? Як Я опинився втягненим у це велике підприємство, яке називають дійсністю? Хіба це не справа вибору?.. Кому я можу поскаржитись?.. Провина — що вона означає? Чи це невідомо, як виходить, що людина буває винною?"1 С. К'єркєгор на перший план своїх роздумів ставив тему особистості, її долю, проблему людської суб'єктивності, що само по собі було традиційними для філософії проблемами. Цікавими є підходи С. К'єркегора до її вирішення. Якщо раніше філософи розглядали людину як частину суспільства і світу в цілому, намагалися зрозуміти її, виходячи з цілого, тобто світу і його закономірностей, то він немовби ізолював людину від суспільства і світу та поставив завдання пізнати її у цій ізоляції, як дане, конкретне, рідкісне існування шляхом занурення всередину самого себе. Раніше найбільш надійним способом пізнання людини вважався раціональний метод науки, а С. К'єркєгор такими способами визнавав саморефлексію і відчуття як дещо абсолютно недоступне науці. Гегелівську раціоналістичну філософію С. К'єркєгор оголосив есенціалізмом — вченням про абстрактні сутності, які осягаються у загальних поняттях, ігнорують окреме, конкретне, індивідуальне. На його думку, ця філософія не може проникнути в людське існування, або екзистенцію, оскільки є завжди індивідуальною; екзистенція не може бути вираженою в понятті, вона є такою реальністю, яка не піддається об'єктивації. Екзистенція, доводив С. К'єркєгор, дана людині не в мисленні, а в почутті, переживаннях і емоціях, які виникають у потоці життя, зіткненні індивіда з проблемами. Таке зіткнен- 1 Зотов А.Ф. Буржуазная философия середини XIX — начала XX ве-ка / А.Ф. Зотов, Ю.К. Мельвиль. — М., 1988. — С. 221. Філософія XX—XXI ст. п іі розуміння індивідом своєї екзистенції, відбувається у критичні моменти його життя, коли виникає необхідність вибору способів поведінки, дії за принципом "або-або", наприклад у ситуації страху. На думку філософа, здебільшого людина веде несправжнє існування; вона зайнята справами, занурена у різноманітні стосунки з іншими людьми і машинально дотриму-і ті.ся звичної рутини життя, але в моменти страху індивід запинається наодинці з собою, ніби на краю безодні, відмовля-< ті,ся від усіх ілюзій, здійснює вибір. При цьому не так ішжливо, чи правильний цей вибір. Важливо те, що індивід виорав, тому що помилковий вибір можна виправити, а уникнен-іія під вибору виправити неможливо. Це і є справжнє існу- ічіппя. С. К'єркєгор був першим мислителем, який надав проблемі вибору набагато глибшого і принципового значення. Вибір — ядро людського існування і вираження справжньої свободи. Тільки в акті вибору людина знаходить свободу. Вибір і відпоїм дальність за нього і є свободою. Свобода абсолютна, оскільки иибір абсолютно недетермінований і не має жодного об'єктив-ного критерію. Якщо вибір детермінований чим-небудь, то люті па, яка здійснила його, не вільна і не може нести за нього індію відальність. С. К'єркєгор був одним із перших філософів середини X1X ст., який відкрито відмовився від об'єктивної істини. Для нього істина завжди суб'єктивна: дещо є істинним тому, що людина завзято вірить у це, що вона засвоїла дану ідею усім споїм єством; впевненість — тільки в суб'єктивності, шукати об'єктивність означає помилятися. Разом з тим, С. К'єркєгор пня вив проблему, поставлену самим життям — проблему людської індивідуальності. Стиль його філософствування у XX ст. став прикладом для ірраціональної думки, а до його вчення звернулась протестантська діалектична теологія, екзистенціалізм і "філософія життя". Основоположником ірраціоналістичного напряму у філософії і попередником "філософії життя" став німецький філософ Артур Шопенгауер (1788—1860).Головний філософський твір "Світ як воля й уявлення" він опублікував у 1819 р. У вченні були використані ідеї і положення, запозичені у Пла-
Тема 8 тона, І. Канта, Й. Фіхте, Ф. Шеллінга, у німецьких романтиків, індійських і буддистських мислителів. Разом з тим, А. Шо-пенгауер створив суперечливе, але послідовне і цілісне вчення, яке стало особливо популярним у XX ст. Філософія А. Шопенгауера — суб'єктивно-ідеалістичний волюнтаризм. Услід за Дж. Берклі і під сильним впливом його вчення він оголосив реальний світ уявленням: "Немає істини більш безсумнівної, більш незалежної від усіх інших, яка менше потребує доведення, ніж та, що все існуюче для пізнання, тобто весь цей світ, є лише об'єктом відносно суб'єкта, поглядом для споглядаючого — інакше кажучи, уявленням... Все, що належить і може належати світові, неминуче обумовлене суб'єктом та існує тільки для суб'єкта. Світ — уявлення"1. Отже, за А. Шопенгауером світ є взаємозв'язком суб'єкта й об'єкта, які доповнюють один одного таким чином, що при зникненні суб'єкта перестає існувати світ. Без суб'єкта немає об'єкта: Сонце і планети без ока, яке бачить, і розуму, який їх пізнає, можна назвати словами, але ці слова для уявлення — порожній звук. Така філософська позиція характерна для всього суб'єктивного ідеалізму. Вона походить від абсолютизації ролі суб'єкта у пізнавальному процесі, в якому без суб'єкта немає об'єкта, інакше не буде самого пізнавального акту. Якщо ґрунтуватися тільки на суб'єкті, вважати вірогідним тільки його існування, то об'єкт пізнання і впливу виявиться прив'язаним до суб'єкта і про його незалежне існування не може бути мови. Така позиція неминуче веде до соліпсизму. А. Шопенгауер розумів це і завжди, хоч і безуспішно, намагався не впасти в нього. Він визнавав матерію, але визначав її як сприйняття часу і простору у кантівському розумінні, тобто як додосвідних і позадосвідних категорій розуму, а також як об'єктивовану причинність, але саму причинність розглядав тільки як таку, що існує для розуму і через розум. На його думку, кожен висо-коорганізований стан матерії виникав у часі після більш грубого її стану: тварини були раніше людей, риби — раніше тварин 1 Шопенгаузр А. Мир как воля и представление / А. Шопенгаузр. — М., 1900. — С. 3. Філософія XX—XXI ст. суходолу, а неорганічне — раніше за органічне, але все це оголошувалося уявленнями суб'єкта, хоча для такого пояснення А. Шопенгауеру знадобилось найбільш поширене тлумачення самого поняття "суб'єкт", аж до віднесення до нього комах. Бачив філософ і суперечності у своїх міркуваннях: існування світу необхідно залежить від першої істоти, що пізнає, а вона необхідно залежить від існування світу, проте оголошував їх ан-тиноміями розуму, тобто які не можна пояснити, і тому чужими судженнями. З такої позиції А. Шопенгауер розглядав і питання теорії пізнання. Всі уявлення він поділяв на інтуїтивні, тобто чуттєві, й абстрактні, або поняття, створені розумом. Поняття — вторинні відносно до інтуїтивних уявлень. Поняття, за А. Шопенгауером, — уявлення про уявлення. Вони можуть бути і помилкою, і забобонами, і догмами, тому логіка ніколи не може мати практичної користі, а тільки теоретичний інтерес для філософії. Розум взагалі нічого створювати не може, хоча і втілюється у науці. Суть науки філософ вбачав у формальній чіткості її положень. Для нього науковість полягала не у вірогідності, а в систематизованій формі пізнання, заснованій на поступовому переході від загального до окремого. У зв'язку з цим А. Шопенгауер не вважав історію наукою, оскільки в історії події перебувають лише у хронологічному зв'язку, а загальне полягає тільки в огляді головних періодів, з яких не можна вивести окремих подій, у ній господарює координація, а не субординація. Отже, історія — знання, а не наука. За А. Шопенгауером доказовою не може бути жодна наука, тому що кожен доказ потребує недоказової істини, яку отримують шляхом інтуїтивного переконання, що є джерелом будь-якої істини та основою будь-якої науки. Проте за допомогою інтуїції ззовні у сутність речей проникнути неможливо. Як вийти з цієї безвихідної ситуації? А. Шопенгауер знайшов вихід в оголошенні примату волі людини над її розумом. Суб'єкт, що пізнає, є одночасно індивідуумом. Індивідуум має тіло, а тіло дане суб'єкту пізнання не тільки як уявлення, а й як воля. Кожен акт його волі є одночасно рухом його тіла. Рухи тіла — об'єктивовані акти волі, а
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
саме тіло є об'єктивністю волі. Цю ситуацію А. Шопенгауер поширив на всю реальність поза людиною. Він перетворив волю на першооснову й абсолют. Воля — це абсолютно вільне хотіння, яке не має ні причин, ні підстав; її неможливо контролювати. Весь світ тепер став волею та уявленням. Тим самим однобічностям раціоналізму А. Шопенгауер протиставив крайнощі волюнтаризму. Якщо в А. Шопенгауера світ є уявленням і волею, то у Фрі-дріха Ніцше (1844—1900) — становленням і волею до влади. Ніцше — основоположник "філософи життя". На формування його світогляду значний вплив справили ідеї Шопенгауера. Свідченням цього є зміст ранніх праць Ф. Ніцше, присвячених проблемам культури: "Походження трагедії з духу музики" (1872), "Філософія в трагічну епоху Греції" (1873), "Несвоєчасні роздуми" (1873—1876). Проте пізніше філософ відмовився від багатьох положень цих творів на користь "переоцінки всіх цінностей". У працях "Людське, занадто людське" (1878— 1880), "Ранкові зорі" (1881) і "Весела наука" (1882) він замінив шопенгауерівський моністичний волюнтаризм плюралізмом воль, визнанням численності "центрів" духовних сил, які конкурують у боротьбі, а волю перетворив на волю до влади. Власну філософську концепцію він виклав у працях "Так говорив Заратустра" (1883—1886), "По той бік добра і зла" (1886), "Генеалогія моралі" (1887), "Антихрист" (1888), "Сутінки кумирів", "Воля до влади" (деякі з них були опубліковані після смерті філософа), центральне місце в яких займають поняття "воля до влади", "надлюдина", "вічне повернення", "нігілізм". Філософська концепція Ф. Ніцше — ірраціоналізм і волюнтаризм. В онтологічній її частині попередні філософські уявлення, починаючи з Парменіда і Платона і закінчуючи Кантом, про "два світи" заперечуються. "Справжній" світ у Ф. Ніцше не допускає опозиції матерії і свідомості, істинності й позірності, несправжнього чуттєвого світу скінченних предметів ("світу для нас") і надчуттєвого справжнього світу ("світу в собі"). Світ є цілісністю, яку він позначав словом "життя", але ототожнювати в розумінні Ф. Ніцше світ і життя здається неправомірним. Його філософія вкрай суперечлива і непослідовна. Він стверджував, наприклад, що світ, взятий незалежно від мож- ливості жити в ньому, не існує, й одночасно багато міркував і писав про неорганічний світ, його існування поряд з органічним, про "хімічний" світ, "мертвий" світ та ін. Очевидно, що заміна поняття "світ" на поняття "життя" була обумовлена концептуальними філософськими інтересами Ф. Ніцше, що спричиняли його критичне ставлення до сучасної йому соціальної дійсності та установку на "радикальний аристократизм", який вбачав у великих людях мету історії. Насправді загальною ознакою життя Ф. Ніцше вважав становлення, яке, проте, не означає формування якого-небудь матеріального або ідеального об'єкта, переходу можливості в дійсність у ході розвитку, а є вічним поверненням одного й того самого. Немає буття, є лише становлення. Світ вічний, але скінченний у просторі. За переконанням філософа у світі взагалі немає речей: якщо ліквідувати внесені нами поняття числа, дійсності, руху, сили, то речей не буде, а залишаться динамічні кількості, які перебувають у деякому відношенні напруженості з усіма іншими динамічними кількостями. У зв'язку з цим світ уявлявся йому мінливим і рухливим, але не таким, що розвивається. Навіть появу людини і взагалі лінію еволюції, яка веде до людини, він не вважав прогресом, оскільки все повертається. Вічно котиться колесо буття, все вмирає і розквітає знову. Повсюди середина. Колесо вічності кругле. Ніщо не розвивається від нижчого до вищого. Ф. Ніцше оголосив волю до влади рушійною силою потоку становлення і першоосновою всього існуючого. Вона є не одним із різновидів вольових імпульсів людської поведінки, а визначальним стимулом діяльності і головною здатністю людини. Більше того, волю до влади він запровадив у самі надра Всесвіту, світу в цілому. Через що дерева первісного світу борються одне з одним? — запитував Ніцше і відповідав: через владу. Життя є воля до влади. І пізнання, і краса, і релігія, і мораль, і нсілякі дії — все це воля до влади. Отже, за Ф. Ніцше світ є становленням, тобто вічним поверненням, джерелом і причиною якого є воля до влади. На цих підставах він побудував свою своєрідну гносеологію, яка є певною абсолютно релятивістською та ірраціоналістичною сукуп-
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
ністю ідей, і яку тільки приблизно можна називати теорією пізнання. Ф. Ніцше заперечував "річ у собі" як об'єктивну реальність. Сутністю речі є лише думка про річ. Пізнання — лише корисний для суб'єкта засіб продукування фікцій (тобто понять, практично виправданих, але які не мають об'єктивного теоретичного значення), що дають можливість йому вижити і здійснити свою волю до влади. Пізнання — знаряддя влади, тому його дія не простягається далі того, що потрібно для здійснення цієї волі і націлене лише на тлумачення світу. Немає фактів, є тільки їх інтерпретації, але й вони не мають якогось одного змісту. Думка в образі — знак, який має безліч тлумачень. Відчуття теж не означає щось конкретне, воно завжди інтерпретується нами і часто-густо дуже химерно. Згідно з Ф. Ніцше, уявне тлумачення — нижча сходинка пізнання; вищою сходинкою є справа, діяльність суб'єкта, який уявляє, мислить, бажає, відчуває. Цій діяльності зобов'язані своїм існуванням усі речі. Немає речей, відмінних від явищ, немає сутності, відмінної від думки. Світ істинний для пас тому, що ми у ньому живемо. Ф. Ніцше відкинув традиційне тлумачення істини в плані адекватного образу об'єкта, що існує незалежно від пізнавальної активності суб'єкта. Він настирливо ототожнював істину з помилкою і неправдою. Істина — той тип помилок, без яких певний вид живих істот не міг би існувати. Тільки помилки і віра — умови життя, оскільки в них виявляється перш за все воля до влади. Людина оволодіває тим, на що націлений її інтерес. Воля до влади, за Ф. Ніцше, — критерій значущості будь-якого явища і суспільного життя. Що добре? — Усе, що підвищує почуття влади, волю до влади. Що погано? — Усе, що відбувається через слабкість. Раціональне пізнання не сприяє підвищенню волі, навпаки, паралізує її. Воля до влади — основа права сильного. Мораль, що існує, проповідує любов до ближнього, отже, вона підриває волю до влади і тому має бути відкинута. Ф. Ніцше розглядав мораль як сукупність законів, що створює людина та яким вона сама себе підкоряє. Він називав себе імморалістом, але моральні норми й оцінки не відкидав, оскільки моралетворчість у людській поведінці розглядав природним виявом волі до влади. Будь-якими вимогами єдиної моралі нехтував. На його думку, існують градації між людьми, а отже, між видами моральності: справедливе для одного, зовсім не обов'язково справедливе для іншого. Він вважав, що мораль виникає як реалізація відчуття переваги одних людей ("панів") над іншими ("рабами"). Нерівність людей Ніцше вважав природною, а протилежність панської і рабської моралі — вічною. Сам він був явно на боці моралі "панів", тому що в її основі бачив головну цінність життя — волю до влади, сильну людину, тобто природженого аристократа, абсолютно вільного, який не зв'язує себе жодними морально-правовими нормами. Це суб'єкт панської моралі, або "надлюдина". Прообраз надлюдини він вбачав у гомерівських героях, у скандинавських вікінгах, у Цезарі, Н. Макіавеллі, Наполеоні. Історія за Ф. Ніцше — це сукупність героїчних зусиль видатних індивідів, набір повчальних прикладів того, чим може стати людина і чого вона здатна досягти. Він вважав, що історичні події завжди починаються з творчих зусиль великих особистостей, які здатні розірвати пута традиції; історію робить дух свободи. Народні маси, на його думку, заслуговують на увагу тільки як слабкі копії великих людей, як сила опору великим і як знаряддя великих. Ф. Ніцше не визнавав за кожною людиною права бути особистістю. Величезна кількість людства — "стадо", "маса", що є головною загрозою для розвитку творчої особистості. Ф. Ніцше передбачав неминучість глибокого перетворення духовного життя людини у XX ст., пов'язуючи це з розвитком техніки, з реальними небезпеками, які виникають внаслідок оволодіння гігантськими силами природи в умовах архаїчного мислення, неадекватного цим силам, зі зростанням психічних навантажень, зі створенням індустрії відпочинку тощо. За його переконанням все це може викликати саморуйнування культури й особистості. Проте за принципом "чим гірше — тим краще" Ф. Ніцше бачив у цій тенденції умови визрівання волі, яка здатна протистояти цій тенденції: демократизація суспільства породжує ненависть до нівелювання людей, демократія — од-
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
ночасно несвідома передумова вирощування тиранів, а демократичне роздрібнення характерів приводить до того, що навіть не дуже сильна воля у своїх прагненнях до влади має шанс на успіх, оскільки люди схиляються перед всілякою силою волі, яка наказує. На підставі таких роздумів Ф. Ніцше закликав виховувати нові породи людей: філософів-законодавців і слухняні маси. Він вважав даремними скарги на інертність маси, доводив, що маса виявляється безплідною тією мірою, в якій безплідні вихователі; вона йде так, як іде вождь попереду, живе так, як живе він, підноситься або псується так, як підноситься або псується він. Не заперечував Ф. Ніцше і "зворотного зв'язку" — впливу маси на вождів. Засобом проти руйнівного впливу маси на вождів він вважав мілітаризацію. Організацію суспільства за військовим зразком вважав найкращою, порівняно з економічною організацією, стосунки між солдатом і командиром — вищими, ніж стосунки між робітниками і роботодавцями, а підкорення могутній особистості, тирану — менш болючим, ніж підкорення особистості фабриканта. Тому потрібно навчитися сприймати робітників як солдатів, ліквідувати будь-який зв'язок між оплатою праці та її результатом, усіх індивідів розмістити за рангом так, щоб кожен видавав найбільшу продуктивність праці. У творах Ф. Ніцше у деталях аналізував способи створення володарюючої еліти людей — дієту, фізіологію, фізкультуру, підбір шлюбних пар, попередження розмноження хворих і неповноцінних. Ф. Ніцше багато писав про майбутнє. Він вбачав своє завдання у тому, щоб навчити спрямовуватись у майбутнє, навіть на тисячі років. Він пророкував європейцям керівництво всією світовою культурою, вважав, що на цьому шляху передбачається декілька століть воєн, які йтимуть одна за одною і подібних яким історія ще не знала. Згідно з Ф. Ніцше, будуть війни за панування над Землею, війни, головними суперниками в яких стануть Росія й об'єднана перед лицем її потужної військової сили Європа, центром і керівником такої об'єднаної Європи буде Німеччина. У Німеччини є воля, вона здатна згуртувати Європу і виконати тим самим відведену їй історичну роль. Філософія Ніцше постійно викликає дискусії, різні інтерпретації і тлумачення. Донедавна автори історико-філософсь-ких досліджень таврували Ф. Ніцше за його аморалізм, біологізм, волюнтаризм, антидемократизм, суб'єктивізм; про нього писали як про ідеолога антисемітизму і фашизму. Проте в останні роки позначилась стійка тенденція неупередженої оцінки його філософської творчості. Захоплює в ній духовний ризик, наявність постійної внутрішньої опозиції, здатність відмовитись від виношених, але вже "зношених" переконань. Наші уявлення про розвиток духовного світу людини довго будувалися за принципом від плюралізму до монізму, від суперечностей до тотожності, від неспокійної анархії почуттів і думок до суворого ієрархічного наукового світогляду. Ознайомлення з філософією Ніцше сприяє формуванню нових уявлень про духовне життя особистості, як про постійне самовизначення, самоствердження і водночас самозаперечення. Типовим прикладом "філософії життя" у нових умовах XX ст. була творчість Освальда Шпенглера (1880—1936).Головним твором цього філософа є "Присмерк Європи", перший і другий томи якого було опубліковано відповідно у 1918 і 1922 рр. З інших його праць відомі "Чи це песимізм?", "Пруссацтво і соціалізм", "Людина і техніка" тощо. Витоки популярності його творів, очевидно, полягали у неабиякому літературному таланті і незвичайній ерудиції їх автора, головне — у прагненні дати відповідь на питання про долю європейської культури у своєрідних історичних умовах після Першої світової війни. Поразка німецького імперіалізму і його союзників у цій війні, перемога Жовтневої революції 1917 р. у Росії, революційні події в Німеччині та Угорщині, наближення революційних потрясінь в інших країнах викликали в буржуазії та її ідеологів острах і розгубленість, відчуття неминучої загибелі, що насувалась, очікування новоявленого пророка, який помахом пера розрубав би гордіїв вузол тих суперечностей, у яких, здавалося, безнадійно заплуталась тодішня Європа. Не дивно, що книга О. Шпенглера "Присмерк Європи", яка втілила надії на можливість подолати кризу, знайти хоч якісь шанси вистояти під натиском революційних сил, була із захопленням сприйнята буржуазією.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Філософія Шпенглера — крайній суб'єктивізм і релятивізм, войовничий аитиінтелектуалізм. Його вихідним поняттям було "життя", тобто здійснена свідомість, хвилювання. "Варто мати на увазі, — писав філософ, — що як історія, так і природа припускають існування духу, через який і в якому вони стають дійсними. Без суб'єкта неможливий і об'єкт. Незалежно від будь-яких теорій, що їм філософи надали тисячу різних формулювань, твердо встановлено, що земля і сонце, природа, простір, Всесвіт — усе це особисті хвилювання, до того ж їх існування в певному вигляді залежить від людської свідомості. Але те саме справедливо і відносно історичної картини світу"1. Тут суб'єктивно-ідеалістична позиція О. Шпенглера виражена цілком певно: без суб'єкта об'єкт неможливий. Якщо врахувати, що під суб'єктом філософ розумів індивіда, то його світоглядна позиція — ще й соліпсизм. Разом з тим, він писав і про існування інших людей, суб'єктів, народів, культур. Суперечність, яка виникла у зв'язку з цим, він ігнорував. Пояснити таке ігнорування можна, напевно, тільки тим, що для нього, як і для інших філософів його школи, пріоритетною була лише головна ідея, головна думка, а все інше — третьорядне, у тому числі виникаючі суперечності і, навіть, безглуздості. Головна ідея Шпенглера: історія — це зміна окремих замкнених культур, що виключає єдиний історичний процес і історичний прогрес. Є тільки суб'єктивне, індивідуальне уявлення про світ, яке змінюється від людини до людини, від культури до культури. Це означає, що для справжнього мислителя немає абсолютно правильних або абсолютно неправильних поглядів, все відносне, все змінне, все скороминуче. Релятивізм такого плану неминуче веде до заперечення самої можливості наукового знання, але О. Шпенглер такого висновку не робив, що також свідчить про непослідовність і крайню суперечливість його концепції. Наукове пізнання він визнавав лише стосовно природи. Природа — це сфера мертвого, застиглого, нерухомого; відповідно до цього в ній панують за- 1 Шпенглер О. Закат Евроиьі / О. Шпенглер. — М., 1923. — С. 6. кон, причина, дія, число, простір, розум, логіка. Історія — це взагалі не знання, а хвилювання, внутрішнє почуття, інтуїція. Природа — це результат діяльності інтелекту, пізнання, а історія — результат інтуїції. Історія — це рух, становлення, життя, саме живе буття; вона не має системи, програми, існує через себе і для себе. Отже, не слід шукати в історії закономірних зв'язків, а змістом історичних досліджень можуть бути тільки аналогії розвитку культур до розвитку живих організмів і аналогії між різними культурами, які, згідно з О. Шпен-глером, не тільки проходять одні й ті самі стадії (народження, розквіт, занепад), але в історії яких відбуваються схожі події і з'являються схожі історичні персонажі, які відіграють схожу роль (наприклад, Цезар і Наполеон). О. Шпенглер рішуче заперечував поняття всесвітньої історії. Він не бачив ні прогресу, ні мети, ні самого шляху людства. Для нього існували лише окремі ізольовані культури, кожна з яких раптово виростає, безцільно розквітає, як квіти у полі, а потім, як і все живе, гине. Спрямовуючу роль у житті кожної культури, від її народження до загибелі, він відводив долі. Доля, за О. Шпенглером, — поняття, яке не молена пояснити або обґрунтувати; слово, зміст якого треба відчувати. Однак такого роду відчуття притаманне далеко не всім, а тільки обраним. Якщо природничо-наукове знання можна передати від учителя до учня, а пізнанню природи можна навчитися, то знавцем історії можна тільки народитися. Силу історика філософ вбачав у відчутті ходу історичного процесу, переживанні його, безпосередньому баченні поступу історії, завдяки тому, що історик користується несвідомим методом інстинктивного розгляду світового процесу, яким володіє небагато людей. Якщо доля спрямовує життєвий шлях кожної культури, то конкретний зміст культури згідно з О. Шпенглером визначається її душею. Культура, доводив він, виникає тоді, коли з первісного хаотичного стану у певній місцевості з'являється "велика душа" і залишається прив'язаною до неї подібно рослині. Ця душа наче розгортає свої внутрішні можливості у вигляді народів, мов, віровчень, мистецтв, наук тощо. Якщо мета досягнута, і душа, тобто багатство внутрішніх можливостей,
Тема 8 завершена і здійснена в зовнішньому, тоді культура раптом застигає, стає цивілізацією. Цивілізація — старість культури, її поступове відмирання. Симптомами цього відмирання О. Шпен-глер вважав матеріалізм і атеїзм, соціальні революції і поширення наукових знань. Отже, О. Шпенглер довів ірраціоналізм у розумінні історії до логічного завершення. 0. Шпенглер нараховував вісім культур, що досягли свого завершення, кожна з яких визначається своєю особливою душею: китайська, вавилонська, єгипетська, індійська, антична, арабська, європейська, культура народів майя. Виокремив він і російську культуру, але як таку, що перебуває на етапі виникнення. Детально 0. Шпенглер описав три культури: античну, європейську й арабську. Породжені вони своїми душами: аполлонівською (греко-римською), яка вибрала своїм ідеальним типом чуттєве тіло; фаустівською (західноєвропейською), символом якої є безмежний простір і всезагальна динаміка; магічною (візантійсько-арабською), яка виражає чіткий дуалізм душі і тіла. Читайте також:
|
||||||||
|